Vad för Volvomotor?

torsen
21 augusti 2017 · 7 285 Inlägg

Sitter i en ombyggd bil av annat fabrikat.
Nuvarande ägaren vet inte mer än att det är en Volvomotor, på 134 hk enligt Transportstyrelsen.
Den är 4-cylindrig bensinare som har insprutning(tror säljaren).
På fråga om det är en stötstångsmotor eller OHV vet han inte.
Ägaren före honom visste inte vad det är för motor.
Inte heller vet han om det är en sugmotor eller respiratormotor.
Enlig muntlig uppgift från förföregående ägare har den 5-växlade manuella växellådan, som hört till motorn, ersatts med en 4-växlad dito.
Varför är okänt, kan ha med längden att göra?
Båda växellådorna lär vara från Volvo.
Bilen har haft ett stort antal ägare, och motorkonverteringen lär vara gjord av ägare i början av kedjan.

Bilen, som jag är spekulant på, står en bit hemifrån, så därför väljer jag att konsultera den kunniga panelen på detta forum.
Medger att såväl frågor som uppgifter är väl kryptiska och osäkra.

Men kanske någon har något hum om vad för Volvomotor det är fråga om.

Senast redigerat av torsen (21 augusti 2017)

Mew
21 augusti 2017 · 2 172 Inlägg

Låter som en rödblockare, har den turbo så är det en B230FK (som original ligger på 134hk) om inte så någon annan variant av B230, typ B230F. Misstänker det senare om de tryckt dit en 4-växlad låda.

whazze
21 augusti 2017 · 81 Inlägg

Kan va en b230fk lätt trycks turbo med 135  hk original lådan till en sån är m47 tror jag den heter med 5 växlar

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
whazze
21 augusti 2017 · 81 Inlägg

Men har en liten fråga till er volvo kunniga också. Har en 940 med b230fk elr ft vet inte riktigt men den får fel bränsle blandning och har testa bytt lambda konstaterat att luftmassmäteren är hel tomgångsmotorn ser bra ut vad kan de finnas mer för komponenter som sköter blandningen?

Volvo 945 "Guld lock" (1996)
torsen
21 augusti 2017 · 7 285 Inlägg

Tack för alla svar.
Kan man hoppas på en 2-ventils sugmotor med stötstänger?
B23 är väl en vidareutveckling av B21, varav jag ägt ett par av första årgångarna.
Är B23 också remdriven?
För att ytterligare avslöja min okunnighet på Volvo så undrar jag om de har 4-ventilsteknik och variabla ventiltider på B23.

Skiljer det i längd på 4- eller 5-petad växellåda, som original var parad med B23?

Xebers76
21 augusti 2017 · 2 280 Inlägg

Be säljaren skicka en bild på motorn???

Mew
21 augusti 2017 · 2 172 Inlägg

torsen skrev:
Tack för alla svar.
Kan man hoppas på en 2-ventils sugmotor med stötstänger?
B23 är väl en vidareutveckling av B21, varav jag ägt ett par av första årgångarna.
Är B23 också remdriven?
För att ytterligare avslöja min okunnighet på Volvo så undrar jag om de har 4-ventilsteknik och variabla ventiltider på B23.

Skiljer det i längd på 4- eller 5-petad växellåda, som original var parad med B23?

Det stämmer, men B23 är fortfarande en förgasarmotor. B230 är ytterligare en vidareutveckling av den. tongue Ja, rödblockarna ser i princip likadana ut i grunden allihop.

Det enklaste är definitivt om du får en bild på motorn av säljaren som sagt, så blir det mycket lättare att identifiera den.

torsen
27 augusti 2017 · 7 285 Inlägg

Tack för alla svar.
Bilen såld till annan än mig.
Så gåtan får ingen lösning.

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2017 · 10 299 Inlägg

Mew skrev:

torsen skrev:
Tack för alla svar.
Kan man hoppas på en 2-ventils sugmotor med stötstänger?
B23 är väl en vidareutveckling av B21, varav jag ägt ett par av första årgångarna.
Är B23 också remdriven?
För att ytterligare avslöja min okunnighet på Volvo så undrar jag om de har 4-ventilsteknik och variabla ventiltider på B23.

Skiljer det i längd på 4- eller 5-petad växellåda, som original var parad med B23?

Det stämmer, men B23 är fortfarande en förgasarmotor. B230 är ytterligare en vidareutveckling av den. tongue Ja, rödblockarna ser i princip likadana ut i grunden allihop.

Det enklaste är definitivt om du får en bild på motorn av säljaren som sagt, så blir det mycket lättare att identifiera den.

B23 finns ju även som B23E, B23ET och (i USA) som B23F... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 augusti 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
28 augusti 2017 ·

torsen skrev:
Tack för alla svar.
Bilen såld till annan än mig.
Så gåtan får ingen lösning.

Typiskt!
Jakten fortsätter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang