Skillnaden mellan Volvo och Opel

mattstyle CNC operatör
10 januari 2007 · 28 Inlägg

tja  dags för bil köp .. ocjh det står mennan Opel Calibra och Volvo 850R....

men finns de några för och nack delar me dessa bilar????? .. i så fall så säg till:P ... just nu så blir de en calibra ... men kanske i mån vill jag ha en Volvo

hade fint

Senast redigerat av mattstyle (10 januari 2007)

John87 Stolt Volvoägare
10 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Det tuffa med t.ex 850R är att den har den "svensson-stämpeln", men går som ett skott. Med andra ord inget folk väntar sig av en "traktor".
Däremot börjar dom bli ganska vanliga, den effekten försvinner nog snart sad
Men 850:n är relativt snygg, bekväm att åka i och jag tycker inte att den har det där som många klagar på Volvo över. Vi har en 855 GLT -96:a, och den är helt ok smile (lite för lite muskler, men bilmässigt klagar jag inte).

Calibran tycker jag är riktigt snygg och har det där sportbil-stuket. Däremot har jag hört mer ont än gott om Opel i allmänhet, men jag känner en som har en Calibra som inte är några problem med, så jag vet inte vad jag ska tycka riktigt tongue

Jag antar att du ska ta en Calibra med större motor eftersom du jämför med 850R?
850:n är ju god för sådär 300hk...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mattstyle CNC operatör
12 januari 2007 · 28 Inlägg

men finns de några mer för och nack delar ??  motor messigt.. extriös messigt  m.m.????  vill ha lite information om bilarna tongue

Senast redigerat av mattstyle (12 januari 2007)

olssson Saab nörd
12 januari 2007 · 224 Inlägg

Rosten är inget att leka med på gammla oplár. Men Calibran är snyggare att styla om man nu vill det. Men i helhet hade jag nog valt 850. Trots att den är för vanlig hmm

Saab For Life!
Funkytear
12 januari 2007 · 51 Inlägg

En 855R Är helt övergrym i original utförande medans en Calibra måste man lägga ner en massa pengar på för att den ska se någolunda ut. Kvalitets mässigt så knäcker volvo Opel med hästlängder. Av 10 calibror man ser på vägarna så kanske det är en som ser vettig ut medans 10 av 10 volvo R är 10 poängare...

Opel Insignia 2.0T "OPC-Line" (2011)
Opelola
12 januari 2007 · 106 Inlägg

mattstyle skrev:
tja  dags för bil köp .. ocjh det står mennan Opel Calibra och Volvo 850R....

men finns de några för och nack delar me dessa bilar????? .. i så fall så säg till:P ... just nu så blir de en calibra ... men kanske i mån vill jag ha en Volvo

hade fint

Hej !!

Tycker du ska satsa på en Opel Calibra, riktigt fina bilar.
Sedan när du är mest sugen på en sådan tycker jag inte du ska tveka.

Gå in på www.opelsportclub.com  där kan du få svar från andra opelintresserade på dina frågor.

Mvh Ola
camaro67 Meister
12 januari 2007 · 6 763 Inlägg

för de pengar du får lägga på en R får du en grymt fin och snygg calibra. kolla rost bara! men jag skulle åka calibra. de enda dåliga jag har hört är rosten och fördelnings lådorna för 4x4 men de finns förstärkning att köpa! Calibra Calibra Calibra!!!!

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
_Widde_
12 januari 2007 · 149 Inlägg

Funkytear skrev:
En 855R Är helt övergrym i original utförande medans en Calibra måste man lägga ner en massa pengar på för att den ska se någolunda ut. Kvalitets mässigt så knäcker volvo Opel med hästlängder. Av 10 calibror man ser på vägarna så kanske det är en som ser vettig ut medans 10 av 10 volvo R är 10 poängare...

Måste man lägga en massa pengar för att få en Calibra att se bra ut men inte på en 850???? Vilken av bilarna är designad av Pinfarina?? Som sagt om det är för ungefär samma pengar, välj Calibran Turbo, trimma lite också åker du ifrån tunga original 850R bilar....
Kolla rosten och fördelarlådan bara. Lycka till! smile

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 januari 2007 · 8 197 Inlägg

Volvo? Först, kolla vilken som tar mest soppa. Jo, Volvon. Vilken är dyrast i drift? Jo, Volvon. Särskilt då en R. Vilken ser tråkigast ut med eller utan styling? Jo, Volvon. Vem tittar ingen på?  Jo, Volvon. Svaret är enkelt. Köp Opeln! smile I ala fall om du vill synas.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
MilleN
20 januari 2007 · 9 108 Inlägg

Prestandamässigt skulle jag ju helt klart välja 850R.. Till saken hör dock att jag aldrig skulle köpa en Volvo eftersom dom är så jäkla vanliga så det får bli Calibran i så fall.

Gärna med Rieger-paket. Om du satsar på en Turbo så köp en försärkt fördelningslåda, tror dom kostar runt 3000, då håller den för det mesta sedan wink

Aerodynamik ...
20 januari 2007 · 7 120 Inlägg

Calibra i de flesta lägen. Om du inte har familj förstås wink

Necrodamus
20 januari 2007 · 220 Inlägg

Men du.. spånhuvud.. Att 10 av 10 Volvo R bilar ser ut som en "10 poängare" kanske beror på att det är en entusiastbil? Kanske skulle jämföra en Calibra med en vanlig 850? Då skulle nog snarare jag vilja påstå att fler Volvo ser ut som lik än en Calibra.. Men Opel rostar, det håller jag med dig om, dom rostar ungefär lika mycket som dom flesta andra gamla bilar som INTE SKÖTS på rätt sätt. Min far köpte en 850 AWD turbo en 97:a. när bilen var 7 år började den rosta som hejsan både i bakskärmarna och på bagageluckan. Varför? Jo för att han inte skötte bilen helt enkelt. Senare gick 3 topp bultar AV. Och han kör väl mest som normalt folk i den åldern gör. Vad jag vill ha sagt är att alla bilar ser ut efter hur dom är skötta. Ju nyare bilarna är desto bättre rostskyddade är dom. Jaja, alla bilar har för och nackdelar, sen är det ju upp till köparen vad han väljer:)

Funkytear skrev:
En 855R Är helt övergrym i original utförande medans en Calibra måste man lägga ner en massa pengar på för att den ska se någolunda ut. Kvalitets mässigt så knäcker volvo Opel med hästlängder. Av 10 calibror man ser på vägarna så kanske det är en som ser vettig ut medans 10 av 10 volvo R är 10 poängare...

Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
John87 Stolt Volvoägare
20 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Necrodamus skrev:
Men du.. spånhuvud.. Att 10 av 10 Volvo R bilar ser ut som en "10 poängare" kanske beror på att det är en entusiastbil? Kanske skulle jämföra en Calibra med en vanlig 850? Då skulle nog snarare jag vilja påstå att fler Volvo ser ut som lik än en Calibra.. Men Opel rostar, det håller jag med dig om, dom rostar ungefär lika mycket som dom flesta andra gamla bilar som INTE SKÖTS på rätt sätt. Min far köpte en 850 AWD turbo en 97:a. när bilen var 7 år började den rosta som hejsan både i bakskärmarna och på bagageluckan. Varför? Jo för att han inte skötte bilen helt enkelt. Senare gick 3 topp bultar AV. Och han kör väl mest som normalt folk i den åldern gör. Vad jag vill ha sagt är att alla bilar ser ut efter hur dom är skötta. Ju nyare bilarna är desto bättre rostskyddade är dom. Jaja, alla bilar har för och nackdelar, sen är det ju upp till köparen vad han väljer:)

Riktigt bra sagt. Tycker Volvo 850R är en jäkligt fräck bil, men Calibran har lite mer sport över sig utseendemässigt.

Vilken bil som helst som missköts går sönder, antingen genom rost eller något haveri, i värsta fall båda två.

Ska man jämföra en Calibra med en 850R så ska man ta en av Calibras värsting-modeller. Annars ska dom jämföras med en av 850's "vanliga" versioner. Inte värstingen!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Tega Yrkesförare
20 januari 2007 · 1 073 Inlägg

Så för att summera: Köp Volvon!

Säger väl sig själv att att alla Opelnördar vrålar Opel och alla Volvobögar vrålar Volvo!
Men allt hänger på vad du är ute efter. En sportcoupé´eller en sportig sedan?

Alla har olika erfarenheter av modellerna. Min erfarenhet är att Opeln skulle jag aldrig välja. Dom jag varit i kontakt med har ägaren mest gnällt på. Mycket småfel och rost.

850:n har jag bättre erfarenhet av helt enkelt. Visst småskavanker där oxå men ligger definitivt bättre till. Mitt råd är att leta fram opartiska köpguider till bägge bilarna, där du får svart på vitt vad man ska akta sig för!

Sluskk
20 januari 2007 · 778 Inlägg

halo spara dom finna  calibrona till mig jag ska köpa en tongue

Gatzone
20 januari 2007 · 289 Inlägg

Volvo = Mer kvalité för pengarna jämfört med Opel wink

villon
20 januari 2007 · 684 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Volvo? Först, kolla vilken som tar mest soppa. Jo, Volvon. Vilken är dyrast i drift? Jo, Volvon. Särskilt då en R. Vilken ser tråkigast ut med eller utan styling? Jo, Volvon. Vem tittar ingen på?  Jo, Volvon. Svaret är enkelt. Köp Opeln! smile I ala fall om du vill synas.

hmm mest soppa tar nog opeln om han väljer v6:an eller turbo 4x4 då dom drar rätt mycket över litern båda två vid blandad körning,, har hört både från opel och andra försäljare

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Fimpha
20 januari 2007 · 557 Inlägg

Jag personligen gillar inte Calibran. Jag har kört en 4x4 Turbo och det var ingen rolig bil sad min 940 Turbo e bra mkt roligare smile

Jag har svårt för framhjulsdrift så på så vis skulle jag välja Calibran. Men 850R, gud vilket skönt drag det är i den smile

//Jerry
John87 Stolt Volvoägare
20 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Kan fortfarande inte förstå hur den är roligt med brutalt mycket (ca. 300hk) kraft på framhjulsdrift... Helt ologiskt för mig.

Ok, om man är uppe i fart så är det kul, men annars. Nää, tack.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Sluskk
20 januari 2007 · 778 Inlägg

John87 skrev:
Kan fortfarande inte förstå hur den är roligt med brutalt mycket (ca. 300hk) kraft på framhjulsdrift... Helt ologiskt för mig.

Ok, om man är uppe i fart så är det kul, men annars. Nää, tack.

turborna är altdig 4wd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang