Kan trimning ställa till besvär vid besiktning/försäkringsfrågor?

Tre_Bokstaver GTI
28 oktober 2017 · 105 Inlägg

Hej!

Jag har i lite mer än två år sökt efter en bil som är väldigt svår att få tag på. Men nu har jag hittat en som inte är till salu, men som är svensksåld och som jag eventuellt kanske kan köpa ifall jag erbjuder en hygglig summa. (Jag inser att två år av fruktlöst letande på blocket inte ger resultat eftersom jag bara kan tänka mig tredörrars och röd så är det inte överdrivet många sådana GTI bilar av rätt generation på blocket).

Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer när man besiktigar eller om det kan hindra mig från att få ut försäkring ifall jag krockar. Tack på förhand för svar!

(Hållbarhet diskuteras inte i denna tråd)

Tack på förhand! smile

Evildan
28 oktober 2017 ·

Tre_Bokstaver skrev:
Hej!

Jag har i lite mer än två år sökt efter en bil som är väldigt svår att få tag på. Men nu har jag hittat en som inte är till salu, men som är svensksåld och som jag eventuellt kanske kan köpa ifall jag erbjuder en hygglig summa. (Jag inser att två år av fruktlöst letande på blocket inte ger resultat eftersom jag bara kan tänka mig tredörrars och röd så är det inte överdrivet många sådana GTI bilar av rätt generation på blocket).

Den bilen jag hittat är trimmad och jag undrar om detta kan ställa till bekymmer när man besiktigar eller om det kan hindra mig från att få ut försäkring ifall jag krockar. Tack på förhand för svar!

(Hållbarhet diskuteras inte i denna tråd)

Tack på förhand! smile

Ja och ja.

caromania Forummoderator
28 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Jag kör själv och har kört mycket ovanliga bilar i många år, så jag vet hur det är att så att säga "ta det man får". Frågan är ju vad du menar med "trimmad?" Innan man vet det kan man inte råda. Personligen har jag vid modifierande (alltid ganska sparsamt) sparat originaldelarna för att kunna återställa till originalskick och vid försäljning skickat med dessa delar. Men grundfrågan är: Vad betyder trimmad i detta läge?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tre_Bokstaver GTI
28 oktober 2017 · 105 Inlägg

Okej! Förstår

Det handlar om en chippad bil. Kan inte säga så mycket mer då jag hittat bilen på garaget.org och jag vill inte hänga ut någon.

Jag ska ringa ägaren och fråga mer. Jag tror inte ens bilen är till salu...

Skulle vara bra om man kunde komma överens med försäkringsbolaget om att köra hem den + köra till verkstad och återställa. Brukar gå att förhandla med försäkringsbolag om sådana saker enligt min erfarenhet.

Just nu finns det faktiskt tre bilar på blocket, vilket är ovanligt många. Dessa är dock inte intressanta. Det handlar om tredörrars Golf GTI mk5 och dessa bilar är (med två års sökande på blocket som bakgrund) extremt svåra att få tag på. Finns en i Borås och en i Gävle, båda är renoveringsobjekt och den i Gävle varnade försäljaren för (han sa att han inte vill sälja den till kund som tänkt använda den som bruksbil pga dåligt skick). Sen finns det en i Nacka, Stockolm, som är avställd.


Redigerat pga stavfel!

Senast redigerat av Tre_Bokstaver (28 oktober 2017)

caromania Forummoderator
28 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Är din genuina inställning att återställa så skulle jag till och med våga köra bilen de milen som behövs för att komma hem. Lite is i magen får man ju ha.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tre_Bokstaver GTI
28 oktober 2017 · 105 Inlägg

Ja, is i magen har jag, men om det är is på vägen så är det värre. Det är snart november och det är en lång väg att köra. Man kan gärna inte ge 70, 80 eller kanske 100 tusen och sen kvadda och inte få ut försäkringen.

caromania Forummoderator
28 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:
Ja, is i magen har jag, men om det är is på vägen så är det värre. Det är snart november och det är en lång väg att köra. Man kan gärna inte ge 70, 80 eller kanske 100 tusen och sen kvadda och inte få ut försäkringen.

Äsch, det är ju bara pengar.

Nä, men det låter som om du har en bra inställning. Annars går det ju även att ta bilen på transport? Då kan den ju till och med vara avställd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Tre_Bokstaver GTI
28 oktober 2017 · 105 Inlägg

Jag har inte tänkt på biltransport tidigare, men det är absolut ett alternativ smile

Tack för tipset! smile

Mack855
29 oktober 2017 · 1 354 Inlägg

Problem och problem.. Jag har lite fått för mig att det kan handla lite om vart i Sverige du bor. Som här där jag bor är det jätte många som åker runt med så uppenbara saker som bes ska ge nedslag på och polis ska stoppa för, som tonade rutor på de främre rutorna. Medans det kanske är så att i andra kommuner åker det runt så många trafikfarliga A-traktorer att polis och bilprovare är extra nitiska på allt dom ser. Bara en hypotes jag har men ett litet trimchip är inget jag skulle vara orolig för.

Har du däremot en grandegoso Scania turbo i en liten golf med "exposed intercooler" och öppen dumpventil så kan du nog vara lite mera orolig för besiktning och om försäkringsbolag vill undersöka bilen vid krock tongue

Senast redigerat av Mack855 (29 oktober 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2017 · 14 079 Inlägg

Mack855 skrev:
Problem och problem.. Jag har lite fått för mig att det kan handla lite om vart i Sverige du bor. Som här där jag bor är det jätte många som åker runt med så uppenbara saker som bes ska ge nedslag på och polis ska stoppa för, som tonade rutor på de främre rutorna. Medans det kanske är så att i andra kommuner åker det runt så många trafikfarliga A-traktorer att polis och bilprovare är extra nitiska på allt dom ser. Bara en hypotes jag har men ett litet trimchip är inget jag skulle vara orolig för.

Har du däremot en grandegoso Scania turbo i en liten golf med "exposed intercooler" och öppen dumpventil så kan du nog vara lite mera orolig för besiktning och om försäkringsbolag vill undersöka bilen vid krock tongue

Nog är det så allt. Bara avgasvärdena på bilprovningen är bra så tror jag inte man behöver oroa dig.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 oktober 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
29 oktober 2017 · 4 041 Inlägg

Det som skulle kunna bli problem är om man vill få ersättning från vagnskadeförsäkring, om försäkringsbolaget gör en gedigen analys av styrboxen och finner att den försedd med en effekthöjande mjukvara

Trafikförsäkringen är som regel villkorslös så länge man inte kör full eller är grovt vårdslös

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
29 oktober 2017 ·

spillolja skrev:
Det som skulle kunna bli problem är om man vill få ersättning från vagnskadeförsäkring, om försäkringsbolaget gör en gedigen analys av styrboxen och finner att den försedd med en effekthöjande mjukvara

Trafikförsäkringen är som regel villkorslös så länge man inte kör full eller är grovt vårdslös

Nej. Bilföraren kan bli ersättningsskyldig för försäkringsbolagens kostnader gentemot motparten om bilen är på något vis olaglig att framföra i trafik.

spillolja
29 oktober 2017 · 4 041 Inlägg

Av en privatperson kan bolaget återkräva max självrisk enligt försäkringsbrev  (vanligen 1000-3000:-)  eller 10% av ett basbelopp, men har en juridisk person tex. bilverkstad som repareat en bil felaktigt/inte fackmässigt där reparationen vållar olycka så kan denna återkrävas på utbetald ersättning (bilverkstadens försäkring betalar)

allt enligt trafikskadelagen:
https://lagen.nu/1975:1410#P20S1

för vagnskadeförsäkring är det mer tyngd på villkoren som styr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
29 oktober 2017 ·

spillolja skrev:
Av en privatperson kan bolaget återkräva max självrisk enligt försäkringsbrev  (vanligen 1000-3000:-)  eller 10% av ett basbelopp, men har en juridisk person tex. bilverkstad som repareat en bil felaktigt/inte fackmässigt där reparationen vållar olycka så kan denna återkrävas på utbetald ersättning (bilverkstadens försäkring betalar)

allt enligt trafikskadelagen:
https://lagen.nu/1975:1410#P20S1

för vagnskadeförsäkring är det mer tyngd på villkoren som styr

Med andra ord, en bilförare kan bli ersättningsskyldig.

Soulman
29 oktober 2017 · 1 271 Inlägg

Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
29 oktober 2017 ·

Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det kan du omöjligen garantera TS.
En modifierad bil kan oavsett om det är det välrenomerade företaget (vilket jag inte anser finns många av) eller någon av alla dessa "kunniga optimerare" som kladdat ner mjukvaran beroende på hur kunnig, nitisk eller varför inte präktig besiktningspersonen är få nedslag på den modifikationen.
Frågeställningen var följande:
Kan trimning ställa till besvär vid besiktning/försäkringsfrågor?
Mitt svar är tveklöst ja då det kan ställa till besvär, inte att det kommer att eller att chansen är överhängande beroende på utförande eller fordonets allmänskick utan just kan.

Mew
29 oktober 2017 · 2 171 Inlägg

Evildan skrev:

Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det kan du omöjligen garantera TS.
En modifierad bil kan oavsett om det är det välrenomerade företaget (vilket jag inte anser finns många av) eller någon av alla dessa "kunniga optimerare" som kladdat ner mjukvaran beroende på hur kunnig, nitisk eller varför inte präktig besiktningspersonen är få nedslag på den modifikationen.
Frågeställningen var följande:
Kan trimning ställa till besvär vid besiktning/försäkringsfrågor?
Mitt svar är tveklöst ja då det kan ställa till besvär, inte att det kommer att eller att chansen är överhängande beroende på utförande eller fordonets allmänskick utan just kan.

Japp, det kan. Däremot uppskattar nog TS att få höra att risken är närmast obefintlig. Chiptrimning/optimering är inget varken besiktning eller polis märker. smile

Senast redigerat av Mew (29 oktober 2017)

Muttley
29 oktober 2017 ·

Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det beror väl på ?  Hos den late besiktningsmannen lär de gå genom.
Men hos den strikte som gör sitt jobb kan de bli jobbigare.   En bekant till mig är den där strikte som slår ner på exakt allt som är fel.

Märker man att bilen går bra mycket snabbare än de brukar så är de väl svårt att bortförklara ?

Mack855
29 oktober 2017 · 1 354 Inlägg

Muttley skrev:

Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det beror väl på ?  Hos den late besiktningsmannen lär de gå genom.
Men hos den strikte som gör sitt jobb kan de bli jobbigare.   En bekant till mig är den där strikte som slår ner på exakt allt som är fel.

Märker man att bilen går bra mycket snabbare än de brukar så är de väl svårt att bortförklara ?

Men då ska den gå bra mycket snabbare för att man ska börja undra. De flesta mjukvarorna från seriösa aktörer/ företag/ människor lämnar ju inte mer än kanske 40-70 hk i motorn. Inget jag skulle reagera på själv om det inte satt ett brölande avgassystem på bilen i fråga (förutsatt att det inte är läckage förstås). En besiktningstekniker provkör ju ett tiotal bilar om dagen minst, självklart är det väl skillnad på bil till bil men då också förmodligen svårare att se om en GTI går fortare än den bör. Om hen nu inte får in två stycken efter varann. Återigen om allting ser original ut i motorutrymmet och bilen bara går bra så kommer hen inte ens fundera över ett chip.

Vad gäller försäkringsbolag, kollar dom ens styrboxen om det inte uppenbart var ett race bilen var inblandad i vid olyckan? Om någon har erfarenhet av att själv ha fått sin styrbox kollad så får denne gärna skriva det här smile

Jag står iallafall fast vid mitt svar att en optimerad mjukvara är minimal risk för att "åka dit" på. Däremot så kan man ju om man vill vara en legitim och ärlig människa be att få mjukvaran borttagen.

Med det sagt I'm out och lycka till med bil letandet TS!

Muttley
29 oktober 2017 ·

Mack855 skrev:

Muttley skrev:

Soulman skrev:
Gäsp. Hur präktig får man vara....
Om programvaran är gjord av något välrenommerat företag kommer du inte få några problem med besiktningen. Rullar du in med en motor som inte får plats under huven och intercoolern sitter utanför bilen lär du få massor med problem med både besiktning och försäkringsbolag.

Det beror väl på ?  Hos den late besiktningsmannen lär de gå genom.
Men hos den strikte som gör sitt jobb kan de bli jobbigare.   En bekant till mig är den där strikte som slår ner på exakt allt som är fel.

Märker man att bilen går bra mycket snabbare än de brukar så är de väl svårt att bortförklara ?

Men då ska den gå bra mycket snabbare för att man ska börja undra. De flesta mjukvarorna från seriösa aktörer/ företag/ människor lämnar ju inte mer än kanske 40-70 hk i motorn. Inget jag skulle reagera på själv om det inte satt ett brölande avgassystem på bilen i fråga (förutsatt att det inte är läckage förstås). En besiktningstekniker provkör ju ett tiotal bilar om dagen minst, självklart är det väl skillnad på bil till bil men då också förmodligen svårare att se om en GTI går fortare än den bör. Om hen nu inte får in två stycken efter varann. Återigen om allting ser original ut i motorutrymmet och bilen bara går bra så kommer hen inte ens fundera över ett chip.

Vad gäller försäkringsbolag, kollar dom ens styrboxen om det inte uppenbart var ett race bilen var inblandad i vid olyckan? Om någon har erfarenhet av att själv ha fått sin styrbox kollad så får denne gärna skriva det här smile

Jag står iallafall fast vid mitt svar att en optimerad mjukvara är minimal risk för att "åka dit" på. Däremot så kan man ju om man vill vara en legitim och ärlig människa be att få mjukvaran borttagen.

Med det sagt I'm out och lycka till med bil letandet TS!

Mja,  Den late besiktningsmannen bryr sig inte om 2 identiska bilar direkt efter varandra kommer in.  Har faktiskt varit med om det.  Hade en kollega som hade samma bil som mig.  v40 2.0t, men hans var rätt vässad.   
Min först, sen hans.
Det blev;
Min 2a för bromsbelägg bak
Hans bra att veta för metall mot metall på belägg bak :p  Jag hade mer att ge på mina klossar, jag bytte på båda bilarna.

Men ja, de är minimal chans att man åker dit om man sköter sig och inte drar till sig onödig uppmärksamhet.

Om fb kollar är väl tyvärr ytterst sällan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang