Hjälp! Laddproblem? - Generator?

hampus_sthlm
3 januari 2018 · 38 Inlägg

Hej,

Har en renault trafic -04 som muppar sig ordentligt, undrar om någon har nåt tips på vad jag bör göra härnäst.

Problem:
Laddningslampan lyser då och då, kanske ett par sekunder per minut eller så. Sen slocknar den och allt verkar fungera som det ska. Sen tänds den igen enligt samma procedur.. Så håller den på hela tiden.

När jag mäter så har jag 14+v till batteriet, men när lampan tänds går den ner till 12+v eller nåt sånt. Sen går den upp till 14 igen.

Jag hör också förändring i varvtal när den går upp och ner. När den ska upp till 14+v igen så låter det som den ska dö.

Det verkar alltså som att den inte kan ge 14+v hela tiden, eller om något annat hoppar igång och snor massa kräm?

Vad jag gjort:
1. Bytt batteri
2. Rengjort kablar
3. Bytt laddrelä
4. Bytt vevaxelgivare
5. Bytt generator (mot en beggad)

Innan jag bytte generator så tyckte jag inte att den laddade alls...

Tack på förhand,
Hampus

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, du har asså slängt iväg nåra tusenlappar på att inte komma nånvart..
Om det inte är batteriet och inte generatorn så är det som du nämner något annat som drar ström.
Strömslukare , typ ac hade jag kollat och även slagit av för att vara säker.
Sen en kärra från  -04 kanske har automatik på laddningen, vem vet..
Men rent spontant så borde det ändå vara något med generatorn eller anslutningar trots att du bytt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
3 januari 2018 · 4 047 Inlägg

Tag ett kik i denna tråd för tips:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320272
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
3 januari 2018 · 38 Inlägg

:-)
Den beter sig lite annorlunda nu tycker jag. Tidigare gick den bra tills batteriet var slut. Nu muppar den sig med laddlampa och övrigt jag beskrev ovan. Den gick bra ett tag efter att jag bytt laddrelä/regulator (inkl kol) med gamla generatorn. Nu har jag slängt i en beggad generator med beggade kol, kanske få plocka bort den igen och sätta på de nyinköpta grejerna på nya generatorn och se om det går bättre. De beggade gen+kol hade dock bara gått 14k mil så dom borde väl rimligtvis inte vara slut riktigt än tycker jag. Men det är ju lite chansning att köpa på skroten.

Får göra en lite bättre översyn av kablarna och se om det är nåt skit där ändå. AC'n brukar jag aldrig ha på men den kan ju fått för sig nåt ändå kanske, ska dubbelkolla.

Men visst borde generatorn ge 14v konstant så att säga? Inte pulsera ut 14v? Vad kan annars göra att generatorn ger lägre? Motorn ändrar ju varvtal i samband med att den dippar, kan det vara så att det blir för dålig snurr på generatorn då så den inte orkar/kan ge 14v då? Då är ju frågan så klart varför den dippar, kanske nåt strul med vevaxelgivaren jag satt i...?

Många frågor och teorier blev det visst.... smile

/H

hampus_sthlm
4 januari 2018 · 38 Inlägg

Kört alla kabelskor  och dylikt i bänkslipen nu, glimrar som guld! Och slängt över nya laddrelät på "nya" generatorn. Nu verkar den ge 14v konstant och ingen laddlampa som tänts än... Håller tummarna att det inte återkommer på ett tag... :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang