Renault Trafic -04 - laddningsregulator?

hampus_sthlm
13 juni 2017 · 38 Inlägg

Tjena,

Verkar ha laddproblem i min buss, om jag fattat rätt finns inga kol att byta utan jag åker på att byta hela generatorn. Men såg nu att jag även har en laddningsregulator. Hur felsöker jag generator vs laddningsregulatorn?

Bilen dör när batteriet laddats ur. Laddar jag batteriet så rullar bilen nån månad igen (används inte så mkt). Det går ganska fort när den dör, dvs ladd/batterilampan (och övriga varningslampor) tänds i princip när bilen dör.

Generatorrem är bytt för nått år sen, så den borde inte vara slut än.

Tack på förhand,
Hampus

Senast redigerat av hampus_sthlm (13 juni 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Mätinstrument är ett måste eftersom man inte kan se de små elektronerna .
Fixar du ett slikt så är det bara till att börja mäta vad generatorn lämnar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
13 juni 2017 · 4 025 Inlägg

generator-kol finns, och är ett vanligt fel
har man otur så behöver även släpringen bytas

man skuvar bort regulatorn så ser man längden på kolen och släpringens ytor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 juni 2017 · 38 Inlägg

Mät på generatorn å den ger 10,8V ut.

Regulatorn sitter ju på så jag vet fortfarande inte om det är generatorn eller regulatorn.

När jag ringde rejmes för att beställa kol så dom att det inte finns till min generator, utan att hela måste bytas.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juni 2017 · 14 056 Inlägg

hampus_sthlm skrev:
Mät på generatorn å den ger 10,8V ut.

Regulatorn sitter ju på så jag vet fortfarande inte om det är generatorn eller regulatorn.

När jag ringde rejmes för att beställa kol så dom att det inte finns till min generator, utan att hela måste bytas.

Det låter väldigt lite, över 13v borde det vara. Den enda bil jag har voltmätare i är Vetten och den mätaren brukar visa mellan 13v och 14v.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
13 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Ska man köpa Kol så ska man inte vända sig till märkesverkstaden

ett litet urval:
http://www.tradera.com/profile/items/2450557/moljeryd
http://www.ebay.co.uk/itm/272429796112
http://www.ebay.co.uk/itm/272429780650

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Ock är du riktigt snål så snor du kolen från en annan generstor och skulle dom inte passa så slipar du till dem med t ex en vinkelslip.
Det gäller bara att vara uppfinningsrik och slippa betala 3-400 för nya kol.
Kolla på skroten också.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
13 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Gör man det riktigt seriöst så plockar man isär generatorn och byter släpring, lager och kol

http://www.ebay.co.uk/itm/272434373010
http://www.ebay.co.uk/itm/282244124061
http://www.ebay.co.uk/itm/272429803285

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
13 juni 2017 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
hampus_sthlm
13 juni 2017 · 38 Inlägg

Tack för alla svar. Bra input inför framtiden. Slet bort generatorn och regulatorn, riktigt mkt skit på kol/axel å rostiga kontaktytor. Rengjort å putsat ordentligt. Nu har jag 14,5V ut från generatorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang