Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3
Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?
Den har jag visserligen inte tänkt på, men hade inte tänkt lägga så mycket pengar, helst inte över 30000kr. Tack så mycket för tipset dock!
torsen skrev:
doglas2009 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Så otroligt billigt är det inte för en bil från -99 med besiktningsanmärkningar som måste åtgärdas.
Otroligt billigt är det väl visserligen inte, men det verkar vara en ganska ovanlig modell, finns inte många på blocket.
Är det nån som vet hur dom håller ihop? Är dom lika pålitliga som vanliga corollor? Funkar fyrhjulsdriften bra eller är det sådan som är framhjulsdriven i 99% av fallen?
torsen skrev:
Jimny är, som du vet, en fysiskt sett mycket liten bil, men den har mycket stor kompetens utanför vägen.
På motorväg kör man knappast över 100 km/t, i alla fall inte om det blåser sidvind, längre sträckor.
Den är dock förhållandevis komfortabel ur akustisk synpunkt.
Jag har ägt 4 "småsukkor" och varit väldigt nöjd med bl a kvaliteten och driftsäkerheten.
Den jag ägde längst hade jag i 11 år.
Min nuvarande Jimny är av 2006 årsmodel.
Man kan säga att Jimny finns i 4 generationer.
Den första kom hösten 1997 som 1998 årsmodell med 8-ventilsmotor och remdriven kamaxel.
Ungefär 4 år(tror jag) senare fick bilen en DOHC med kedjedriven kamaxel.
2005/2006 fick bilen den motor som fortfarande (2017) finns i bilen, nämligen en DOHC med VVT.
Skillnaden effektmässigt är inte så stor, men vridmomentet har förbättrats och dessutom tilltagit mest i det lägre varvtalsområdet = upplevs som starkare och smidigare = behöver inte växlas så ofta.
Ungefär samtidigt med VVT-motorn kom även elektrisk manövrering av fördelningslådan = 3 tryckknappar.
Senaste generationen kännetecknas av att grillen inte längre är integrerad med huven, samt har ett "skop".
Jag är 182 cm och väger strax under 100 kg och tycker jag får bra rum.
Framstolarna har jag höjt några cm i framkant för att få bättre stöd för lårens undersida.
Min bil är höjd 30mm och har 60mm större däck = ökad vindkänslighet och minskade fartresurser.
Härutöver något ökad bränsleförbrukning då däcken är Cooper Discoverer A/T = offroaddäck.
Jag använder bilen mest till greenlaining och andra besök i naturen tillsammans med min Labbetik.
Har tidigare tävlat i viltspår och fågeljaktprov, och då är det skönt att kunna ta sig till startplatserna hela vägen utan att, som de flesta andra, fotvandra sista kilometern med tung ryggsäck.
Vad delar kostar till Suzuki Jimny har jag inte en aning om.
Men jag har läst att de är billiga från Storbritannien.
Jimnybits har stort urval av tillbehör till hemula priser.
Suzuki, liksom Honda, är kvalitetsbilar.
Har själv, liksom min far, ägt några BMW.
De har inte rosat marknaden för bilägarna, utan snarast för service- och reservdelssäljarna.
Sammanfattningsvis så anser jag att du bör provköra de 3 första generationerna och kolla om du märker någon skillnad motormässigt.
Enligt vad jag läst på Blocket har de senaste åren 3 Jimny varit till salu med defekt topplockspackning.
Men de har alla varit av första generationen = remdriven 8-ventilare.
Lycka till och berätta gärna hur det går med bilbytet.
Först och främst, stort tack för utförligt svar!
Frågan är om det är för liten, eller om man får plats i förarsätet. Finns ju sorgligt nog inte många på blocket, framförallt inte begagnade så det är svårt att testa olika modeller, tur att jag inte har bråttom att få tag i en annan bil. Det verkar onekligen vara vanligast att folk använder dom som dig, alltså till att köra i skogen. Är dom mycket obekvämare att åka i än exempelvis en Yaris? Vad kan man räkna med för förbrukning? Går det att fälla baksätena?
Svaret på den första frågan är att den är liten.
Men eftersom den är så hög inuti så upplevs den som rymlig.
Den är också lätt att gå i och ur.
Man behöver inte veckla ihop sig som i andra småbilar där man nästan sitter på marken.
Jag har, förutom Jimnyn bl a en 2 år gammal CRV. Den upplever jag som besvärligare att ta sig i och ur.
Bak finns 2 separata stolar vars ryggstöd, förutom att de är ställbara, även går att fälla helt framåt.
Bränsleförbrukningen steg när jag modifierade bilen med höjning och större terrängdäck.
Dessutom kör jag för det mesta sakta på låg växel i skogen och rent av i terrängen, så min bränsleförbrukning är missvisande.
Den varierar mellan 0,74 och 0,97 som mest.
Men vid "normal" körning med "normala" däck så bör det räcka med strax under 0,7 lit/mil.
Observera att de större däcken gör att jag kommer cirka 10 % längre.
Enligt GPS´en så var från början, med originaldäcken, 110 km/t mätarfart 100 km/t verklig fart.
Nu är 100 km/t GPS-fart ungefär 103 km/t mätarvisning.
Så förutom att jag kommer ungefär 10% längre så kör jag även cirka 10% fortare, vilket naturligtvis påverkar.
Yaris har en sonhustru ägt några år.
Den har krånglat väldigt mycket.
Har fått bärgas till verkstad flera gånger.
Mest p g a elfel som varit svåra finna.
Jordfel har varit vanligast.
Vill inte direkt avråda från Yaris.
Men driftosäkerheten och den allmänna kvalitetsnivån gör att jag själv aldrig skulle köpa en Yaris.
Tack för svaret!
Det är främst huvudhöjden jag funderar på men det ska nog gå bra med tanke på att jag har gott om rum i min nuvarande bil.
Att man kan fälla sätena var trevligt att höra då jag inte tror mina fiskesaker skulle få plats i bara bagaget. Runt 0,7 eller mindre i förbrukning är vad jag skulle vilja köra på, i 323:an har jag som bäst kommit ner till 0,74, men det var långkörning.
Det lät helt tvärtemot vad jag hört, tycker dom flesta brukar säga att Toyota i allmänhet bara rullar och rullar så länge man byter olja.
Svarte_Orm skrev:
Cracksoup skrev:
Finns ju även Swift med 4x4 såvida du inte behöver hög markfrigång.
https://www.blocket.se/ostergotland/Suz … 21&w=3
Praktisk som en liten halvkombi men tar sig fram på ställen där Yaris kör fast. De ser rätt fräna ut och ligger bättre på vägen än alla tidigare nämnda bilar
Visserligen i 40 000kr klassen, men kanske en bättre allround bil än Jimny?
En sån fast utan fyrhjulsdrift hade jag i fyra år, från ny. Mycket bra liten bil som även funkade fint på motorväg. För vardagsbruk mycket bättre än jimny.
Men på tal om jimny så har brorsan en av de tidiga, med kamrem. Den började plötsligt gå illa och vi kom fram till att tändningen stod fel. Det visade sig att kilen till tandhjulet till kamaxeln var i princip av så hjulet hade ställt sig knappt en kilsbredd fel. Hur ofta händer sånt, och utan att kilen går helt av så det blir ventilsallad?
Det tvekar jag inte på, tycker även dom ser ganska tuffa ut, men som sagt så tycker jag att det är lite för mycket pengar att lägga nu.
Tyvärr är jag alldeles för okunnig för att veta vad det innebär. Hur långt hade bilen i fråga gått när den började krångla?
Edit: Tycker för övrigt att det är väldigt mycket gnäll om BMW på detta forumet. Jag har haft min bil i ungefär 2 år, mellan 25.5k-28k mil. Det enda gång jag blivit strandad vad precis när jag hade köpt bilen och generatorn la av, efter att den blev lagad har bilen inte svikit mig en enda gång. Sen har jag ju bytt bromsbelägg/skivor och lite andra "förbrukningsdelar" men det behöver man ju göra på alla bilar...
Min kompis har en BMW 118d som visserligen har den odugliga n47-motorn, men när den började rassla så löste BMW det utan några problem, då hade den gått runt 12-13k mil.
Min far har haft BMW E30, E34, E39, E46, E91, F30, F31 och han har inte heller haft några problem mer än standardsaker.
Ganska OT men ville bara säga det om nån annan sneglar på BMW.
Senast redigerat av doglas2009 (16 mars 2018)