Easterlily skrev:
Bassiehof skrev:
Easterlily skrev:
Jo det är ju helt klart ett alternativ. Höll på och grävde lite i dörrarna och fixade lite ljuddämpning. Är nog lätt att få allt att klicka och klistra men det finns ju risk att det inte arbetar så bra med övriga systemet.
Grejen är att jag vill gärna ha bättre ljud i helhet och inte tonårs-superbas åk. Vet inte hur kraftig basen blir med en hel sub?
Mycket handlar om nivåjustering och eq. Sen är bra grejer en förutsättning. Jag har ingen sub men i stället två 7" Scan Speak Revelator, basar som spelar ända ner till 30 hz, i framdörrarna, men i den hä'r konfigurationen bara spelar upp till 400 hz med 24dB filter för att nåt på insidan av dörren, förmodligen fönster- och/eller låsmekanismen skramlar hur mycket jag än dämpar plåten. Därför måste jag ha en mindre bredbandshögtalare (Visaton B80 som har ett väldigt bra mellanregister) i brädan i stället för ett traditionellt kit med bas och diskant. Det finns olika lösningar, men ett tvåvägskit fungerar inte i den bilen. Det finns för övrigt slutsteg som har både hög- och lågnivåingång.
Menar du att du har lagt till två högtalare utöver eller att du bytt ut mellanreg/bas som sitter monterat som standard?
Om du bytt ut, köpte du bara ny och monterade dit samt lödde fast någon kabelsko eller dylikt?
Jag har bytt ut basen i framdörren. Det finns en booster (som jag inte använder, för dåligt ljud) i Saab 9-5 också, och i den finns ett delningsfilter som delar vid 200 hz eller nåt. Förmodligen gjorde Saab det av samma anledning som jag, delar lågt för att dörren skramlar, och därför sitter det original två bredbandshögtalare uppe på instrumentbrädan för att ta hand om mellanregister, i stället för diskanter. Poängen med mitt inlägg var att visa att det finns relativt små högtalare som spelar djupbas.
Jag dels spacklade för att Revelator är 7" och inte standard 6,5", dels skruvade fast basen med gänglåsning (Loctite hos Jula) så jag slipper öppna dörrsidan en gång i veckan för att dra åt skruvar = vibrationsfri montering. Eller...det är i alla fall inte där det skramlar!
Alla kablar (van den Hul the Magnum Hybrid) är direktlödda. Meningen är att högtalarna ska vara monterade så länge jag äger bilen, så jag behöver inga "snabbkopplingar", som jag erkänner kan vara användbara när du behöver lastutrymmet och vill slänga ut baslådan. Jag slipper såna problem helt och hållet. Nackdelen är att det inte blir samma tryck i basen som med en tolva med slutsteg i skuffen, men det är opraktiskt för de flesta med eller utan familj. Köper du rätt bas har du åtminstone djupbas i bilen. Jag vet att det fungerar, det hörs direkt när jag ändrar frekvens på hpf. Djupbas höjer musikupplevelsen, en erfarenhet jag inte är ensam om.