Volvo xc70 d5 -08 servoproblem

Saade
26 mars 2018 · 21 Inlägg

Hej har en xc70 där servon strular vid tomgång. Eller om jag tex ska fickparkera.

Gasar man lite lätt så funkar servon super.

Vad kan man göra åt detta problem? Och någon som kanske varit med om det och har lite erfarenhet?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning,

engolf
26 mars 2018 · 3 235 Inlägg

Första steget är väl att kola oljenivån, och om den är oko byta oljan. Den ska vara grönaktig och absolut inte lukta bränt.

Saade
27 mars 2018 · 21 Inlägg

engolf skrev:
Första steget är väl att kola oljenivån, och om den är oko byta oljan. Den ska vara grönaktig och absolut inte lukta bränt.

Har kollat oljenivån, och det saknades väldigt lite. Fyllde iallafall upp det men problemet kvarstod.

Vad är nästa steg?

engolf
27 mars 2018 · 3 235 Inlägg

Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2018 · 4 917 Inlägg

engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Avvaktar TS sista steg..
Resignera eller börja byta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Saade
1 april 2018 · 21 Inlägg

engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Tack. Ska kolla på det så fort jag har lite mer tid. Återkopplar när detta är gjort

Saade
1 april 2018 · 21 Inlägg

insatsen skrev:

engolf skrev:
Nästa steget är att byta oljan, se på skicket (färg, lukt, metallspån i..?)
Om inte det hjälper måste du felsöka vidare, servopumpen, styrväxeln... Den sista är varken billig eller enkel att byta:(((

Avvaktar TS sista steg..
Resignera eller börja byta..

Förstod inte riktigt vad du menade resignera?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 april 2018 · 4 917 Inlägg

Resignera betyder att man ger upp..
Det är ju inget billigt ingrepp och då är det kanske billigare att strunta i det och gasa istället..
Det är ju trots allt en 10 år gammal kärra..
Förr i världen fanns ju inte servostyrning utan det är en nymodighet som tillkom för oss armsvaga bilryttare..smile

Senast redigerat av insatsen (1 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
1 april 2018 ·

Damaskerna till styrväxeln har på två av mig brukade V70n släppt och på så vis har grus och skräp kommit i kontakt med de ytor som skall vara dammfria.
Kort och gott, två styrväxlar har bytts på ca två år gamla bilar 2007.

Saade
1 april 2018 · 21 Inlägg

insatsen skrev:
Resignera betyder att man ger upp..
Det är ju inget billigt ingrepp och då är det kanske billigare att strunta i det och gasa istället..
Det är ju trots allt en 10 år gammal kärra..
Förr i världen fanns ju inte servostyrning utan det är en nymodighet som tillkom för oss armsvaga bilryttare..smile

Haha förstod det direkt efter att jag skrev. Var lite trött i skallen. Håller med om det. Men har inte riktigt förstått vad styrväxeln har med trycket till servon att göra. Jag har fått höra allt från filter smutsigt till servopumpen och styrväxeln. Men ingen mekaniker har än så länge kunnat säga vad felet är. Utan dom vill testa sig fram och det är då jag börjar tveka och inte vet vart jag ska vända mig. Har försökt googla ang problemet och får inte upp en enda tråd där dom nämner mina symptom i samband med syrväxeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang