Hjälp med avtagbart drag

Zitram Säljare
13 januari 2007 · 140 Inlägg

Tjabba, har ett drag på min S40. Men vill göra så man kan ta bort det. Och sätta fast det när jag behöver det. Är själva montering svår?
Måste jag regga om den? eller lämmna in den eller liknade?

Är det något man kan göra hemma, enkelt?

Volvo C30 T5 "Polestar Performance" (2007)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
13 januari 2007 · 2 258 Inlägg

Skulle tro att du måste skaffa ett riktigt, avtagbart drag OCH regga om.
Har du avtagbart drag ska det regbesiktigas, och jag kan inte drömma om att något annat än ett "riktigt" går att få igenom. Inget man bygger själv och får godkänt alltså. Köper du ett originaldrag är det monterat på ett par timmar om du har tummarna på rätt plats... smile
(Vår v40 saknade drag när vi köpte den och har nu ett avtagbart)

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Zitram Säljare
13 januari 2007 · 140 Inlägg

Men jag har ett vanligt fast drag nu... Men vill kunna dela på det...

Volvo C30 T5 "Polestar Performance" (2007)
andreas_940
13 januari 2007 · 498 Inlägg

Zitram skrev:
Men jag har ett vanligt fast drag nu... Men vill kunna dela på det...

Du måste iaf köpa  ett delbart drag, har väldigt svårt att tro att sbp. kommer godkänna någon hemmagjord anordning.

Nalle-74 BTC RACING
13 januari 2007 · 114 Inlägg

byter du till ett avtagbart drag behöver du inte typa om eftersom bilen är redan typad med draganordning
MVH: Nalle

Supra MKIII powerd by NOS
Supra MKIV BPU
Zitram Säljare
13 januari 2007 · 140 Inlägg

Hur svårt är det att koppla på då?

Volvo C30 T5 "Polestar Performance" (2007)
Pomela
13 januari 2007 · 44 Inlägg

Nalle-74 skrev:
byter du till ett avtagbart drag behöver du inte typa om eftersom bilen är redan typad med draganordning

Hm, jag är inte säker på att det stämmer. Jag har avtagbart drag på min bil. I reg.beviset står "demonteringsbar kopplingsdel". Om det inte hade varit demonteringsbart hade det sannolikt stått något annat. I bilregistret står det "Kula" på kopplingsanordning på min förra bil som har fast drag. Jag har tyvärr inte något reg.bevis kvar på den. avtagbar drag ska dessutom kontrolleras vid vanlig besiktning. Bäst information om detta kan TS sannolikt få genom att kontakta Bilprovningen.

Till TS:
Jag förstår inte varför du vill göra dig omaket att byta till en sämre dragkrok. OK, det är snyggare utan dragkrok. Du slipper riskera att gå emot den, men i övrigt skapar du dig bara mera problem genom att byta. Du får omaket med att sköta kroken. Du får risken att den faktiskt kan lossna med last på. Det har tyvärr hänt i några fall.

Nu kastar jag kanske sten i glashus eftersom min nuvarande bil har avtagbart drag. Det satt på vid köpet. Detsamma gäller den förrförra. De enda gångerna kroken togs av på den förrförra bilen var hos Bilprovningen. Nuvarande bilen har jag bara haft knappt ett år, men inte plockat av kroken ännu. (Skäms för att jag inte sköter krokarna som man ska.)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang