Råd & tips rostlagning

Avresto
22 april 2018 · 202 Inlägg

Godagens

Vill gärna ha råd och tips hur jag ska gå tillväga för att få bort de fula rostfläckarna på egen hand som bilderna visar.

Bilen är en Opel insignia-2009
Som bäst hjälpmedel har jag kompressor med tryckluft.

Tack på förhand för all hjälp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-225b06cd557e56fe10e3470a80434daf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-4becb9ba9cf8b78523ce3771510b9cb6.jpg

panda666
22 april 2018 · 4 261 Inlägg

tjäna, vill inte vara negativ men ser sånna på jobbet som är tom 2013 och nyare som ser ut sådär, väldigt vanligt på insignia tyvärr. Rosten och den förbannade infällbara dragkroken som dras ut med en handtag . Tror nog tyvärr du behöver lacka om hela dom där delarna som har blivit rostiga. tror inte det kan bli fint annars. nyansskillnader och sånt. kanske om du inte fixar det sj riktigt bra kan det börja bli samma skit efter några månader. Så omlack skulle ja säga.

Avresto
22 april 2018 · 202 Inlägg

panda666 skrev:
tjäna, vill inte vara negativ men ser sånna på jobbet som är tom 2013 och nyare som ser ut sådär, väldigt vanligt på insignia tyvärr. Rosten och den förbannade infällbara dragkroken som dras ut med en handtag . Tror nog tyvärr du behöver lacka om hela dom där delarna som har blivit rostiga. tror inte det kan bli fint annars. nyansskillnader och sånt. kanske om du inte fixar det sj riktigt bra kan det börja bli samma skit efter några månader. Så omlack skulle ja säga.

Tackar för svaret och skönt att man inte är ensam om detta.

Tänkte först ta en trycklufts slip och slipa ned rosten med och sedan använda
2 komps färg och fylla i men detta kommer kanske inte bli så jätte bra?

panda666
22 april 2018 · 4 261 Inlägg

Avresto skrev:

panda666 skrev:
tjäna, vill inte vara negativ men ser sånna på jobbet som är tom 2013 och nyare som ser ut sådär, väldigt vanligt på insignia tyvärr. Rosten och den förbannade infällbara dragkroken som dras ut med en handtag . Tror nog tyvärr du behöver lacka om hela dom där delarna som har blivit rostiga. tror inte det kan bli fint annars. nyansskillnader och sånt. kanske om du inte fixar det sj riktigt bra kan det börja bli samma skit efter några månader. Så omlack skulle ja säga.

Tackar för svaret och skönt att man inte är ensam om detta.

Tänkte först ta en trycklufts slip och slipa ned rosten med och sedan använda
2 komps färg och fylla i men detta kommer kanske inte bli så jätte bra?

ingen fara, svårt för mig att säga men om du är säker på dina skills så kanske du kan pröva. jag har tummen mitt i arslet så jag skulle inte klara det)wink du är säkert bättre men rosten kasnke kommer tbax snabbt om man inte lackar om hela skiten medans man endå är där. synd att dom rostar så hemskt, nedre dörrkanter samt trösklar också. har du kollat om det finns rost nån mer stans? annars är det fina bilar faktiskt.

jaka54
22 april 2018 · 5 830 Inlägg

Hej!
Att en bara nio år gammal bil rostar så mycket är ju bedrövilgt.
Måste tyvärr säga dig att bilderna visar att du har "gravrost"!! Plåten är alltså genomrostad under det bruna och du kommer att se det om du slipar bort färgen.
Du måste slipa bort så mycket du kan av det rostangripna stället, antagligen kapa bort en bit plåt  och sedan Migsvetsa in ny plåt. Sen är det bara att spackla och lacka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang