Kraft för att välta en bil

Aldin AT Däck
14 januari 2007 · 501 Inlägg

Jag var ute o körde idag på e4an och det blåste redigt rejält så kom jag o tänka på vilken kraft som behövs för att bakänden ska få bresladd det har ju klart o göra med vilken fart man kör men vi s'ger att man håller 120 km/h och man kör en normaltung bil .. är det någon som vet detta ?

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Sandman
14 januari 2007 · 873 Inlägg

Ingen aning.

Men hade inte 240'n jag kör ibland varit så jäkla tung hade jag bokstavligen blåst av vägen för länge sedan.
Den är riktigt duktig på att fånga upp sidovindar.
Är man dålig på att häva kastvindar är det inga problem att få den bilen att släppa från marken  i högre hastigheter.

Samtidigt kör jag en annan, men låg bil som ligger som ett strykjärn och ingen vinge.
Absolut inga problem med den så vitt vindar anbelangar.


Slutsats: Jag tror det har mindre att göra med tyngden på en vanlig personbil (även om det spelar roll) och mer på hur bilen är aerodynamiskt utformad.
Audi TT var det väl som lyfte ifrån marken och voltade baklänges tills man ändrade på spoiler och vinge.

Tänker mig då specielt om man har en riktig osthyvel till vinge för downforce. Man borde kunna få fronten att lyfta på en bil som är dåligt utformad för vindflöde med en sådan wink

Så... jag tror det skiljer mycket ifrån bil till bil helt beroende på utformning och vikt.

Om det gäller specifikt att få bakaxeln att få bredsladd spelar det ju mer in hur det ligger till med friktionen mellan dina bakdäck och vägen. Vilket tryck mot underlaget du har, hur mycket acceleration du helt plötsligt kan häva ur dig i högre hastigheter. (På en "normal" bil inte tillräckligt för att släppa som om det vore en bil byggd för drifting.)


Så utan att vara en fysik expert tror jag inte det går att svara på frågan eftersom det kommer att skilja sig ifrån fordon till fordon.

Kolla in Orkanbilen de byggde specielt med syftet att den inte skulle kunna slitas ifrån marken av vindar så kanske du kan få lite inblick i alla fall smile

Don't get mad, get even.
TyranN Biltokig
14 januari 2007 · 345 Inlägg

De testade detta på Mythbusters. En jetmotor klarar inte av det, däremot sliter den sönder bilen totalt. Faktum är dock att i Brasilien (nån gång 02-03) så körde en taxibil förbi bakom ett jetplan som skulle börja accelerera (fråga mig inte varför) och bilen flög all världens väg. Taxi föraren dog. Så, mycket kraft behövs. Bilen var en vanlig gul taxi bil, dvs. ingen prestanda bil med osthyvel..

Merclone Leg. Spådam
14 januari 2007 · 816 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
Man kan säga att: Bilens downforce (som skapas av hastigheten) är proportionell mot kraften (vinden) som kommer mot bilens sida. Ju mer downforce desto mer kraft för att få bredsladd på bilen.

Downforce? Skapas av hastigheten? Sist jag lät bli att skolka från en fysiklektion sa de att det var dragningskraften från jorden som skapade kraften neråt... Hastigheten (rörelsen framt, eller i sidled) kämpar ju mot denna...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
THEBADGUY Gorgilus addictus
14 januari 2007 · 4 737 Inlägg

TyranN skrev:
De testade detta på Mythbusters. En jetmotor klarar inte av det, däremot sliter den sönder bilen totalt. Faktum är dock att i Brasilien (nån gång 02-03) så körde en taxibil förbi bakom ett jetplan som skulle börja accelerera (fråga mig inte varför) och bilen flög all världens väg. Taxi föraren dog. Så, mycket kraft behövs. Bilen var en vanlig gul taxi bil, dvs. ingen prestanda bil med osthyvel..

Joo..men då kom ju kraften från sidan.....då är det ju större vindfång jämfört med framifrån.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Ghost_Face
14 januari 2007 · 517 Inlägg

Topgear gjorde också ett test med att dra bilar genom jetsstrålen på ett boeing 747. Bilarna flög ganska duktigt smile

Germax
14 januari 2007 · 12 086 Inlägg

Testet på mythbasters va att välta bilen vad jag minns.. här snackar vi om att bilen tappar fäste i hög hastighet. Säg att de är halt och man har kass väghållning (typ volvo 240 smile ) så kan man säkert blåsa av vägen i den hastigeheten.

Jag höll på o åka av vägen en gång med Maximan, kom i ca 200 där vägen svängde olämpligt mkt wink och baken kastade till ordentligt, vart livrädd! Väghållningen är kanske inte den bästa men i övrigt torr asfalt ingen vind och 225 breda sulor.

Nallen_sthlm Direktör
14 januari 2007 · 305 Inlägg

Vilket mönsterdjup på däcken hade du? va vade för väglag? allt går att mäta i friktionstabeller och i din hastighet så har du paserat gränsen till döden för länge sen med oturen på din sida.

Speed limit are only for pussy
John87 Stolt Volvoägare
14 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Det krävs en ganska bra vind för att få vält en bil...

Kommer ihåg att nåt gammalt tv-program testade om det gick att sladda en bil så hårt att den välte. Dom lyckades inte, och det var en "riktig" rallyförare som testade så jag antar att han visste vad han gjorde..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
RichardC Fartdåre
16 januari 2007 · 378 Inlägg

Kör du framåt och har en rätt aerodynamiskt utformad spoiler, vinge m.m. så skapas det downforce av luftmotståndet framifrån. Detta trycker ner bilen. Sen beror det på hur mycket bilen väger. Hur bra däck du har. Chassit m.m. spelar också roll.

Sen om du kör i en kurva så blir det ju mer kraft i sidled och det är lättare tappa fästet.

I fysiken hade vi en formel som räkna ut detta men läraren hon hävda att det spelar ingen roll vad för däck du har och hur chassit är byggt. Hon mena på att en F1 bil skulle släppa lika mycket som en sketen gammel skrothög om de körde i samma hastighet.

Men men det finns säkert nån formel som har med allt som de som bygger bilar och speciellt F1 bilar använder sig av men den är nog jävligt komplicerad.

TICen är till salu säljs billigt.
Nknn
18 januari 2007 ·

Peter_J_H skrev:

RouziMotorsport skrev:

RichardC skrev:
Kör du framåt och har en rätt aerodynamiskt utformad spoiler, vinge m.m. så skapas det downforce av luftmotståndet framifrån. Detta trycker ner bilen. Sen beror det på hur mycket bilen väger. Hur bra däck du har. Chassit m.m. spelar också roll.

Sen om du kör i en kurva så blir det ju mer kraft i sidled och det är lättare tappa fästet.

I fysiken hade vi en formel som räkna ut detta men läraren hon hävda att det spelar ingen roll vad för däck du har och hur chassit är byggt. Hon mena på att en F1 bil skulle släppa lika mycket som en sketen gammel skrothög om de körde i samma hastighet.

Men men det finns säkert nån formel som har med allt som de som bygger bilar och speciellt F1 bilar använder sig av men den är nog jävligt komplicerad.

Våran fysik lärare hävdade också att samma problem..vilket var rätt konstigt..
Det var att oavsett hastighet, så skulle inte bilen sladda om kurvan var doserad alltså om den had en lutning, som nascar banor..

Men om man kör 200 i blött på en nascar bara då är det ju svårare att hålla bilen på banan än när man kör på tort? Men enligt vår lärare så kunde man köra på blött utan regndäck t.o.m ...och hålla sig på banan eftersom att sidokraften (Centripetalkraften) är mindre vid doserade kurvor, bilen trycks mer mot vägen än vad den skulle gjort på en plan väg...

Centripetalkraften vill dra bilen inåt i kurvan och centrifugalkraften vill trycka ut bilen. Om kurvan har rätt dosering håller ju sig bilen kvar på vägen, även om det är blött ute... Sedan har du ju alltid en friktion som hindrar bilen från att glida ut  kurvorna. Så länge man inte går över max-friktionen så är bilen kvar på vägen, annars släpper den och glider av vägen.

Jag själv hävdar att en F1-bil kan ta kurvorna mycket snabbare än vad en vanlig bil kan!
En vanlig bil har ett annat luftmotstånd och "lyfter" lättare än vad en F1 bil kan.

Hur kan det då komma sig att Nascarbilar kör av banan, trots att det är torrt ute då och att banan är doserad? Jo på grund av att vägen inte har tillräcklig dosering.

Du kan ju ta en kurva grymt mycket fortare om det är en dosering i den, annars kommer centrifugalkraften och hjälper dig av vägen. 

Sidokraften kan endast försvinna helt om doseringen gör att vägen är 90 grader  mot underlaget, alltså helt vertikal, men då kan inte bilen hålla sig kvar på grund av tyngdkraften om de inte kör extremt fort.

Annars kan man ta ned centrifugalkraften ju mer man ökar doseringen. Ju mer dosering desto större centripetalkraft!

Men man kan väl dosera vägen så att den ligger precis vertikalt, även med G-kraften inräknat. Alltså ungefär lite mer än 90 grader. Men då måste man bortske från luftmotstånd förstås.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang