Vad ska göras vid en motorrenovering b230???

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej , har en haynes bok.
Men förklaringarna i den är ibland lite otydliga det var därför jag frågade här.

Kommer mäta:
Vevtappar
Kolvringsgap
Ev ram/vevlagerspel med plastigage
Ska även kolla axialspelet

Tror detta borde räcka:-)?

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

I blocket räcker de utan problem,glöm inte att byta oljepump. snacka med en motorfirma också och hör vad dom tycker. Sen kan du se över toppen lite å som en annan skrev tidigare så tappar du hästar i toppen om den inte är iordning.  Jag har en hel del grejor till Volvo och b230 motorer så hojta till om du behöver nått.

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Tusen tack för hjälpen N0rdiin.
Det räcker inte med att mäta upp oljepumpen?
Om det ej räcker att mäta upp den och jag måste köpa en ny, är det då en höglfödespump jag ska ha?

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

Skulle inte ens fundera, köp en högflödedpump om du ändå är isär med motorn smile

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej köper nog en högflödespump, för det kan väll inte bli fel med en högfödes även fast man ej trimmar så mycket?

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

Nej bara bra med mera smörj

Senast redigerat av N0rdiin (29 juli 2018)

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej! :-)

-HakanRacing Folkrace e livet!
30 juli 2018 · 606 Inlägg

På de motorer jag byggt så har jag inte mätt nånting då jag inte byggt med eftermarknadsgrejjer.
Bara skruvat ihop å känt så inget kärvar.
Dock kan jag rekomendera att köpa kula å fjäder å sätta i oljepumpen. big_smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Volvo 245 (1989)
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Hultberg63
30 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej! Tror att det skulle funka för mig med, alltså att jag inte gör några mätningar.
Men ska iaf kontrollera vevtappar och kolvringsgap och kanske  vev/ramlagerspel med plastigage. Tror det borde räcka.

Men när du byggde HakanRacing, så mäte du alltså inget, inte ens kolvringsgap? :-)

Senast redigerat av Hultberg63 (30 juli 2018)

N0rdiin
30 juli 2018 · 54 Inlägg

Kontrollera kolvringsgap för de är viktigt smile

-HakanRacing Folkrace e livet!
30 juli 2018 · 606 Inlägg

Nepp ja satte i ringarna förhand å bara kolla så de va en glipa så satte jag ihop de lol
Dock skulle jag aldrig göra så på nåt borrat. tongue

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 245 (1989)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
N0rdiin
30 juli 2018 · 54 Inlägg

Nu ska väl du bara hona inte borra?

Hultberg63
30 juli 2018 · 39 Inlägg

Ja bara hona
Sen nya lager och packningar

Senast redigerat av Hultberg63 (30 juli 2018)

mats757
30 juli 2018 · 915 Inlägg

N0rdiin skrev:
Nej bara bra med mera smörj

Varför är det bra med mer oljeflöde?
Kan du förklara det?

N0rdiin
31 juli 2018 · 54 Inlägg

Högflödespump ger mer olja per varv på vev, mera tryck i motorn alltså mer tryck på oljan till alla lager. Nu är inte jag någon expert men så har jag förstått firman jag lämnar allt till smile

Hultberg63
31 juli 2018 · 39 Inlägg

Vad sitter orginal i b230fk (lättrycksturbo) blocken?
Är det samma pump som övriga b230 (utan turbo) ?

N0rdiin
31 juli 2018 · 54 Inlägg

Brukar vara samma pump i b230. Finns 2 sorter o ja tror de skiljer bara 400kr så de är inte mkt  skillnad

Senast redigerat av N0rdiin (31 juli 2018)

Hultberg63
31 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej så högflödespump är att rekommendera alltså? :-)

N0rdiin
31 juli 2018 · 54 Inlägg

De tycker jag smile

mats757
31 juli 2018 · 915 Inlägg

N0rdiin skrev:
Högflödespump ger mer olja per varv på vev, mera tryck i motorn alltså mer tryck på oljan till alla lager. Nu är inte jag någon expert men så har jag förstått firman jag lämnar allt till smile

Ett lager kan inte ta emot mer olja än sitt lagerspel avser. Den olja som inte "Förbrukas" i lager måste alltså passera genom övertrycksventilen och ner i tråget igen. (Ja, all olja ska förstås ner i tråget igen.)  Det betyder att ännu mer olja är i omlopp och hinner inte "Vila" i tråget, alltså tiden olja ska hinna avlufta sig på. Varje minut ska oljan igenom systemet ett flertal gånger.
På många racingmotorer sätter man på så lite oljepump man törs. Kan bli en lite svacka i trycket vid lite lägre varvtal, men man tjänar effekt och får en hälsosammare olja.
Jag anser att en original-pump fungerar utomordentligt bra.

OM man börjar designa om lagerspel och har andra förbrukare av olja, som Turbo (som inte tar så mycket egentligen) då kanske det är ide att fundera på mer oljeflöde OCH mer oljevolym.

Har man problem med oljetryck pga väldigt hög värme, då är det oljekylare man ska kolla på.

Av precis samma anledning ska man inte experimentera med andra viskositeter än vad instruktionsboken anger.

/Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang