Ska efter årskiftet börja på ett motor projekt i skolan med motorn m104 från mercedes.
Planen är att bygga en hållbar motor (även fast dem är starka från fabrik) och samtidigt ta in en massa kunskap om motorer.
Jag tänkte att följa ett koncept som ser ut såhär:
*Svarva kolvarna
*Toppdecka blocket
*Planrikta toppen
*Slipa in ventiler
*Byta kolvringar
*H-profil stakar ( Någon bra återförsäljare, ACM, Turbobandit? )
*Byta Ramlager
*Byta Vevlager
*ARP/ 12:9 ramlagerbultar
*ARP Topplocksbultar
*Byta vattenpump?
Så smånigom vill jag slänga i motorn i en kaross ska ska användas för drifting och har koll på det mesta jag behöver turbo, sprut, intercooler mm, men när det kommer till givare, som tex om man ska köra men en vr eller hallgivare, för och nackdelar?
Sen spridare, hur många cc man ska köra på.
Eftersom det är en stund kvar tills detta skolprojekt ska börja kommer tråden inte vara så aktiv i början men de ser jag bara om en fördel för att vara beredd innan jag strippar hela motorn, så kom gärna med så många tips ni har omkring m104 3,2L.
Vettig bok att läsa av mått på stakar, kolvar mm, finns det någon haynes bok?
Säkert glömt massa självklara saker så ställ gärna frågor.
Mvh Anton