Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)
Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
Tyfors skrev: Tyckte ja kände igen namnet när du skrev en kommentar följer ditt bygge men inte hunnit skriva nåt än.
Min blev ett grupp H bygge när ja tappa lappen för många år sen. Men byggdes tebax te ren person bil invändigt iaf. Ja har kvar maskin å drivlina i för lite gång
Finns det någon gammal byggtråd? låter som ett roligt bygge! Får se hur mitt löper ut då det är först gången jag gör något liknande.
Tyfors skrev: Nej ja va ju så dum att ja aldrig starta nån 😐 men ja tror att ja i stort sett har kvar alla bilder.
Ja har full dokumentation på biln sen ny så ja har försökt följa det. Problemet är att jag har bilder lite överallt så kan ta en stund att hitta om du söker nåt speciellt 😊 men för övrigt så är de bara å fråga så kan ja nog svara 😉
Låter hur bra som helst!! Alltid skönt att ha någon att bolla idéer med också under byggets gång. Har en känsla av att det kommer dyka upp en del frågetecken under byggets gång.
Tyfors skrev: Klar blir man aldrig och ha nån att bolla med är alltid bra främst när man stöter på problem
Ja ska snart göra som du me golve. Börjar bli dåligt igen bit vis =/ men en fruktansvärt trevlig bil som helt klart är värd att rädda. Finns knappt nåra kvar 😐
Verkligen drömt om en sådan här bil länge. Men som sagt de är inte de lättaste att få tag på längre å pengen brukar kunna bli rätt hög på dem.
Tyfors skrev: Klar blir man aldrig och ha nån att bolla med är alltid bra främst när man stöter på problem
Ja ska snart göra som du me golve. Börjar bli dåligt igen bit vis =/ men en fruktansvärt trevlig bil som helt klart är värd att rädda. Finns knappt nåra kvar 😐
Verkligen drömt om en sådan här bil länge. Men som sagt de är inte de lättaste att få tag på längre å pengen brukar kunna bli rätt hög på dem.
Håll hårt i din och ja bygg hur du vill huvudsaken är att du är nöjd. Men damma inte av vägen å skrota.
För ett par år sen fanns de 171st kvar i Sverige. Då va 70 talet rally bilar och 58st a-traktor i värden fanns de drygt 4000 st kvar. Så dessa börjar bli sällsynta men folk vill fortfarande ha dessa sport bilar priserna börjar stiga en hel del
De var väldigt roligt att få lite siffror 👍 tackar
Så de blev lite gjort även ikväll. Försatte på golvet. Domkraftsfästet fick nya fräscha infästningar syns ej på bild. På även en 2 mm på översidan av det. De nivå skillnaderna som blir där kommer ju som sagt ej synas sen ändå när det kommer en golvplatta. Stirra ej inte blinda på svetsarna vet att det ej är de vackraste, men som sagt började i stort sett lära mig svetsa för lite mer än en vecka sedan.
Måste ju bara slänga med en bild på min grymt imponerande arbetsbelysning
Efter en dag fylld av aktiviteter och en rygg som dummar sig så orkade en släpa sig ut en snabb sväng. Sista hålet minskar och allt de andra är färdig svetsar så något vettigt blev det vell ändå.
Så då var äntligen förar sidan färdig svetsad. Woho! Så imorgon väntas slipning. Så det är redo för att fixa fästen för de nya stolarna när de kommer. Efter detta kommer bränsleledningar, filter och pump tas bort under bilen. Då ledningarna går där det skall svetsas på passagerar sidan. Och det är ju tanken att detta ändå skall upp i bagagen senare tillsammans med en fulecell.
Fästena till original stolarna kapades även bort dem med då jag vill få de nya stolarna så låga som möjligt. Men allt sparas givetvis ifall någon vill göra den original i framtiden.
Idag dök det upp paket av den lite roligare sorten! Vad kan det vara??
Tadaaa ett par nya stolar! Ska bli roligt när all rost i golvet är borta så inredningen kan börja hamna på plats.
Stolarna kommer höjas upp någon cm. 1-2cm mer i framkant än bak. Var bara tvungen att ställa in en för ett lite större grejar sug! På passagerar sidan kommer även fästena till orginalstolen byggas om. Så jag kan ha original i på passagerar sidan vid besiktning. Även fk stolen på den sidan är tänkt att byggas så den kan fällas fram. Då tanken just nu är att behålla baksätet i bilen. För barnens skull.
Då var tanken tömd på bensin. Så ikväll kommer ledningarna att plockas ner. Och säkerligen lite mer små pyssel. Blir ingen rostlagning på 1-2 dagar iaf då jag gärna vill att alla bensin ångor vädras ur.
Hittade även detta verktyget som har orkat klamra sig fast rätt många mil. De råkade nog bli kvar där efter bromscylindrarna bak byttes i sommras.
Hände lite mer småsaker ikväll även med vissa missöden men men.
Nummerskylten på vänster sidan sattes dit.
Tanken var att bagage låsen skulle dit! Men först gick ena borret av, och de andra borret jag hade var så extremt dåligt så de brände. Men men nytt försök imorgon. Efter detta lilla missöde så gick jag över till att knäcka asfaltmatta på passagerarsidan. Men de orken tog slut och jag har nu landat i soffan med ostbågar och mjölk.
Skulle lägga ut några saker i garaget. Men kände att jag inte riktigt klarade av att bara passera opeln något litet måste göras. Så då åkte denna gamla klenoden ur. Motorljud räcker länge för mig!