Bus och lek bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)

Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!
  • 44 Följare
  • 65 051 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2021
Adrianhalvordsson91
27 november 2018 · 221 Inlägg

Nu är de nattjobb som gäller men fick mig lite tid i garaget nu på kvällen också!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-1e567918e9186c72459a15582931fd1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-1afdc259c5a0ae527dde759953cf3296.jpg

Nu sitter första sidan på tunneln på plats, och ett lager rostskydd på lagt. andra sidan kanske åker dit i morgon om tid finnes. så kittas de sen när allt är på plats.

Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2e0282d28c2b3afb5ed0c0600c0ef177.jpg

Idag kom den nya obp handbromsen med framåtvänd cylinder. Fäste till denna kommer byggas när spakstället ät färdig monterat.

Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Ang. tank, en fuel cell i all ära men som redan sagt, en enklare pump till en hyffsad catchtank, så är du hemma sen! Det enda som gör de krångligt med catchtank är att man behöver just två pumpar (och lite mer slang), annars är de rätt simpelt smile

400 kit så någon var vanligt? Jag tycker de är väldigt få sånna bilar som dyker upp på svenska forum! Med rallystuk i åtanke är de ju Helrätt väg att gå! big_smile

Ang. tändning, MSD boxen är bra och enkel. Ska du åka förgasare, eller std motorstyrning är de nog något sådant du får satsa på. Ska du däremot skaffa ett programerbart sprut typ MS, Vems, Vipex, Haltech eller vad som helst åt de hållet hade jag rekommenderat LS spolar istället. Mycke mer spark i den gnistan, rätt billig och enkelt att installera smile Men de kräver en motorstyrning som sköter tändläget.

Skit i dom steering quickener grejerna, visst en riktig kort styrväxel kostar mer pengar men de är värt de Alla gånger! Quafie's 2,5 varvs modell kostar 170 pund + vat och frakt så under 3000 hemma i Sverige, säljs nog av Stig Kristanssons bil med, är du medlem i OpelSportClub så får du rabatt hos dom.
Är det en Manta GSi du har så ger den kuggstången 2.2 varv också istället för 2.5 som du får på en GTE eller Ascona B eftersom GSins spindlar har hålet för styrarmen närmare hjulcentrum.
https://shop.quaife.co.uk/opel-manta-lh … on-kit-2-5

Växellänkaget.. Jag vet inte jag fattar fel, men har du tänkt ha ett stag mellan den nya spaken och den gamla? Om så, gör inte det.. det kommer bli onödigt krångligt bara smile Titta på lådan där växelarmen går in, där sitter en hylsa som man kan bända isär med en liten flatmejsel och dra av bakåt, då lossnar hela växelarmen från lådan. Den är i vanligt stål så den går skarva med svetsen utan problem, förläng den så den når din nya spak och bygg ihop där så kommer de fungera fint smile

En fuelcell får de bli är det nog bestämt, efter lite tankeställare m.m så sitter ju faktiskt orginaltanken perfekt. Utväxling till styrningen får ses lite längre fram vad det blir till slut, men känner nog mest än så länge för den jag länkade här i tråden. Men tusen tack för infon om det ändå! Och växel länkaget kommer bli med ett stag emellan. Mest för att jag tycker det ser rätt bra ut utseendemässigt om det är rätt gjort. Och om jag har tänkt rätt (skall prova lite i praktiken med). så om jag sätter länkaget högt på den bakre spaken och lagt på den främre så får jag även kortare lägen hyffsat enkelt. Tack för ditt inlägg!

Adrianhalvordsson91
28 november 2018 · 221 Inlägg

Adrianhalvordsson91 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2e0282d28c2b3afb5ed0c0600c0ef177.jpg

Idag kom den nya obp handbromsen med framåtvänd cylinder. Fäste till denna kommer byggas när spakstället ät färdig monterat.

Gillar inte riktigt Själva utseendet på den nya spaken. lite väl mycket "drifting" känsla över den så kommer troligen göras om lite så den påminner mer om den "gamla".

Adrianhalvordsson91
29 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Jag är tveksam till att du får till funktionen på spaken faktiskt... hmm Gör de inte mer avancerat än de behöver vara! Med ett stag så kommer du få flex när du ska dra spaken i sidled om du bara använder ett stag. Den pinnen på originalspaken sen är inte i vanligt stål = svår att svetsa i.
Får du flex i sidled kommer du behöva MER slag i sidled än original! Vilket man inte vill smile Fram/bak är lugnt, men det är sju resor enklare att bara förlänga staget direkt från lådan.

Ang. styrningen, de är inte så bara att installera en sån utväxling på rattstången, en kort styrväxel byter du bara kuggstång och pinjong = klart! smile De du förlorar i utlägg ekonomiskt sparar du in tio fallt i arbetstid och huvudbry wink

Tanken sen, en fuel cell är bra! Vill man snåla går de knö in skum i originalet dock, eller innebandybollar. Så skvalpar de mindre, men då tappar man funktionen på tankmätaren med hmm

Här svårt att se att de kommer att flexa på den korta biten som länkaget blir. Kollar man på till exempel hilmerssons gamla manta så sitter de med samma princip i stort sett.

Ser inte svårheterna riktigt med rattstången heller? Kapa,korta ner, svetsa dit skarvhyllsor och göra ett fäste.

Orginaltanken kommer de troligen inte göras något större med. Men en catchtank kommer efter denna iaf. Såg nu att jag hade skrivit fuelcell igår men menade catchtank.

Senast redigerat av Adrianhalvordsson91 (29 november 2018)

Adrianhalvordsson91
30 november 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Hilmersson hade en fyrkant profil eller en U balk som är relativt bred. Den blir mycket stadigare. Den profilen hade en hylsa ner över original spaken och en gaffel runt den nya spaken. Med tanke på Hilmersson gedigna hantverks kunskaper och maskinpark så är de nog 0-spel eller presspassning på dom bitarna och då får man inget glapp.

Borrar du ett 10mm hål och drar i en M10 skruv där så har du i alla fall 0,1mm glapp, kanske upp mot 0,2mm. Och du kan inte dra åt de hårt så de låser för då fungerar inte spaken. De glappet låter lite, men kommer kännas tydligt i spaken! Har du sen samma glapp på 2 ställen kommer de kännas slappt.

Sen ser det ut som att du tänkt sätta ett tunnare rör/stång som stag mellan med öra på en sida? Det örat kommer flexa, även om de är lite så kommer du känna det. Jag har själv gjort en växelspak en gång med M12 gängstång genom ledkulan för att kunna justera slaglängden, den gängstången (6.8 stång) höll i 2 dar innan den var krokig så det går mer kraft än man tror genom ett växellänkage.

Att förlänga stången från lådan direkt är så enkelt på Getrag 240in så de är därför jag rekommenderar dig att göra så istället! Det går absolut få till så som du tänkt det, men de kräver en del pill och hantverk för att få de rätt och glappfritt.

Ang. styrningen. Många klagar på att dom här styrutväxlingarna dels glappar och dels har dålig känsla. Sen är de Verkligen inte "bara" å kapa stången och svetsa ihop. För de första måste du tänka på att få ihop deformationszonen, annars blir de spanska flaggan direkt. Och Mantans rattstång är tänkt att kollapsa ner mot styrstången. Så ska man hårddra det måste du bygga ett fäste för utväxlingen som tillåter den att följa med stången ner vid eventuell krock.
Styrstången i sig sen. Är inte i vanligt stål utan normalt sett i håghållfast stål. Alla besiktningsmän som ser att de svetsats på en styrstång ger spanska flaggan på plats! Nu behöver man inte svetsa i den för att montera en sån där, men de kan vara bra att veta.
Utöver själva utväxlingen kommer du också behöva 2st hylsor som passar på utväxlingen i ena änden och har DD fattning i den andra så att det passar mot rattstången. Räkna med 3-500kr styck för dessa.

Dom styrutväxlingarna kom fram till bilar där de inte går få tag i korta kuggstänger. Och styrning ska man akta sig för att göra för stora ingrepp i.... den MÅSTE fungera, annars är bilen livsfarlig smile

Okej smile tack för infon får se hur de blir och om det görs om smile

Adrianhalvordsson91
2 december 2018 · 221 Inlägg

Blev lite gjort i garaget idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-dcb966bd59ba36d2b3c1b7fa9ceeed42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-8adc552ee19e006b5fb75d7f7f71430f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-bf8ee58ece9a38566141d99c93a023ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-c4ea8eafbaf230ef87f2754513509a36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-168951a297e81dba7b5f51742ee790e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-0aa5a74c83549ec8652d62082b3b686a.jpg

Sista sidan på tunneln sattes på plats och fick sig ett lager färg. Sedan måttades plattan till spakstället och svettsades på plats. Så nästa gång blir det att dra på karosserikitt på skarvarna även runt spakstället. Sedan får jag få till länkaget mellan spakställena.

Adrianhalvordsson91
3 december 2018 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
KOmmer du åt skruvarna som håller handbromsspaken nu? Smidigt om den går ta ut för att lacka upp smile

Japp plåten slutar ca 1cm över dem smile

Adrianhalvordsson91
10 december 2018 · 221 Inlägg

Tja! Nu vart de ett litet tag sedan man fick någon tid för bilen. Men ikväll blev det någon timme och äntligen är länkaget mellan spakställena färdigt! Inte något glapp alls mer än det som är i original spaken. Är så j..på nöjd! Har även ett filmklipp men man var tydligen tvungen att ladda upp från t ex Youtube om jag fattade rätt?! Glömde givetvis ta bilder under konstruktion. Men detta kommer jag att plocka isär å då ta bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-8f60420ee7bd883a42ecd6393563578b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-4b9f317f74d51d05690621a3437f7213.jpg

Adrianhalvordsson91
4 januari 2019 · 221 Inlägg

Har vart väldigt dåligt på garage fronten nu under ett tag. Har tyvärr vart fullt upp med annat julstök m.m. Men skall se om orken infinner sig efter jobb idag att gå ut i garaget en sväng och börja knåpa ihop ett fäste till den hydrauliska handbromsen. Placeringen blir nog troligen mellan original spakställ och ratten, känns som det kan vara en bra plats med tanke på att det skall vara lätt åtkomligt.

Adrianhalvordsson91
19 februari 2019 · 221 Inlägg

Nu var de ett bra tag sedan det hände något i garaget! Men nu skall vi se om vi kan få upp lite fart igen. har gjort ett fäste till den hydrauliska handbromsen nu och fått den på plats i alla fall. Har även ritat upp ett nytt bränslesystem. Så de skall finnas soppa när det väl dyker upp rätt motor. Och vilken motor är rätt motor det är en bra fråga! en audi 5:a vore enligt mig rätt! här kommer lite bilder på handbromsen/fästet och ritningen på bränslesystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-77369b139084e6b0f89d489db01b9133.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-f45cc64142144add8452c89c53bfea22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-cd966ac6e6c67660d80bd9e3b9e0a102.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-961a804bd0dc7ff9b40fd786b192e18b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-a6e3ab2329e13a6da28de12fabab4626.jpg

Adrianhalvordsson91
19 februari 2019 · 221 Inlägg

jarleb skrev:
Tøff bil - bra jobbat smile

Tusen tack smile

Adrianhalvordsson91
8 mars 2019 · 221 Inlägg

Cassius skrev:
Fundera över var du ska ha bränslefiltret också, ser ut att saknas på schemat för soppan smile

Ska du köra originaltank eller eftermarknads? Hemmabyggd? Ifall du tänker förbereda för framtiden, försök få med ställen där du kan koppla in ledningar till en kolkanister från tanken. 1-2 vettiga luftnings ledningar bör duga gott.

Ska du någon gång regga med  annan motor så lär de bli en 3-vägs renad sådan (i praktiken är det numer bara möjligt att regga bilar producerade efter 75 med 3-vägs renade motorer). Och då kommer du behöva kolkanister systemet, samt sluten vevhus vent och kat men de brukar komma av sig själv med motorn smile

Bränslefiltret synns dåligt på skissen med de sitter på sidan av catchtanken. det blir orginaltank då den har optimal placering med en catchtank efter. Okej tusen tack för infon är som sagt första gången jag bygger bil så allt är välkommet! smile

Adrianhalvordsson91
8 mars 2019 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-0da530fb5eb3d62af6b0eb10f219ceca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-7496d4fa37d7debd95a80138c0e5a91d.jpg

Mittkonsollen börjar ta form! en hel del montering kvar inne i coupén och lite svettsning kvar. Sedan blir det ur med allt igen för att äntligen måla golvet och tillverka hathylla, brandvägg, sidor bak och dörrsidor i aluminium!

Adrianhalvordsson91
8 mars 2019 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-826044dbe261db47ede6e90a20a9b498.jpg

Delarna till bränslesystemet börjar att trilla in! Tyvärr glömde jag några kopplingar och beställde även någon koppling fel. Men nu tror jag att de rätta sakerna skall vara påväg hem. Hela soppasystemet är inhandlat på H2Mracing. Kommer göra sig bra i bagagen detta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-82956dc8bd476ba527a606392f8695c6.jpg

Fick göra mig en värmeplåt bak i brist på ork till annat. Kanske inte helt nödvändigt men ser helt klart rätt ut på denna bilen enligt mig!

Adrianhalvordsson91
13 mars 2019 · 221 Inlägg

Kanske skulle orka sig ut en sväng i garaget när man kommer hem från eftermiddagsjobb idag å pressa lite slangar till bränslet. Hade först tänkt att ha returen ifrån catchtanken tillbaka till standardtank i botten ( en av de utgångarna som är tänk till ena pumpen). Men kanske är bättre att ha det på toppen och plugga den i botten? Eller vad säger ni som har lite mer kunskap om detta? Slänger med en bild så ni ser vilka utgångar jag menar. Utgången i botten är den med 90 graders an-koppling på och den jag menar på toppen är den som det inte sitter någon koppling på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-826044dbe261db47ede6e90a20a9b498.jpg

Adrianhalvordsson91
14 mars 2019 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-ddb019221ed78f907e7f84f482bfdc9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-6400d8889fc7259321adcd1a8b4895ef.jpg

Nu har lite fler slangar hittat sin platts! Har även beställt lite andra kopplingar m.m. då jag har vbestämt mig för att returen tillbaka till tanken kommer vara på toppen så AN10 kopplingen i botten kommer att pluggas med en "hatt". inga mer slangar att pressa nu heller då resten blir alurör. Känns som det kommer bli trevligt detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-477c5c7c66453b4c3f18a2d97792ee5f.jpg

Mina pedaler ifrån sparco har även hittat dit. Men givetvis tog batteriet slut i skruvdragarn å tydligen hade man inte laddat det andra heller.

Till helgen blir det att svetsa färdigt golvet underifrån (bara passagerarsidan) kvar! Sedan lite svetsning i baksätet innan det är dags att måla golvet.

Adrianhalvordsson91
14 mars 2019 · 221 Inlägg

En tanke när jag skall dra bränsleledning fram och retur tillbaka. Vart bör jag dra dessa ledningar? Inuti bilen eller under? Blir 1/2" alu ledning gjord för bränsle. Skriv gärna lite tankar och idéer!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-bdbbe4b803301e838fee23c01f9fca29.jpg

Adrianhalvordsson91
14 mars 2019 · 221 Inlägg

Någon här som har en 400 huv och kan mäta trekanterna och skicka måtten på vad stor en sådan trekant är?!

Adrianhalvordsson91
14 mars 2019 · 221 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2061db232ec2f75220930869cbdf9746.jpg

Då var äntligen värmepaketet ur bilen! Tänk att så små skruvar kan jävlas så mycket. Enda fläkten jag kommer att köra med är en båt motorrumsfläkt. Hålen kommer att poppnitas igen med aluminium för att träs kablar igenom. Hyllan som blev kommer få bli plats åt ett bränslefilter iaf. Så blir ett filter emellan orginal tank och catchtank sedan ett emellan catchtank och motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-2718af4233239aed6595bfd93a602e61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-d53460062caed5cc2ec7bfe812339e12.jpg

Sedan tömdes bilen inuti på det mesta. Då jag skall svettsa klart inuti och under cupen i helgen. Skall även knäcka bort de sista asfaltsmattorna. Sen är det dags för de roliga!! Färg på golvet och aluminium i massor. Blir hatthylla, brandvägg, sidor bak och dörrsidor i aluminium.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang