Knarrande ljud efter kraftig sänkning Skoda Fabia - 13

FabianTsi
28 april 2020 · 208 Inlägg

Antar att ifall drivknutar a är i fel vinkel, är det inte mycket att göra utom att höja den tills det försvinner?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SvarreE
28 april 2020 · 239 Inlägg

FabianTsi skrev:
Antar att ifall drivknutar a är i fel vinkel, är det inte mycket att göra utom att höja den tills det försvinner?

Är väl om du höjer motor och låda men det kan dra med sig endel.
Är du säker på det är en drivknut nu då?
Det blir dyrt och tråkigt att göra/laga/rätta till sådant man TROR är fel, men det blir billigare och mindre svordomar om man lägger tiden på att undersöka först.

FabianTsi
28 april 2020 · 208 Inlägg

SvarreE skrev:

FabianTsi skrev:
Antar att ifall drivknutar a är i fel vinkel, är det inte mycket att göra utom att höja den tills det försvinner?

Är väl om du höjer motor och låda men det kan dra med sig endel.
Är du säker på det är en drivknut nu då?
Det blir dyrt och tråkigt att göra/laga/rätta till sådant man TROR är fel, men det blir billigare och mindre svordomar om man lägger tiden på att undersöka först.

Nja är inte säker, men just nu har jag inte riktigt tid eller råd att göra nått. Men senare ska jag säkert försöka undersöka det och komma till botten med problemet. Just nu är bilen höjd 5 cm från det lägsta läget och ljudet verkar försvinna. Men bilen ser ju inte ut som jag vill.

Vet inte om det var du eller någon annan som skrev, men att sänka bilen till önskad höjd, ställa den på tex ett par fälgar och sedan lossa samtliga länkarmsbussningar, gunga och sedan skruva åt. Hoppas de sätter sig på plats. Det är ju någonting helt gratis man kan göra för att se om det blir bättre. Hjälper det inte är det väl något annat problem och jag kan undersöka mer?

Den som tipsade pratade om plptfäldar, har inga sådana men undrar om jag kan ställa dem på mina ALU-vinterdäck? Kanske om man vänder fälgen upp och ner på typ en mjukare yta som inte förstör dem?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
SvarreE
28 april 2020 · 239 Inlägg

Det var ju när vi snackade gumibussningar, men inte fel och dessutom gratis att göra det ändå innan de riskerar att gå sönder.
Behöver inte vara fälgar, man brukar bara ha sådana liggande. Funkar ju med brädor eller vad som. Men håll dig till samma höjd båda sidor. Du kan göra bak för sig och fram för sig.

Du verkar ju hittat problemet, knutar eller ev drivaxeln som tar emot, då är ju det enklaste att köra lite högre... hur lågt har du den, du kommer ju inte ens runt torget i Falkenberg utan fartbulor. Inte ut mot Skrea, Stålboms eller Glommen heller. Bulor och fruktansvärda vägar överallt. Eller kanske inte så dåliga vägar men lite konstiga korta branta backar/ramper överallt

Men det är ju alltid det sista gör att få det perfekt som man får betaka tid, pengar, erfarenhet och kunnande för.
Det kostar att ligga på topp!

FabianTsi
29 april 2020 · 208 Inlägg

SvarreE skrev:
Det var ju när vi snackade gumibussningar, men inte fel och dessutom gratis att göra det ändå innan de riskerar att gå sönder.
Behöver inte vara fälgar, man brukar bara ha sådana liggande. Funkar ju med brädor eller vad som. Men håll dig till samma höjd båda sidor. Du kan göra bak för sig och fram för sig.

Du verkar ju hittat problemet, knutar eller ev drivaxeln som tar emot, då är ju det enklaste att köra lite högre... hur lågt har du den, du kommer ju inte ens runt torget i Falkenberg utan fartbulor. Inte ut mot Skrea, Stålboms eller Glommen heller. Bulor och fruktansvärda vägar överallt. Eller kanske inte så dåliga vägar men lite konstiga korta branta backar/ramper överallt

Men det är ju alltid det sista gör att få det perfekt som man får betaka tid, pengar, erfarenhet och kunnande för.
Det kostar att ligga på topp!

På den lägsta inställningen tar det i om jag kör över ett sådant fyrkantigt fartgupp/bubbla som man ska grä sla med bilen om du förstår? Jag får då ta den lite på snedden. Ett hjul på vägen och ett över guppet.

Annars klarade den alla konstigt skitgrejjer de har byggt i stan haha, ja vägarna är verkligen vedervärdiga här nere. De konstiga övergångsställen med kullerstensgupp hatar jag mest, inte för att dom tar i utan mer att man strutsar och det smäller med hårda fjädrar.

Mitt kunnande är ju inte överdrivet bra, men känns ändå som det är utrustningen och verktyg som är största bromskloss en. Hade man haft allt hemma, lyftar osv, mutterdragare, garage där man slipper sitta bland folk och skruva som jag gör i mitt p-hus HAHA så hade jag nog löst en hel del fler små problem.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
1 maj 2020 · 208 Inlägg

Liten uppdatering. Ljudet har försvunnit vid lågt var hög växel efter en ganska drastisk höjning. Men det verkar som ljudet är kvar, fast mycket lägra knappt hörbart när man gasar. Dock låter ljudet hela tiden. Provade nu och rulla i friläge ner för en backe, det knarrande och lixom småknackade hela tiden. Så då är det inte drivknutarna trots allt?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Skitungen
1 maj 2020 · 199 Inlägg

FabianTsi skrev:
Liten uppdatering. Ljudet har försvunnit vid lågt var hög växel efter en ganska drastisk höjning. Men det verkar som ljudet är kvar, fast mycket lägra knappt hörbart när man gasar. Dock låter ljudet hela tiden. Provade nu och rulla i friläge ner för en backe, det knarrande och lixom småknackade hela tiden. Så då är det inte drivknutarna trots allt?

Kan nog vara drivknutarna, eftersom att dom alltid snurrar tillsammans med hjulen. Även om du har i friläge.

husseman
2 maj 2020 · 1 605 Inlägg

Hmm.. varför i jössens namn vill man sänka en Skoda Fabia?  Varför skapa fel?  Ok, ja e gammal o senil.
Men vill man ha bilar som har cykelhjul o som skrapar i allt...så e´väl inte Skoda det man tänker på.
Nåja lycka till. /husse

FabianTsi
2 maj 2020 · 208 Inlägg

Skitungen skrev:

FabianTsi skrev:
Liten uppdatering. Ljudet har försvunnit vid lågt var hög växel efter en ganska drastisk höjning. Men det verkar som ljudet är kvar, fast mycket lägra knappt hörbart när man gasar. Dock låter ljudet hela tiden. Provade nu och rulla i friläge ner för en backe, det knarrande och lixom småknackade hela tiden. Så då är det inte drivknutarna trots allt?

Kan nog vara drivknutarna, eftersom att dom alltid snurrar tillsammans med hjulen. Även om du har i friläge.

Om man hissar upp bilen, kan man höra en dålig drivknut bara genom att snurra på hjulet?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
2 maj 2020 · 208 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.. varför i jössens namn vill man sänka en Skoda Fabia?  Varför skapa fel?  Ok, ja e gammal o senil.
Men vill man ha bilar som har cykelhjul o som skrapar i allt...så e´väl inte Skoda det man tänker på.
Nåja lycka till. /husse

Just därför, kul att ha något som ingen annan har.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
3 maj 2020 · 208 Inlägg

Liten uppdatering igen. Igår tog jag mig en grundlig check. Av vad jag sett på felsökning på drivknutarna, svänga fullt åt båda håll, inget ljud. Bänt med en stor skruvmejsel på alla drivknutar och bussningar. Inget tycks vara glappt. Snurrat och ryckt på allt. Inga ljud eller glapp. Kollat alla bultar/muttrar. Allt sitter hårt.

Förutom ett litet knarrljud uppe på fjärderbenstoppmuttern. Testade med en hylsa på dessa och den högra satt löst, men då jag inte har hittat ett sätt att skruva åt denna sitter den nu bara så hårt jag kunde skruva utan att hålla emot. (En insex i mitten ska hållas emot när man skruvar åt mutter.) Den vänstra satt fast men ungefär lika hårt som den högra gör nu. Skulle behöva hålla emot och skruva åt dem båda ganska ordentligt tror jag.

Kan det vara detta som gör ljudet? ❤️

Senast redigerat av FabianTsi (3 maj 2020)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
3 maj 2020 · 208 Inlägg

Svårt att se på videon men dessa går att vrida på, mutter vrids med men är osäker om det ska vara så här eller ej? Ska den sitta helt fast/fixerad eller är det meningen att den ska snurra/rör sig?

https://m.youtube.com/watch?v=igOeHfSBn24

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
5 maj 2020 · 208 Inlägg

simlar skrev:
Japp undre bärarmarna båda sidor fram och på vardera sida om bakvagnsbryggan så att bussningarnas neutralposition blir i bilens nya körhöjd.
Enklast att komma åt på en låg bil är om du hissar upp bilen och ställer hjulen på en uppsättning fälgar, helst plåtfälgar då dom har en perfekt grop som bilen då står stadigt i.

Jag körde upp framvagnen på hjulramper under förmiddagen idag och skulle lossa de bussningar du pratade om. Blev lite osäker på hur jag lossade den bussningen som sitter fast på hjulet, eller vad man ska säga.

Det finns tre muttrar i fästet till hjulet samt en mutter som sitter direkt på bussningen, vilken är det?

Att tillägga är den skruven som sitter på bussningen typ omöjlig att lossa med min 19 mm ringnyckel, får ingen kraft och det är för lite prats mellan hjul/bromsskiva för att få in ett spärrskaft. De tre andra muttrar a kan jag lossa men osäker på om det gör någon skillnad?

Tyckte dock att det om möjligt blev lite mer knarr/knack efter jag lossat och skruvat åt de två muttrarna som fäster länkar en i bilen. Gjorde dessa höger och vänster. Fick tidsbrist och fick lov att hämta son på dagis.

Senast redigerat av FabianTsi (5 maj 2020)

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang