Köpa bilbatteri första gången, Honda

skreech3
17 april 2020 · 159 Inlägg

Har en Honda Accord från -92/93 vars bilbatteri nu har gett upp. Det har suttit i sen minst 2012, ett Yuasa Professional 70 Ah.

Mätte det till
höjd 204 mm
Längd 267 mm
Bredd 173 mm

Då är polerna medräknade, som ligger som inholkade i batteriet, sticker alltså upp lika mycket som plasten.

Nu fick jag förslag av en bilmek ett Varta Blue Dynamic D48, men det är visst 232 mm högt, men ska vara det som passar till min bil. Finns tydligen även ett Varta Blue Dynamic D24 som är 190 mm högt istället.

Är väldigt osäker på om det förra verkligen passar med höjden. Satte jag två 15 mm träbitar på nuvarande batteri gick inte huven att stänga alls (234 mm totalt då).

Vad kan man hitta information om vilket batteri som ska vara och mått för min bil? Letat i reparationsmanualer men lyckas inte hitta något.

Har även hittat ett Biltema Silver Batteri 62 Ah för cirkus 850 kr. Vartas kostade runt 12-1300 kr. Vet inte hur pålitliga Biltemas är?

Nybergrobin
17 april 2020 · 2 385 Inlägg

Kolla med batterilagret om du har ett i närheten!  Försök att fiska efter lite rabatt när du är där smile

Ska du behålla bilen ett tag så är det värt att lägga några kronor extra jämfört med biltema

jaka54
17 april 2020 · 5 831 Inlägg

Hej!
Skulle personligen köpa Biltemas "silver batteri" Det jag har i min Audi 100 har jag haft i minst 20 år utan problem.
Men har du laddat ditt gamla batteri? Från 2012 låter  inte speciellt gammalt i mina öron.

Utmarks-Loke
17 april 2020 · 5 891 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle personligen köpa Biltemas "silver batteri" Det jag har i min Audi 100 har jag haft i minst 20 år utan problem.
Men har du laddat ditt gamla batteri? Från 2012 låter  inte speciellt gammalt i mina öron.

Normal livslängd för ett bilbatteri är omkring 5 år så om detta är åtta år är det inte konstigt om det är dags att byta. Speciellt inte om bilen stått undanställd utan underhållsladdning.

Om ditt batteri verkligen är 20 år är förmodligen helt ovidkommande eftersom biltema antagligen bytt batterileverantör tio gånger på den tiden även om de behållit samma varumärke.

husseman
17 april 2020 · 1 610 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle personligen köpa Biltemas "silver batteri" Det jag har i min Audi 100 har jag haft i minst 20 år utan problem.
Men har du laddat ditt gamla batteri? Från 2012 låter  inte speciellt gammalt i mina öron.

Normal livslängd för ett bilbatteri är omkring 5 år så om detta är åtta år är det inte konstigt om det är dags att byta. Speciellt inte om bilen stått undanställd utan underhållsladdning.

Om ditt batteri verkligen är 20 år är förmodligen helt ovidkommande eftersom biltema antagligen bytt batterileverantör tio gånger på den tiden även om de behållit samma varumärke.

Hupp, att köpa Biltemaskit e´inget bra val. Du har en bra bil, varför inte ge den ett bra batteri?
Yuasa e´bra grejer- de har ju hållt 8 år, vilket e´bra. Satsa på samma märke. Bara att knalla in på AD eller nån butik som säljer märket o köpa ett nytt. De ser på ditt Reg. nr vilken betäckning batteriet har ida.
Lycka till o Skål/Husse

Senast redigerat av husseman (17 april 2020)

Pininfarina406
17 april 2020 · 546 Inlägg

skreech3 skrev:
Har en Honda Accord från -92/93 vars bilbatteri nu har gett upp. Det har suttit i sen minst 2012, ett Yuasa Professional 70 Ah.

Mätte det till
höjd 204 mm
Längd 267 mm
Bredd 173 mm

Då är polerna medräknade, som ligger som inholkade i batteriet, sticker alltså upp lika mycket som plasten.

Nu fick jag förslag av en bilmek ett Varta Blue Dynamic D48, men det är visst 232 mm högt, men ska vara det som passar till min bil. Finns tydligen även ett Varta Blue Dynamic D24 som är 190 mm högt istället.

Är väldigt osäker på om det förra verkligen passar med höjden. Satte jag två 15 mm träbitar på nuvarande batteri gick inte huven att stänga alls (234 mm totalt då).

Vad kan man hitta information om vilket batteri som ska vara och mått för min bil? Letat i reparationsmanualer men lyckas inte hitta något.

Har även hittat ett Biltema Silver Batteri 62 Ah för cirkus 850 kr. Vartas kostade runt 12-1300 kr. Vet inte hur pålitliga Biltemas är?

Biltema, Autoexperten och Mekonomen har alla en funktion i sina appar/hemsidor som,  om man slår in sitt reg nr visar vilka batterier som passar till bilen. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
17 april 2020 · 7 294 Inlägg

Var du köper batteriet spelar mindre roll.
MEN SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT DU FÅR RÄTT POLPLACERING.

husseman
17 april 2020 · 1 610 Inlägg

torsen skrev:
Var du köper batteriet spelar mindre roll.
MEN SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT DU FÅR RÄTT POLPLACERING.

Haha..skulle tro att man får det per automatik via appar(vilket ja hatar) eller via deras sidor. Utom då Feltema kanske..-  huuu.  - nä allvarligt talat - givetvis är polplacering  med i databasen. Har man ett Reg.nr så blir det inte fel,  har inte råkat ut för det. Men jag tar ju inte batterier från Feltema- så de som handlar där...får byta sin skit själva.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (18 april 2020)

torsen
18 april 2020 · 7 294 Inlägg

Dålig erfarenhet efter att ha köpt ett batteri till en Niva hos Mekonomen.
Fick byta efter en del polimik och parlamenterande - deras tabeller visade fel!!!!!!
Men det är så lagom roligt när man baxat ner batteriet på plats.

skreech3
18 april 2020 · 159 Inlägg

Ja alltså, jag har använt CTEK laddare dels genom att låta batteriet sitta kvar i bilen, sen när jag inte var säker på om den verkligen suttit rätt laddklämmorna så tog jag ur den och laddade ett dygn när den stod på golvet.

Laddaren lyste fortfarande på laddning efter 24 timmar. Det enda jag inte provat är att göra ren kabelskorna och möjligen hjälpstarta bilen, men det är frågan om det hjälper i längden, haha...

Nu har jag sökt på Meknomen, får upp en Bosch S4025 som är 225 mm för 1295 kr.

Autoexperten ger inget batteri som ska passa men förslag på batterier som "kan passa", bl.a. Blue Dynamic D24 för 1220 kr, Exide Premium för 1200 kr samt Exide Excell för 1050-1100 ca (verkar dock inte vara underhållsfri).

Nu vet jag ju inte hur länge bilen tänker rulla. Än så länge har jag inte haft några större problem, så känns lite i valet å kvalet vad man ska köpa, dyrt eller billigare... yikes

skreech3
19 april 2020 · 159 Inlägg

torsen skrev:
Var du köper batteriet spelar mindre roll.
MEN SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT DU FÅR RÄTT POLPLACERING.

Nu hittar jag inte originalbilden när batteriet satt. Jag är lite osäker på om det är riktig polställning där...

Yuasa texten är ju spegelvänd, så texten syns öh... från förarsätet sett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-121b1811fe0e2d29e0dfa70d6e2ed757.jpg

jaka54
19 april 2020 · 5 831 Inlägg

Hej!
Ge Biltemas "Silver" batterier en chans! Som jag sagt tidigare har jag haft mitt 65Ah batteri i en j.. massa år i min Audi 100 2,0E  -89:a och likadant batteri har brorsan i sin Audi 100 Turbo från 91 och han har haft det i ca 5 år. Jag är också ibland tveksam till Biltemas grejer, nu senst för 4-5 år sedan då jag köpte nytt batteri till min motorcykel (Honda 1300 STA Pan European) från Biltema. Det höll ett år. Efter det blev det ett LiPoFe4 batteri.

Nybergrobin
19 april 2020 · 2 385 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ge Biltemas "Silver" batterier en chans! Som jag sagt tidigare har jag haft mitt 65Ah batteri i en j.. massa år i min Audi 100 2,0E  -89:a och likadant batteri har brorsan i sin Audi 100 Turbo från 91 och han har haft det i ca 5 år. Jag är också ibland tveksam till Biltemas grejer, nu senst för 4-5 år sedan då jag köpte nytt batteri till min motorcykel (Honda 1300 STA Pan European) från Biltema. Det höll ett år. Efter det blev det ett LiPoFe4 batteri.

Biltemas mindre batterier är hopplösa tongue  Åkgräsklipparbatteri, snöskoterbatteri etc!  Har köpt en hel del och alltid haft batteriet inomhus under lågsäsong....ändå håller skiten i ett år

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2020 · 13 790 Inlägg

Nybergrobin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ge Biltemas "Silver" batterier en chans! Som jag sagt tidigare har jag haft mitt 65Ah batteri i en j.. massa år i min Audi 100 2,0E  -89:a och likadant batteri har brorsan i sin Audi 100 Turbo från 91 och han har haft det i ca 5 år. Jag är också ibland tveksam till Biltemas grejer, nu senst för 4-5 år sedan då jag köpte nytt batteri till min motorcykel (Honda 1300 STA Pan European) från Biltema. Det höll ett år. Efter det blev det ett LiPoFe4 batteri.

Biltemas mindre batterier är hopplösa tongue  Åkgräsklipparbatteri, snöskoterbatteri etc!  Har köpt en hel del och alltid haft batteriet inomhus under lågsäsong....ändå håller skiten i ett år

finns inga bra små batteriet tyvärr..  aldrig varit med om att dom batterierna har speciellt lång livslängd oavsätt märke.


har haft goda resultat med normala biltema batteier..      det jag har sitter i tantens Arosa köpte jag för 4år sen och fungerar perfekt fortfarande ..   bara bytt bil till batteriet en gång smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
skreech3
21 april 2020 · 159 Inlägg

Flera kollegor på jobbet tyckte jag skulle kolla med min lokala Bildemo, kan det vara något eller lite för risky?

Pininfarina406
21 april 2020 · 546 Inlägg

skreech3 skrev:
Flera kollegor på jobbet tyckte jag skulle kolla med min lokala Bildemo, kan det vara något eller lite för risky?

De batterier som finns där är väl lika bra som det du har.
Förmodligen inte värt besväret.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 891 Inlägg

Hade du haft en liten smidig apparat för att prova batteriers skick kunde du ha gjort det, men köpa ett batteri på måfå på skroten? Skulle jag absolut inte göra. Kanske skrotarna har en batteritestare så de kan visa att batteriet är ok, då kan det vara ett alternativ. Men batterier är ju förbrukningsmaterial så jag hade ändå köpt ett nytt. Det är som bromsbelägg, filter, remmar, dom köper man inte begagnade.

torsen
22 april 2020 · 7 294 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hade du haft en liten smidig apparat för att prova batteriers skick kunde du ha gjort det, men köpa ett batteri på måfå på skroten? Skulle jag absolut inte göra. Kanske skrotarna har en batteritestare så de kan visa att batteriet är ok, då kan det vara ett alternativ. Men batterier är ju förbrukningsmaterial så jag hade ändå köpt ett nytt. Det är som bromsbelägg, filter, remmar, dom köper man inte begagnade.

Instämmer med Utmarks-Loke.
Låt säga att du får ett batteri från skroten för 400:- som "håller" 2 år.
Alternativt ett Biltema-batteri, med 3 årsgaranti, för 800:- som "håller" 5 år.
Eller ett DYYYYYRT batteri från Mekonomen, med 3 års garanti, för 1.400:- som håller 5 år.
Mitt val blir då Biltema.
Dock lydde jag inte mitt eget råd, p g a 7 mil enkel resa till Biltema, utan köpte ett nytt Global från Mekonomen.
Slut innan 3 år så jag lade till och tog ett Bosch-batteri.

Tänk även på merarbetet/strulet med att köpa från skroten eller Mekonomen - för naturligtvis lägger batteriet av när det som besvärligast(Jävligast).

jaka54
22 april 2020 · 5 831 Inlägg

Hej!
Köpa bilbatteri från skroten? -Aldrig!!!!! Jo! Om det kostar som mest 50kr.

Senast redigerat av jaka54 (22 april 2020)

skreech3
22 april 2020 · 159 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Köpa bilbatteri från skroten? -Aldrig!!!!! Jo! Om det kostar som mest 50kr.

200 skulle de ha för begagnade batterier nere på närmsta "lager", mem hade visst inga inne just nu. Såg ut att ha nån form av voltmätare på plats, och de plockar tydligen ut och laddar upp dem. Fast vette katten hur man kollar kapacitet på dem, lär väl till annan utrustning..

Biltema har vi 2 mil härifrån, enkel väg. Mekonomen 1 mil cirkus.

Kollar på ångra gamla Testfakta resultat så verkar det vara olika bud, både Volta och Biltema låg halvdant till, men sen säger de ju att de är lite partiska mot de företag i testerna som betalar mest... Jag vet inte jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang