Skumt fel vid bytt 13-polig släpvagnskontakt

lunkan_71
25 april 2020 · 1 Inlägg

Efter att jag har bytt ut släpvagnskontakten på bilen har ett skumt elfel dykt upp.
Jag har belysning på blinkers, bromsljus, backljus & dimljus men inte på det vanliga bakljuset.

Jag har mätt upp alla stift med multimeter och får då ut spänning på alla stift inkl. pol 5 & 7 som är bakljusen men när jag kopplar in kontakt så slutar det ge spänning på stiften. Tar jag ut kontakten så har jag spänning igen ?!?

Jag har testat detta på släpvagn, hästsläp & på cykelhållare med samma resultat så felet kan inte härröras till släpkontakten som kopplas in utan felet sitter i uttaget eller bilen.

Det är en Subaru Forester diesel 2014 med et original monterat drag från Subaru där det gamla uttaget hade flera skadade poler och spräckt hus som inte höll fast kontakten därav bytet.
Jag har kollat jordkablar och jordpunkt i bilen utan att hitta ngt som tyder på fel/skada, ärgning eller liknande. Kan inte så något kabelbrott eller skada på brun eller svart kabel (bakljusmatningen). Säkringarna är hela.

Ni som skruvat el i japanska bilar vad har ni för tankar?

Lunkan

simlar
25 april 2020 · 5 545 Inlägg

Låter som skadade kablar.
Klarar av att ge spänningen tills du får belastning på kablarna.
Räcker med bara en tråd som är hel på en kabel för att mäta full spänning eller 0ohm med en multimeter om man inte belastar kabeln vid mätning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
karlsson_1984
25 april 2020 · 671 Inlägg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt_(ISO)   hittade denna länk med nyttig info. Och nu minns jag inte riktigt då jag hjälpte farsan med sitt uttag på hans vw buss som hade ett gjutet skal  som standard mot det nya med skruvplint så jämförde jag båda med multimeter mätning så var det något stift som skiljde på dom. Men efter många timmars felsökning och att jag var helt säker  på att det var rätt kopplat  så visade det sig att när farsan hade bytt uttaget innan han ringde mig så hade han tagit ur säkringen  och satt den på fel plats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang