Allt som har med bilar har nu under en tid ( ca 2år ) stått helt still pga. Stallbyggnation och givetvis garagebygge/maskinhall Föregående bil Volvo 965 T6 såldes efter totalt 9år ägande till polaren Molnarmeister här på garaget som kommer fortsätta bygga vidare och fixa med den. Jag hjälper fortfarande till lite emellanåt med hans fortsatta bygge. Nu är det alltså dags att ta tag i nytt projekt med lite bättre garageförutsättningar och tillgångar. Observera att projektet kommer dra igång nu till hösten 2020 då finliret på nya garaget återstår. Då menar jag 2-pelar lyft osv. Uppdaterar även lite på detta tills bygget drar igång på riktigt.
Hur som haver så innan jag la ner allt med bilar å byggde garage/stall/maskinhall så gjorde jag endå rätt mycket på bilen.... Så här kommer en bild bomb
En lastmaskin måste man ju ha sa dom så denna järnklumpen på 15ton inhandlades ( Case w26b med Volvo TD70 motor )
Lite färg och renovering blev det & redo för garagebygge
Grunden påbörjas våren 2019 (observera att hela bygget görs av mig & sambon själva + hjälp av familj (jag gör även 90% av markarbete) Våga själv & nya utmaningar ;P
Platta gjuten till Maskinhall
Lite väggar och bild på "lilla" garaget + utbyggnad av befintligt stall till sambo
Byggyta totalt ca 180kvm
Maskinhall + "lilla" garage med plats för 2 bilar efter varann
Makinhall/Garage där 2-pelar lyft kommer moteras i sommar
När jag plockade ner hela donatorbilen & påbörjade total genomgång av motorn hade tråkigt nog motorblocket sett sina bästa dagar:( Hela motorn såldes i delar men all kring utrustning behölls. Fick då tag i nästan komplett orörd 2JZ GTE VVTI demonterad ifrån en Toyota Aristo. Hämtades långt uppe i norr ca 90mil tur & retur
Demontering av hämtade motorn
Nya motorn såg grymt fin ut samt att vevaxel, lager, cylinderväggar vart som nytt
Nya STD lager ifrån KingBearing + ARP fett
H-profil ifrån Maxspeeding (grymt bra grejjer/erfarenhet + många köp sedan tidigare)
Victor Reinz topplockspackning i 3-lagers stål
Bottendelen klar & Topplock påbörjat
Ventiler m.m. demonterade.
Lagom gött paket ifrån JapTuning *Brian crower 264 vvti kamaxlar *Brian crower Ti retainers *Brian crower Ti ventilfjädrar
Ett insug som fixas till med lite Nuke prylar
Titan svänghjulsdämpare och billet spännare. (Spännare på bild byttes ut till Titan senare då den på bild inte alls kändes bra i passform)
Nya karossen Snorfin och välvårdad s90 -97.a med 16400mil
Man kunde önskat det var svart eller grå inredning med väldigt välvårdad ändå !
Knappt någon suttit bak i bilen ?
Lite Xenon i halvljus måste man ju ha
Orginalmotor väck
Nya motorfästen och lite tvätt av framvagnsbalk
Dragit om all el ut i skärmar tog sin tid !!
Toppen klar och lämnades sedan in för schimsning av Hjalte på Overtake Även ny Borgwarner sxe366 turbo ( Avgashuset har rostat lite av fukt då den stått i 2år )
Monterade Brian crower 264 och schimsad topp
Bmw växellåda + kardan på plats + manuell konvertering+ luftat och klart ihop med lite nytt... Sachs 707 Tryckplatta / 6-puck fjädrad sinterlamell / Spakställ
Lite montering fram blev det också YellowSpeed coilovers fram / Wilwood 4kolvs ok fram med 13" borrade skivor
Såhär långt blev det av innan garagebygget drog igång. Nu till Hösten 2020 fortsätter bygget Det är inte långt kvar till uppstart + mappning men mycket skall göras innan under höst/vinter. Nu när man äntligen har ett riktigt garage + värme så man kan hålla på vintertid utan att frysa ihjäl
Uppdaterar väl lite under sommar på garaget med 2-pelar lyft montering osv. Juste skulle ju även gjuta betongplatta till nya huset denna sommaren men höst och vinter blir det 2JZ för hela slanten
Hoppas nu på lite följare å tips & trix med ideer då 2jz är helt nytt för mig då det tidigare bara varit överladdade volvo 5:or och raka 6:or
Blev ett litet uppehåll för att bygga klart garaget men nu är bygget igång för fullt igen
Nya garaget
Dragit in fiber 250mbit i garaget😎Även fått en luftvärmepump installerad 👍
2-Pelarlyft ifrån verktygsboden 👍
Efter lite mätande å fixande är den på plats😎
Lite delar ifrån bäste MK-motorsport👍
Multilink rivs ner..
1031 bakaxel upp med 3.31 utväxling
Bortkapad reservhjulsbalja
Dubbla bromsok för hydraulisk handbroms
Torsendiff ifrån TH-Pettersson
Monterad & schimsad 👍
60L fuelcell fick det bli
Lite ny plåt å svets
Hammarlack och fäste för tanken
Har väl tänkt att bygga en tät låda över allt senare inför framtida SFRO
Dubbla krängare bak och gaz gold coilover 👍 / MK-Motorsport
Liten leverans ifrån LMR 😁👍
ASS-styrservofäste för att slippa hoppande remmar, flyttar även ner pumpen något 👍
Vems kabelhärvan bäste Björn på RBD har snickrat ihop😎
Box och relän byggs in i handsfacket, mycket kablar blir det >_<
PangPang är ett måste
Det var väl allt just nu. Inväntar nya bränslepumpar/kopplingar/slang m.m. Om allt går som planerat kan det bli en uppstart i slutet av Februari månad🤞
Har lite funderingar på J-spec fällbara stolar fram om ingen har tips på andra snygga fällbara stolar
Har du tänkt och regga den, eller ska den bara gå där risken för poliser är liten? Och hm, trodde alla S/V90 hade den nya konsolen vid växelspaken, med sätesvärmarknapparna på varsin sida?
Orginalfläkt monterad. Får tillverka en fläktkåpa framöver.
Blir väldigt trångt🤣
Hälsar ytterligare en sponsor välkommen. speeding.nu😁 De har riktigt grymma delar😎 Kan starkt rekommenderas & de håller mycket hög och trevlig kvalitet👍🤟
Lite testplacering
Bränslekylare monterad på retur
Matarledning klar
Lite färgglatt fick det bli
Dragit nya bromsrör
Blev rätt bra 👍
Bränslesystemet klart🤟 Blev helt ok. ska byggas en låda över för senare SFRO.
Sedan blev det lite lackering
Ventilkåpor får sig en omgång också ✨
Batterikabel till startmotor⚡
Blir lite bättre för varje gång Beställde genomskinligt polykarbonat rör ifrån Tyskland som ska tåla värme och vätskor. Blir fränt med rosa kylarvätska😎🤣
Det tar sig
AEM luftfilter👌
Det var allt för denna gången. Det närmar sig uppstart med stormsteg:) Bäste Björn ifrån RBD-dynotuning ska titta förbi den 22:e och koppla det sista på Vems:et. Vi ska även försöka få till en första uppstart😁🤞
Håller på med lite småsaker fram till dess. -Bygga fäste för olje catchtank -Vakuum/ pneumatik -Avgassystem -Tryckrör -EL / batteri
Lucif3r skrev: Har du tänkt och regga den, eller ska den bara gå där risken för poliser är liten? Och hm, trodde alla S/V90 hade den nya konsolen vid växelspaken, med sätesvärmarknapparna på varsin sida?
Ska ev. sfro besiktas senare👍 Ang. mitt konsolen vet jag ej. Det är en s90 på papper/regnr iallafall. Beställdes ny av en officer på försvaret i Skövde så bilen har bla. utrustats med fula extraljus i bakstöt samt fula kartläsar lampor vid varje tak handtag🤣
Då kör vi en liten bild update Har en hel del kvar att göra tills på måndag då vi ska försöka med uppstart.. Ska försöka få till ett filmklipp på uppstarten också
En Vakuumstation ifrån Speeding.nu 😎
Byggde ett fäste för en catchtank jag hade liggandes och brände fast.
På plats med dragna slangar 👍
Lackerat kompressorhus med VHT
Helheten börjar blir riktigt bra men är mycket kvar tills jag är nöjd 👌
Byggt färdigt tryckrör som ska slipas ner och lackeras i VHT färg 😎
Nu i helgen blir det fullt ös för att få iordning det sista inför uppstart på Måndag BJörn ifrån RBD kommer ner och kopplar det sista jag är lite osäker på. Hoppas även på en smärtfri uppstart 🤞
Nu är äntligen bilen uppstartad Bäste Björn ifrån RBD var hemma hos mig och kopplade in givare till motor samt lite inställningar i Vems-sprutet. Vi hade en del felsökning först då tändspolar inte tände i den följd den skulle. Det visade sig till slut efter mycket felsökning att det var dålig gjord i topplock som var problemet. Med detta avklarat samt lösning på ytterligare jordfel till pumpar i catchtank startade motorn på första försöket👍
Så nu återstår det att färdigställa det sista samt testkörning och finlir innan bilen ska upp i bänken hos Björn på RBD