Hej! Trots att jag lovat mig själv att inte köpa mer Saabar blev det så, nu blev den hyfsat fin Saab 9000cde med 2.3t motorn och automat, dessutom med den mkt trevliga svarta lackeringen och svart läder. Direktstörsvagn utan dess like. Detta projekt ska inte bli något långvarigt, utan enbart till för att fylla ut tid då jag i dessa tider blivit av med mitt eljobb och väntar på nytt kontrakt.
Bilen köptes i Skåne av en riktigt entusiast, dessutom en ärlig entusiast som var mycket noga med att tala om de brister som denna bär på utöver det väldigt tydliga kosmetiska bristerna. Båda dessa ska fixas, till den nivå det är rimligt både ekonomiskt och tidsmässigt.
Det som behöver göras är: ABS lampa blinkar, ska tydligen vara båda sensorerna bak, centrallås bråkar och startspärren lever sitt egna liv. Rost i rimliga doser, främst framskärmar. Sen skulle jag vilja fixa träinlägg och kanske sänka den. Bilder: Här ser man då den värsta rosten.
Idag började jag städa ur den, tänkte egentligen hinna med en tvätt men städning prioriterades idag, inredning är fin, men sliten av 21000mil och 24år, det svarta lädret var nött och torrt och instrumentbrädan dammig. Undertill en mycket fin bil men i behov av fint underhåll Rensade ur stolarna och möttes av faktsikt fin inredning men både lite småsskiten och dammig men en våtdammsugning gör mycket, ger liksom ett fräschare intryck och tar bort den härskna doften som brukar härja i gamla fordon
Sedan gav jag mig på en riktigt grovrengöring av de gamla stolarna, inte hemska men syns torrsprickor och allmänt slitage Men inget lite puts och lädervård löser Blev betydligt trevligare
Ska försöka ta lite fler bilder till nästa inlägg, skulle mest fota åt farsan från början, men fick en insikt att detta kanske skulle intressera mina med-saabmänniskor
Senast redigerat av VinternNoll02 (7 augusti 2020)
Berglund_89 skrev: Åh, en CDE! Dom ser man inte utefter gatorna så ofta längre
Nej det kände jag med, kände att det var det som intala mig mest vid inköp
Förstår det, jag själv är en Volvo-människa egentligen, men alltså.. en fräsch 9k/og900 är ju väääldigt vackert att titta på
Den är inte bara vacker utan helt underbar att köra, tyst och stabil. Känns som man kör en äldre lyxbil, fast med modern drivlina, på ett helt annat sätt än vad min egna 9-5 är.
Tyckte det var underligt att tempmätaren bara slog till kl 8 under färden hem från Skåne och var rädd för att mätaren hade pajat, men av ren Händelse läste jag ett 9000 projekt här på garaget och råkade se att någon annan här led av samma beskymmer och det var muttrarna på baksidan som hade gängat ur, i mitt huvud så vet jag om att detta problem hade gjort mig galen så lossade på ”locket” och började pilla ur mätarhuset efter lite om och men så var det ute, är van att skruva 9-5 och haft några mätarhus ute efter att ha demonterat några stycken 9-5or, detta kändes betydligt jobbigare och jag kan härmed nu förstå varför GM tyckte 9000 var så dyr att tillverka. väl ute så satte jag mig i solen dagen efter och började demontera, enkelt och myspilligt på det sätt som jag är van med efter min el utbildning. Väl ute så var det tydligt att här var problemet, de hade iprincip gängat ut helt så drog åt dem jämt och lagom. Och här är det då återmonterat, inte monterat tillbaka själva huset ännu så återstår att se ifall min lagning faktsikt fungerade Sedan gav jag bilen en välbehövlig tvätt, dessutom montera jag av super Aero då de ska säljas, dels för att jag inte är ett stort fan av dem själv och dels för att jag vill sälja för att finansiera projektet. Så nu står den på plåtisar usch Mycket bättre
Senast redigerat av VinternNoll02 (10 augusti 2020)
Bara ett litet tips: När du har loss instrumenthuset av olika anledningar vrid INTE på tändningen. Det kan mycket väl resultera i en lysande SRS-lampa (har råkat ut för detta själv).
cars4ever skrev: Bara ett litet tips: När du har loss instrumenthuset av olika anledningar vrid INTE på tändningen. Det kan mycket väl resultera i en lysande SRS-lampa (har råkat ut för detta själv).
Fan, flyttade på bilen in i garaget strax efter att jag uppdaterade senast. Hur löste du det?
cars4ever skrev: Bara ett litet tips: När du har loss instrumenthuset av olika anledningar vrid INTE på tändningen. Det kan mycket väl resultera i en lysande SRS-lampa (har råkat ut för detta själv).
Fan, flyttade på bilen in i garaget strax efter att jag uppdaterade senast. Hur löste du det?
Skaffade en annan SRS-box, ska gå att bara byta som jag förstått det, den bilen hamnade dock på skroten men av helt andra anledningar(vit 9000 CD med automat 1995)
cars4ever skrev: Bara ett litet tips: När du har loss instrumenthuset av olika anledningar vrid INTE på tändningen. Det kan mycket väl resultera i en lysande SRS-lampa (har råkat ut för detta själv).
Fan, flyttade på bilen in i garaget strax efter att jag uppdaterade senast. Hur löste du det?
Skaffade en annan SRS-box, ska gå att bara byta som jag förstått det, den bilen hamnade dock på skroten men av helt andra anledningar(vit 9000 CD med automat 1995)
Är det så känns det ju rätt tryggt iaf, dedär med airbags och lampor är ju något som skrämmer mig.
Haft en polare som hjälpt mig då bilen står hos honom, han har nu bestämt sig för att han gärna vill överta bilen så nu är det iprincip hans, men han har grejat nu lite på egen hand (jag är såklart fortfarande med och menar, men vissa av bilderna är hans) Han plockade av ventilkåpan och började slipa, längre upp i tråden ser man skicket från början. och efter lite slip och lack blev det väldigt mycket finare
Jag har förövrigt plockat av framskärmarna, pappa ville gärna prova att svetsa dessa så ska bli spännande att se hur han lyckas med detta, sedan är även bagageluckan bortplockad och redo för arbete före lackering. Bilder på allt detta kommer när detta är klart
Ett fel som var rätt uppenbart men ändå lättfixat var momentstagsbussningarna, var dock ett rät mäktigt fel då i exakt samma stund turbon kicka in så small det till som fan och man flyger iväg, men detta vart tvunget att fixas. Som bilden antyder så var de mer än slut. var iväg och köpte denna sats, och för er som funderat över att köpa den så gör det, bästa köp jag gjort på evigheter. Här pressa jag ut den ena, med denna sats blir det typ som att pressa i en riktig press. Och sen pressa jag ur båda och pressa i nya bussningar. Passa på att putsa upp lite lätt. Och sen kom det på plats, tappat bort muttern på något vis, men ska nog hitta ngt nytt.