Bromsbelägg 7mm kvar räknas som nästan slut?

D12
23 augusti 2020 · 62 Inlägg

lämnade bilen på DinBil för vanlig service och dom sa att det var dax att byta bromsarna fram
den skulle tydligen varna när som helst sa han
jag tacka nej till det efter som det var sjukt högt pris
sa bara att dom ska bara göra vanliga servicen
när jag hämtade bilen så kollade jag mellan ekrarna och tyckte att var mkt kvar av belägen
men dom kanske var slitna ojämt och dom på insidan som var nästan slut tänkte jag
så jag beställde nya belägg och när jag fick hem dom och skulle byta
märkte jag att det var lika mkt kvar på insidan som ut sidan
ca. 7mm enligt min skjutmått
efter som jag hade redan tagit bort dom så passade jag på att byta ut båda fram

kan det verkligen stämma att 7mm räknas som nästan slut och kommer att varna när som helst
när helt nya är runt 10-12mm?
har verkligen lust att åka in med beläggen och visa dom

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ärligt talat så håller jag koll när mindre än 2 mm kvarstår.
Nu är jag ju lite extrem och byter när det är ca 1/2 mm kvar..
Men jag beställer nya när det är 3-4 mm..
Nu bromsar ju inte jag som andra tokar, utan kör med lite vett, så därför håller mina bromsar MYCKET längre än normalt..smile
I ditt fall tog nog verkstan en CHANS, och förlorade eftersom DU inte var lättlurad..

Senast redigerat av axxet (23 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 augusti 2020 · 5 882 Inlägg

7mm är inte nästan slut, men inte är det bra heller. Jag brukar inspektera när jag byter däck på våren och hösten, och ungefär när det är så mycket kvar lägger man det på minnet och byter vid nästa däckskifte när hjulen ändå är av. På ett halvår har det väl försvunnit någon millimeter till. Bromsbelägg kostar ju inte många kronor och är enkla att byta, det är lika bra att fixa innan det går järn mot järn eller man måste panikbromsa för något och den sista kvarvarande millimetern går i tusen bitar och försvinner.

Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2020 · 10 304 Inlägg

Det kan gå fort det där... Jag körde bort 7mm belägg på 4 varv på Nürburgring (84 km) med förra Volvon, men det var iofs komplett odugliga skräpbelägg från Brembo som inte klarade värmen och kanske en smula hårdare körning än vanligt... wink wink wink

Skäm åsido, 7 mm räcker ett bra tag vid normal körning. Nu vet jag iofs inte hur tidigt varningen kommer på din bil, men det känns lite i ovankant att byta när man inte ens kört upp halva belägget än. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
24 augusti 2020 · 5 089 Inlägg

7mm är inte dax att byta tycker jag. Inget jag skulle anmärka på vid en service.
Dock så skulle jag tro att en verkstad ofta anmärker tidigare än tex bilprovning.
Åtminstone hos oss så anmärker vi om vi tror att beläggen kommer vara utslitna innan nästa service. Detta för att kunden ska få chansen att minimera antalet verkstadsbesök.
Då får man så klart ta hänsyn till hur mycket bilen körs så klart.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
24 augusti 2020 · 7 285 Inlägg

axxet skrev:
Ärligt talat så håller jag koll när mindre än 2 mm kvarstår.
Nu är jag ju lite extrem och byter när det är ca 1/2 mm kvar..
Men jag beställer nya när det är 3-4 mm..
Nu bromsar ju inte jag som andra tokar, utan kör med lite vett, så därför håller mina bromsar MYCKET längre än normalt..smile
I ditt fall tog nog verkstan en CHANS, och förlorade eftersom DU inte var lättlurad..

Håller fullständigt med axxet.
Man kollar ju höst och vår i samband med hjulskiftningen.
Så länge det finns belägg kvar på plattorna är det ok för mig - numera när jag inte kör så mycket med alla bilarna.
Men på den tiden jag körde uppemot 5 - 7.000 mil om året med en manuell E-klass som tjänstebil var jag tvungen att byta skivor och belägg varje höst.
När jag "släppte" bilen vid 37.500 mil hade jag ännu inte bytt vare sig belägg eller skivor fram.
Detta trotts att jag satt i system att varje morgon före start "motionera" bromsarna med gående motor för att "få ut" beläggen bak.
Men jag är vän av växla ner och motorbromsa.
Fick som ung lära mig att mittpedalen är en nödbroms - hastighet regleras med gaspedal.
Utom vid bankörning!

torsen
24 augusti 2020 · 7 285 Inlägg

Glömde tillägga att 7 mm är en gyllene siffra för Citroen 2CV, och vissa andra Cittror också.
Gängan är M7 (på de flesta skruvförbanden).
7 mm belägg på "plattorna" som nytt.
7 mm tjocka är skivorna vid nyköp - som får slitas ner till 3 mm.*)

*) Men eftersom bromsarna sitter inne vid växellådan och har luftledkanaler(skivorna är tvångsluftkylda) så har bilprovningen svårt att kolla tjockleken på skivorna. Lär i vissa fall ha resulterat i att själva skivan separerat från navdelen. Men det märker man på skramlet ha ha.

panda666
24 augusti 2020 · 4 261 Inlägg

Man  byter när dom är slut. Och det är ett jävla tag tills dom är slut. Har aldrig blivit bra på att säga hur många mm det är kvar med bara genom att titta på dom men ser ja att det finns ganska mycket yta kvar så byter inte ja. Mååååånga som kommer till mig och säger att mina bromsar är slut! fast ja tittar på dom och oftast är det halva kvar  eller lite mindre. Problemet är att verkstäder brukar lura sina kunder med att byta i förrtid så att dom kan tjäna lite pengar såklart, säger inte att alla gör det men många gör det för mina kunder som kommer till mig kommer ju med*Bmw sa att mina bromsar är slut fast när ja kollar så är det halva kvar minst!* Så visst måste det ligga i nått att verkstäderna försöker skrämma stackars folk som inte vet bättre. Jag byter när ja ser med ögonen att beläggen har lite kvar och inte när halva är kvar. Man börjar bli tokig på detta och folk som luras för pengar.

Lucif3r
24 augusti 2020 · 2 236 Inlägg

7mm låter som "väldigt mycket belägg kvar" i mina öron.
Jag brukar skifta när det närmar sig 3mm.

Blixnabb
24 augusti 2020 · 246 Inlägg

Nu vet jag inte vad ts har för bil men kollegans V90 fick hastigt och lustigt slut på beläggen bak mitt i mellan servicarna, runt 6000 mil höll de, det blev dyrt eftersom att det då blev tvunget att bytas skivor, kan tilläggas att han var rätt sur på verkstaden...
Men 7mm känns lite väl tidigt dock beroende på hur lång tid mellan serviceintervallerna det är, är det två år och 3000 mil så kanske det är befogat.

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 630 Inlägg

7mm är extremt tidigt att anmärka på, normalt brukar vi anmärka om det är 3-4mm kvar eftersom det då finns risk att de tar slut innan nästa longlife-service...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
D12
24 augusti 2020 · 62 Inlägg

Blixnabb skrev:
Nu vet jag inte vad ts har för bil men kollegans V90 fick hastigt och lustigt slut på beläggen bak mitt i mellan servicarna, runt 6000 mil höll de, det blev dyrt eftersom att det då blev tvunget att bytas skivor, kan tilläggas att han var rätt sur på verkstaden...
Men 7mm känns lite väl tidigt dock beroende på hur lång tid mellan serviceintervallerna det är, är det två år och 3000 mil så kanske det är befogat.

det är en RS4
Din Bil Smista ville ha 11000kr för bytet
det är svindyrt
om det skulle vara en vanlig verkstad skulle jag tycker bry mig så mkt
men nu var det Audi Smista

köpte Bosch och bytte själv
900kr

din polares låg kanske på lite
därför tog dom slut

caromania Forummoderator
24 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

D12 skrev:

Blixnabb skrev:
Nu vet jag inte vad ts har för bil men kollegans V90 fick hastigt och lustigt slut på beläggen bak mitt i mellan servicarna, runt 6000 mil höll de, det blev dyrt eftersom att det då blev tvunget att bytas skivor, kan tilläggas att han var rätt sur på verkstaden...
Men 7mm känns lite väl tidigt dock beroende på hur lång tid mellan serviceintervallerna det är, är det två år och 3000 mil så kanske det är befogat.

det är en RS4
Din Bil Smista ville ha 11000kr för bytet
det är svindyrt
om det skulle vara en vanlig verkstad skulle jag tycker bry mig så mkt
men nu var det Audi Smista

köpte Bosch och bytte själv
900kr

din polares låg kanske på lite
därför tog dom slut

Från 11000 till 900. Skapligt bra jobbat där, jag hoppas du belönade dig själv med en väldigt god middag den dagen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Åja, jag tror inte han slår mej dock..
470: kr orabbaterat. Det blir ju för fasiken hälften  !!!
Tänk om jag hade fått rabatt..roll
För DET bjöd jag migsjälv på sen STOR calzone..

Senast redigerat av axxet (24 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
24 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

axxet skrev:
Åja, jag tror inte han slår mej dock..
470: kr orabbaterat. Det blir ju för fasiken hälften  !!!
Tänk om jag hade fått rabatt..roll
För DET bjöd jag migsjälv på sen STOR calzone..

Mjo förvisso, men din lokala OKQ8 hade väl tagit 1200 för jobbet inklusive delar så din vinst blir ju lite mindre än 10100kr? Killen med Audin ska nog ha både kaviar och champagne på bordet anser jag. Men eftersom en Calzone bara drar iväg på blygsamma 90 spänn eller något sådant så är det ju helt i sin ordning! Glöm inte att vatten är gratis, skippa läsken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
24 augusti 2020 · 4 261 Inlägg

Sorry men 11k för byte av frambromsar? ingår då vaselin? eller måste man köpa glidmedel separat? tror ja skulle ringa polisen och säga att såna priser borde vara olagliga och låsa in hela anläggningen.

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2020 · 4 630 Inlägg

Nu var det ju iofs en RS4 det handlade om.
Då blir det andra pengar på beläggen om det ska handlas original.
Ja, 11k är dyrt men i förhållande till typen av bil är det ändå inte värre än för andra sportiga bilar på märkesverkstäder tror jag.
Trevligt för TS att spara gott om pengar dock!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang