Serva bilen själv

NoobMechanic69
26 juli 2023 · 71 Inlägg

Mossan1 skrev:
Pumpa ur är väl ett bra alternativ om.man inte kan/vill komma under bilen.  Även om.man sannolikt får ur mer med pluggen är det inte så himla noga. Bättre att byta oftare än att krångla.  Det finns dom som tom startar motorn nån sekund för att få ut en extra skvätt.  Herregud vilken björntjänst åt sig själv. Kan kosta lagerrepor det.  Byt oftare istället.

Olja + filter är absolut viktigaste servicen. Tändstiften är också gör-det-själv på dom flesta motorer. Har med åtkomst att göra.

Kamrem är viktig att byta inom intervall. Finns BÅDE tid och milgräns på dom flesta. Den som inträffar först.
Lämna in för kamrem och göra allt annat själv är ju inte fel. Mycket pengar sparat. En Golf av den åldern kostar nog inte ett kamremsbyte skjortan på heller.

Växellådsolja är inte fel att byta runt 20k mil. Ofta upplever man också en förbättring. Men många byter aldrig den och funkar väl ändå, men....

Bromsvätskan bör bytas också, men gamla bilar brukar få byta ok, rör, slang osv ändå och då blir det liksom bytt vätska understundom ändå.

Jag undrar om det räcker att lyfta ena framhjulet för att komma åt oljepluggen eller om man måste lyfta symmetrisk, dvs båda framhjulen, eller kanske höja bilen helt på alla fyra? Behöver motorn stå rakt (horisontellt) så att säga för att så mycket olja som möjligt ska ut?


torsen skrev:

Golfen4 skrev:
Tänkte testa att serva bilen (Golf 4, 02a) helt själv. Men eftersom jag aldrig har gjort det innan så undrar jag hur man gör steg för steg? Och vad för verktyg behövs mm. 🙂

Att "serva" = göra service kan uppdelas i:
Förebyggande kontroll och tillsyn med regelbundet underhåll och systematiskt/periodiskt byte av vätskor.
Eller reparationer i förbyggande syfte eller efter komponenthaverier.

Antar att det är den första kategorin du menar.
Kontroll att allt fungerar - mest elfunktioner och -komponenter.
Byte motorolja och filter.
Byte motorluftfilter(ev blåsa rent).
Byte kupéluftfilter(ev blåsa rent).
Byte bromsvätska(vartannat år).
Byte bränslefilter(vart fjärde år).
Kontroll av och ev byte tändstift, tändkablar och ev fördelarlock, rotor och avbrytarkontakter(inte på nyare bilar.
Kontroll vätskenivå i växellåda.
Kontroll och ev justering vätskenivå i batteri(om inte "slutet" batteri).
Kontroll och ev påfyllning spolarebehållaren.
Kontroll vätskenivå i kylarens expansionskärl.
Kontrollera ev kylvätskans fryspunkt/temperatur.
Kontroll vätskenivå i huvudbromscylinderns behållare.
Kontroll alla synliga drivremmar beträffande slitage och spänning(varning för att spänna för hårt).
Kontroll vätskenivå i kopplingens vätskebehållare(om hydrauliskt påverkad koppling).
Kontroll vätskenivå i styrservopumpens behållare(om hydraulisk styrservo).
Kontroll och ev justering av kopplingspedalens spel(om vajerpåverkad koppling).
Kontroll och smörjning av ev avtagbar dragkrok.
Kontroll dammskydd på drivaxelknutar.
Kontroller med något upplyft framhjul om spel i hjullager, med fattning 3 och 9 på hjulet spel i styrleder, med fattning 6 och 12 på hjulet spel i styrspindelleder.
Kontrollera stötdämparna okulärt med avseende på läckage samt gunga bilen och kontrollera funktion.
Kontrollera krängningshämmarnas gummibussningar okulärt och genom att rycka i krängningshämmaren och ev leder.
Kontrollera avgassystemets upphängningar okulärt samt skaka röret och lyssna om det ligger emot någon stans.
Kontrollera bromsskivor och belägg beträffande slitage.
Kontrollera parkeringsbromsspakens "rörelsereserv" = bör börja "ta" på 3:e hacket och spaken vara "i botten" före 6:e hacket.
Kontrollera däcken med avseende på lufttryck, mönsterdjup, snedslitning*) och skador.
Kontroll och smörjning dörrars och luckors gångjärn.
Smörjning "dörrnäsor" med vaxstift.
Kontrollera säkerhetsbältenas slitage och funktion beträffande låsning och upprullning(fungerar upprullningen otillfredsställande kan det resultera i att bältena inte ligger an mot kroppen = 2:a vid besiktning.

Detta ovanstående är vad du normalt får utfört om du lämnar in din bil för "service", och som inte är så svårt att utföra själv - möjligen bromsvätskebytet undantaget.

*) om framdäcken är snedslitna kan jag, om du så önskar, tipsa om hu man gör en enkel kontroll medelst "snörmetoden" av hjulskränkningen(toe-in resp toe-out på bortifrånska).

Andra får fylla i vad jag glömt samt vilka hjälpmedel/verktyg du behöver.

Räkna med att du sparar runt 3.000:- - 4.000:-, exkl material, på att göra servicen själv jämfört med att lämna in bilen till märkesverkstad(och få en stämpel).

Har du ingen instruktions- eller servicebok kan du kolla med skrotarna - vissa sparar och säljer dessa böcker.
Kanske kan en "Haynes-bok" hjälpa dig.

Lycka till!

Tack för tips! Yes har redan beställt Haynes boken. Allt ser så enkelt ut i den tongue men vi får se...

davveno1
26 juli 2023 · 21 Inlägg

@carnoob

Höj på den sidan som är närmast pluggen, öppna och sänk bilen igen så den står plant.

NoobMechanic69
26 juli 2023 · 71 Inlägg

davveno1 skrev:
@carnoob

Höj på den sidan som är närmast pluggen, öppna och sänk bilen igen så den står plant.

Så jag ska höja, skruva loss pluggen och låta det rinna ut i oljeuppsamlaren, sänka ner bilen medans det rinner ut, sen höja igen för att skruva dit oljepluggen? Mycket höj och sänk men så får det väl bli då antar jag big_smile

EDIT: Köper nog en eller två bilramper på Biltema, de kostar inte så mycket. Ställer mig någonstans en solig dag, kör upp på dem och sen kryper under och skruvar. tongue Lär ändå behöva de bilramperna till fler oljebyten.

Senast redigerat av CarNoob (26 juli 2023)

davveno1
27 juli 2023 · 21 Inlägg

NoobMechanic69 skrev:

davveno1 skrev:
@carnoob

Höj på den sidan som är närmast pluggen, öppna och sänk bilen igen så den står plant.

Så jag ska höja, skruva loss pluggen och låta det rinna ut i oljeuppsamlaren, sänka ner bilen medans det rinner ut, sen höja igen för att skruva dit oljepluggen? Mycket höj och sänk men så får det väl bli då antar jag big_smile

EDIT: Köper nog en eller två bilramper på Biltema, de kostar inte så mycket. Ställer mig någonstans en solig dag, kör upp på dem och sen kryper under och skruvar. tongue Lär ändå behöva de bilramperna till fler oljebyten.

Exakt! Jag gör så iaf 🙂

torsen
27 juli 2023 · 7 245 Inlägg

Gör du servicen på ramper kan du inte kolla framhjulslager, styrleder, "spindelbultslagringar" och bromsar på samma sätt som när bilen står på pallbockar och hjulen hänger fritt.
I o f s räcker det ju med lyfta bilen någon cm ett hjul i taget för den kollen - med (garage-)domkraften.
Men ska du bara byta olja så.........
Har själv 4 Biltema-ramper - använder dom nästan aldrig.
Kolla innan du köper att du verkligen får in ramperna så att inte "spoilern"/läppen fram/under tar i innan hjulen når ramperna.

B t w så har jag sedan många år tillbaka Biltemas elektriska 12 volt "oljebytare".
Fungerar utmärkt, speciellt när oljan är varm - behöver inte vara het(så man bränner sig)!
Även min vän när jag vill fylla på olja i växellådor, fördelningslådor och axelväxlar!

Ps. Ska du köpa garagedomkraft så är ett tips att läsa senaste utgåvan av Vi Bilägare, där dom testar 9 olika garagedomkrafter. Ds.

jaka54
27 juli 2023 · 5 752 Inlägg

Domkraft är ett måste när man meckar med bilar!!! Bilramper -Nej! Fast jag har två stycken (Biltema) jag använder ibland när det är allvarligare problem som att byta avgassystem t.ex.

Mossan1
27 juli 2023 · 2 832 Inlägg

NoobMechanic69 skrev:
[
Så jag ska höja, skruva loss pluggen och låta det rinna ut i oljeuppsamlaren, sänka ner bilen medans det rinner ut, sen höja igen för att skruva dit oljepluggen? Mycket höj och sänk men så får det väl bli då antar jag big_smile

Nej, nej, lyft den för åtkomsten av pluggen och sänk den först när oljan runnit ut. Lyft från sidan där oljeplugg vlir som LÄGST med lutande bil.

Byt även filtret medan okjan rinner, om det är lämpligt placerat då. Tänk p0 att det kommer en skvätt olja då också.

Låt den stå plant när oljenivån ska slutkontrolleras. Den blir fel med lutande bil.

Visst kan man slå i 0.5lit MINDRE än teoretiska mängden, flytta bilen till plant för den sista kollen om man inte kan ha den plant under jobbet av nån anledning.

Byt ALLTID oljefilter med oljan.

Senast redigerat av Mossan1 (27 juli 2023)

davveno1
27 juli 2023 · 21 Inlägg

torsen skrev:
Gör du servicen på ramper kan du inte kolla framhjulslager, styrleder, "spindelbultslagringar" och bromsar på samma sätt som när bilen står på pallbockar och hjulen hänger fritt.
I o f s räcker det ju med lyfta bilen någon cm ett hjul i taget för den kollen - med (garage-)domkraften.
Men ska du bara byta olja så.........
Har själv 4 Biltema-ramper - använder dom nästan aldrig.
Kolla innan du köper att du verkligen får in ramperna så att inte "spoilern"/läppen fram/under tar i innan hjulen når ramperna.

B t w så har jag sedan många år tillbaka Biltemas elektriska 12 volt "oljebytare".
Fungerar utmärkt, speciellt när oljan är varm - behöver inte vara het(så man bränner sig)!
Även min vän när jag vill fylla på olja i växellådor, fördelningslådor och axelväxlar!

Ps. Ska du köpa garagedomkraft så är ett tips att läsa senaste utgåvan av Vi Bilägare, där dom testar 9 olika garagedomkrafter. Ds.

De där kollar dom på besiktningen...

Mossan1
28 juli 2023 · 2 832 Inlägg

davveno1 skrev:
De där kollar dom på besiktningen...

Visst, men det är ju så onödigt att få anmärkning på så uppenbara saker som dessutom bör bytas snarast.

Men man upptäcker mycket bara genom att rycka och slita i hjulet.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2023 · 7 234 Inlägg

NoobMechanic69 skrev:

davveno1 skrev:
@carnoob

Höj på den sidan som är närmast pluggen, öppna och sänk bilen igen så den står plant.

Så jag ska höja, skruva loss pluggen och låta det rinna ut i oljeuppsamlaren, sänka ner bilen medans det rinner ut, sen höja igen för att skruva dit oljepluggen? Mycket höj och sänk men så får det väl bli då antar jag big_smile

EDIT: Köper nog en eller två bilramper på Biltema, de kostar inte så mycket. Ställer mig någonstans en solig dag, kör upp på dem och sen kryper under och skruvar. tongue Lär ändå behöva de bilramperna till fler oljebyten.

Du klarar dig länge med domkraft, men ligg för gudsskull inte under bilen när den endast står på domkraften. Sätt alltid under en pallbock!!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mossan1
28 juli 2023 · 2 832 Inlägg

SportPilot skrev:
Sätt alltid under en pallbock!!

Helt rätt!
Alltid alltid ALLTID om man gör mer än hjulbyte!!!!

Allt för många onödiga, tragiska, utdragna och därmed dödsångestfyllda dödsfall inträffar med nedfallen bil.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juli 2023 · 7 234 Inlägg

Mossan1 skrev:

SportPilot skrev:
Sätt alltid under en pallbock!!

Helt rätt!
Alltid alltid ALLTID om man gör mer än hjulbyte!!!!

Allt för många onödiga, tragiska, utdragna och därmed dödsångestfyllda dödsfall inträffar med nedfallen bil.

Till och med vid hjulskifte så använder jag pallbock, höll på att få bilen över foten en gång, efter det så är jag nitisk

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang