Vilka däck ska man välja?

Cissibe
10 oktober 2020 · 38 Inlägg

Börjar vara dags att byta vinterdäck.  En däck gubbe rekommenderade Gislaved.
Kollat på nordman 7 och hakka 8 som är billigare.

Vilka ska man välja ens? Vad är bra och dåligt med dom ovan? Finns de andra?
Bor i Norrland. I vintras var det extremt isigt. Så rädd för sånt före igen.
Kör en äldre Audi A6 Quattro.
Ligger inte efter e4 särskilt mycket.

Heeeelp

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag bor i andra änden av landet och det är jag tacksam för..
Finska namn på sulorna är väl populärt däruppe ? smile
Själv kör jag så SIMPELT som möjligt så att besiktningsgrabbarna nästan gråter..
Å f-n  är det du igen med dom 1,7 mm vintersulorna igen..
Tror du inte på vinter?
Äckliga frågor och påståenden med det nonchalerar jag eftersom jag inte lägger ner en extra krona på däck  ,som ni andra verkar göra..tongue
Jag kollar blocket varje dag efter extrema billiga halvslitna vintersulor som försäljes billigt i mina hemtrakter..smile
Det räcker ju med att få "napp" 1 gång om året..
Sen gör jag såhär:
Har det gått några veckor utan att dom fått sålt sitt skt, så slänger jag in en fulis som skambud och SLIPPER betala extra..

En gång för några år sedan så fick jag napp direkt, men då sänkte jag mitt pris några hundringar
eftersom jag förstod att säljarn var desperat efter månader utan försäljning..
Så det går faktiskt att KÖPA sktbilligt på både blocket &marketplace om man är RIKTIGT gniden som jag är..tongue
Nu väntar jag BARA på det ordinarie skället/gnället från dyrköparna här..

Senast redigerat av axxet (10 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
10 oktober 2020 · 2 382 Inlägg

Cissibe skrev:
Börjar vara dags att byta vinterdäck.  En däck gubbe rekommenderade Gislaved.
Kollat på nordman 7 och hakka 8 som är billigare.

Vilka ska man välja ens? Vad är bra och dåligt med dom ovan? Finns de andra?
Bor i Norrland. I vintras var det extremt isigt. Så rädd för sånt före igen.
Kör en äldre Audi A6 Quattro.
Ligger inte efter e4 särskilt mycket.

Heeeelp

Kör själv med hakka 8or och är extremt nöjd! Inte det billigaste (inget för snålisar) men sjukt bra grepp! 

hakkapeliitta gör varken tysta eller billiga däck men som jag skrev ovan så är greppet mycket bra

Cissibe
10 oktober 2020 · 38 Inlägg

axxet skrev:
Jag bor i andra änden av landet och det är jag tacksam för..
Finska namn på sulorna är väl populärt däruppe ? smile
Själv kör jag så SIMPELT som möjligt så att besiktningsgrabbarna nästan gråter..
Å f-n  är det du igen med dom 1,7 mm vintersulorna igen..
Tror du inte på vinter?
Äckliga frågor och påståenden med det nonchalerar jag eftersom jag inte lägger ner en extra krona på däck  ,som ni andra verkar göra..tongue
Jag kollar blocket varje dag efter extrema billiga halvslitna vintersulor som försäljes billigt i mina hemtrakter..smile
Det räcker ju med att få "napp" 1 gång om året..
Sen gör jag såhär:
Har det gått några veckor utan att dom fått sålt sitt skt, så slänger jag in en fulis som skambud och SLIPPER betala extra..

En gång för några år sedan så fick jag napp direkt, men då sänkte jag mitt pris några hundringar
eftersom jag förstod att säljarn var desperat efter månader utan försäljning..
Så det går faktiskt att KÖPA sktbilligt på både blocket &marketplace om man är RIKTIGT gniden som jag är..tongue
Nu väntar jag BARA på det ordinarie skället/gnället från dyrköparna här..

När jag höll på åka i diket sidled på isen förra vintern så känns det dags o ha däck som håller mig på vägen.  Är livrädd för halka:/  så vill inte köpa begagnat då kan jag köra med dom jag har redan:3

Cissibe
10 oktober 2020 · 38 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Cissibe skrev:
Börjar vara dags att byta vinterdäck.  En däck gubbe rekommenderade Gislaved.
Kollat på nordman 7 och hakka 8 som är billigare.

Vilka ska man välja ens? Vad är bra och dåligt med dom ovan? Finns de andra?
Bor i Norrland. I vintras var det extremt isigt. Så rädd för sånt före igen.
Kör en äldre Audi A6 Quattro.
Ligger inte efter e4 särskilt mycket.

Heeeelp

Kör själv med hakka 8or och är extremt nöjd! Inte det billigaste (inget för snålisar) men sjukt bra grepp! 

hakkapeliitta gör varken tysta eller billiga däck men som jag skrev ovan så är greppet mycket bra

Kör med någon hakkamodell nu så lever 8 om ungefär lika så är det helt ok vägljud. Hittade hakka 8 för ca 900kr per styck.  Billigare än Gislaved iaf som däckkillen prata de om att han rekommendera:/

Myhran
10 oktober 2020 · 452 Inlägg

Köper du premiumdäck kommer du personligen inte märka någon skillnad mellan dem, hakka är ett bra däck, Gislaved lika så, även bridgestone, Michelin mfl har premiumdäck! Att tänka på med hakka 8 är att de har en teknik med dubben som gör att de trycks in i däcket ex när man kör på asfalt för att skona dubben,

Med vänlig hälsning,

simlar
10 oktober 2020 · 5 526 Inlägg

Har du råd med Hakka 9 så rekommenderas dessa starkt, bättre vinterdäck har jag aldrig kört.
Lite väl mjuka på asfalt med när kylan och halkan kommer är dom fortfarande mjuka i gummit och greppar riktigt bra.
Dubbarna verkar hålla extremt bra dom med, känner flera som är nu inne på 3e säsongen utan en endaste dubb som lossnat.

Dom låter illa första ca 100milen men blir sen tysta jämfört med många andra dubbdäck jag kört.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 oktober 2020 · 14 061 Inlägg

Myhran skrev:
Köper du premiumdäck kommer du personligen inte märka någon skillnad mellan dem, hakka är ett bra däck, Gislaved lika så, även bridgestone, Michelin mfl har premiumdäck! Att tänka på med hakka 8 är att de har en teknik med dubben som gör att de trycks in i däcket ex när man kör på asfalt för att skona dubben,

Med vänlig hälsning,

Kan du förklara vad ett "premiumdäck" är?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
10 oktober 2020 · 5 743 Inlägg

Hej!
Premiumdäck är:
Michelin, Continental, GoodYear, Bridgestone, Hakka, Pirelli , plus några till, vet inte om Gislaved hör dit idag då det inte längre tillverkas i sverige.

Senast redigerat av jaka54 (10 oktober 2020)

Myhran
11 oktober 2020 · 452 Inlägg

Vettemannen skrev:

Myhran skrev:
Köper du premiumdäck kommer du personligen inte märka någon skillnad mellan dem, hakka är ett bra däck, Gislaved lika så, även bridgestone, Michelin mfl har premiumdäck! Att tänka på med hakka 8 är att de har en teknik med dubben som gör att de trycks in i däcket ex när man kör på asfalt för att skona dubben,

Med vänlig hälsning,

Kan du förklara vad ett "premiumdäck" är?

/Benny

Som jaka skrev,
Det finns ”premium däck” det finns ”mellanklass däck” samt ”budget däck”

Till premium skulle jag klassa in Nokia, bridgestone, Michelin, mfl.

Till mellanklass skulle jag klassa in,
Firestone, Hankook, Kumho, falken mfl,

Till budget skulle jag klassa in Nankang, goodride, linglong mfl.

Nu finns det även lite slamkrypare ex Nokian har sina ”premium” däck som hakka 8 eller 9 ex men sitt mellanklassdäck Nordman, som är ett äldre ”premiumdäck”.

Sen gäller det att köpa nordiska vinterdäck med framförallt om man köper dubbfritt,

Det finns många saker att tänka på,
Men det är bara mina tankegångar,

Cissibe
11 oktober 2020 · 38 Inlägg

Myhran skrev:
Köper du premiumdäck kommer du personligen inte märka någon skillnad mellan dem, hakka är ett bra däck, Gislaved lika så, även bridgestone, Michelin mfl har premiumdäck! Att tänka på med hakka 8 är att de har en teknik med dubben som gör att de trycks in i däcket ex när man kör på asfalt för att skona dubben,

Med vänlig hälsning,

Är det en nackdel om dom åker in o däcket? Kör ju rätt mycket asfalt runt stan då dom är duktig att salta snabbleden jag kör rätt mycket.

Cissibe
11 oktober 2020 · 38 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Premiumdäck är:
Michelin, Continental, GoodYear, Bridgestone, Hakka, Pirelli , plus några till, vet inte om Gislaved hör dit idag då det inte längre tillverkas i sverige.

Så alla nämnda märken bör ska ha snäppet bättre däck?

Brådhis * Voff voff *
11 oktober 2020 · 10 280 Inlägg

axxet skrev:
Jag bor i andra änden av landet och det är jag tacksam för..
Finska namn på sulorna är väl populärt däruppe ? smile
Själv kör jag så SIMPELT som möjligt så att besiktningsgrabbarna nästan gråter..
Å f-n  är det du igen med dom 1,7 mm vintersulorna igen..

Tror du inte på vinter?
Äckliga frågor och påståenden med det nonchalerar jag eftersom jag inte lägger ner en extra krona på däck  ,som ni andra verkar göra..tongue
Jag kollar blocket varje dag efter extrema billiga halvslitna vintersulor som försäljes billigt i mina hemtrakter..smile
Det räcker ju med att få "napp" 1 gång om året..
Sen gör jag såhär:
Har det gått några veckor utan att dom fått sålt sitt skt, så slänger jag in en fulis som skambud och SLIPPER betala extra..

En gång för några år sedan så fick jag napp direkt, men då sänkte jag mitt pris några hundringar
eftersom jag förstod att säljarn var desperat efter månader utan försäljning..
Så det går faktiskt att KÖPA sktbilligt på både blocket &marketplace om man är RIKTIGT gniden som jag är..tongue
Nu väntar jag BARA på det ordinarie skället/gnället från dyrköparna här..

Det är påfallande provocerande att se detta resonemang när man i sitt yrke ofta ser resultatet av det i form av trafikolyckor...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
11 oktober 2020 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Jag bor i andra änden av landet och det är jag tacksam för..
Finska namn på sulorna är väl populärt däruppe ? smile
Själv kör jag så SIMPELT som möjligt så att besiktningsgrabbarna nästan gråter..
Å f-n  är det du igen med dom 1,7 mm vintersulorna igen..

Tror du inte på vinter?
Äckliga frågor och påståenden med det nonchalerar jag eftersom jag inte lägger ner en extra krona på däck  ,som ni andra verkar göra..tongue
Jag kollar blocket varje dag efter extrema billiga halvslitna vintersulor som försäljes billigt i mina hemtrakter..smile
Det räcker ju med att få "napp" 1 gång om året..
Sen gör jag såhär:
Har det gått några veckor utan att dom fått sålt sitt skt, så slänger jag in en fulis som skambud och SLIPPER betala extra..

En gång för några år sedan så fick jag napp direkt, men då sänkte jag mitt pris några hundringar
eftersom jag förstod att säljarn var desperat efter månader utan försäljning..
Så det går faktiskt att KÖPA sktbilligt på både blocket &marketplace om man är RIKTIGT gniden som jag är..tongue
Nu väntar jag BARA på det ordinarie skället/gnället från dyrköparna här..

Det är påfallande provocerande att se detta resonemang när man i sitt yrke ofta ser resultatet av det i form av trafikolyckor...

dessutom är det olagligt att köra med vinterdäck på vintern som har 1,7mm då dom ska hålla minst 3mm

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
11 oktober 2020 · 7 240 Inlägg

Håll dig till premium-/kvalitetsdäcken Michelin, Continental eller Hakka.
De däcken ligger i topp när bil-/motortidningarna testar deras förmåga.
De har alla något avvikande prestanda på olika underlag.
Läs testerna och välj det däck som bäst passar dina förutsättningar.

Passa dig för Kingtjong, Plingplong och allt vad kinesiska lågprisdäck heter.
Tycker jag.

Myhran
12 oktober 2020 · 452 Inlägg

torsen skrev:
Håll dig till premium-/kvalitetsdäcken Michelin, Continental eller Hakka.
De däcken ligger i topp när bil-/motortidningarna testar deras förmåga.
De har alla något avvikande prestanda på olika underlag.
Läs testerna och välj det däck som bäst passar dina förutsättningar.

Passa dig för Kingtjong, Plingplong och allt vad kinesiska lågprisdäck heter.
Tycker jag.

Däcktester är för de som betalar mest, 😂
Läs vilken motortidning som helst med ett däcktest kolla vilka som gör mest reklam innan ni läser testet och sen kan ni bli förvånade över vem som testvinnaren är 😆😆😆

Mack855
12 oktober 2020 · 1 354 Inlägg

Skulle nog säga att det viktigaste är att du har relativt fräscha däck och använder huvudet när du kör. Körde hela förrförra vintern i Luleå med Kumho dubbfria vinterdäck, en säsong gamla. Gick hur bra som helst men då körde jag väldigt lugnt och sansat när det krävdes (vilket var typ alltid).

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Christian S skrev:
dessutom är det olagligt att köra med vinterdäck på vintern som har 1,7mm då dom ska hålla minst 3mm

Ja, men jag besiktigar på sommaren, så då går den ju säker för vinterslasket..tongue
Och sen är det som Mack säger, det är den bakom ratten som ska tygla hästarna under huven såklart..smile
PS:Glömde nämna att jag kör med nonamedäck..

Senast redigerat av axxet (12 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nybergrobin
12 oktober 2020 · 2 382 Inlägg

Mack855 skrev:
Skulle nog säga att det viktigaste är att du har relativt fräscha däck och använder huvudet när du kör. Körde hela förrförra vintern i Luleå med Kumho dubbfria vinterdäck, en säsong gamla. Gick hur bra som helst men då körde jag väldigt lugnt och sansat när det krävdes (vilket var typ alltid).

Detta är nog det vettigaste som skrivits på nätet....på bra lång tid!

Använde man hjärnan så skulle man klara sig bra på sommardäck i de flesta situationer

mb_pucken
12 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Mack855 skrev:
Skulle nog säga att det viktigaste är att du har relativt fräscha däck och använder huvudet när du kör. Körde hela förrförra vintern i Luleå med Kumho dubbfria vinterdäck, en säsong gamla. Gick hur bra som helst men då körde jag väldigt lugnt och sansat när det krävdes (vilket var typ alltid).

Detta är nog det vettigaste som skrivits på nätet....på bra lång tid!

Använde man hjärnan så skulle man klara sig bra på sommardäck i de flesta situationer

Problemet blir när andra inte använder hjärnan och man blir ofrivilligt inblandad i en ytterst tråkig situation där man antingen behöver bromsa eller väja för någon/något.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang