Fördel med märkesverkstad för bil med garanti kvar?

Brådhis * Voff voff *
29 december 2020 · 10 297 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Och ändå finns det mängder av taxibilar som rullat 40-50-60 tusen mil på longlife...

Jo, men med bara en kallstart per dag

Hur många kallstarter per dag har en normal privatbil då? Min har sällan eller aldrig mer än max två men oftast färre...

Och jag tror faktiskt Volvo tagit höjd för det, dom har tillverkat bilar ett tag nu...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
29 december 2020 · 5 868 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:
Och ändå finns det mängder av taxibilar som rullat 40-50-60 tusen mil på longlife...

Jo, men med bara en kallstart per dag

Hur många kallstarter per dag har en normal privatbil då? Min har sällan eller aldrig mer än max två men oftast färre...

Och jag tror faktiskt Volvo tagit höjd för det, dom har tillverkat bilar ett tag nu...

När du når 40-60.000 mil med en vanlig bil har det hunnit bli ganska många kallstarter

Brådhis * Voff voff *
29 december 2020 · 10 297 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Jo, men med bara en kallstart per dag

Hur många kallstarter per dag har en normal privatbil då? Min har sällan eller aldrig mer än max två men oftast färre...

Och jag tror faktiskt Volvo tagit höjd för det, dom har tillverkat bilar ett tag nu...

När du når 40-60.000 mil med en vanlig bil har det hunnit bli ganska många kallstarter

Och trots det så funkar dom utmärkt... Har haft flera privatägda bilar som gått många mil (30-40000+).

Vet även bilar som inte servats alls... Den jag vet som gått längst utan service var en Toyota Hiace som gick 37500 mil utan oljebyte. Sedan skar den... Den var servad en gång vid ungefär 4000 mil, sedan tuffade den på fram till knappt 42000 mil när den skar.

Säger absolut inte att man inte ska serva, men blir ändå rätt road när folk får panik över 3000 mils intervaller som tillverkaren(!) rekommenderar och då känner att dom måste halvera(!) dom. Dessutom baserat på hur det känns... Bara! big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
30 december 2020 · 4 629 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Jo, men med bara en kallstart per dag

Hur många kallstarter per dag har en normal privatbil då? Min har sällan eller aldrig mer än max två men oftast färre...

Och jag tror faktiskt Volvo tagit höjd för det, dom har tillverkat bilar ett tag nu...

När du når 40-60.000 mil med en vanlig bil har det hunnit bli ganska många kallstarter

Tvärt emot vad många tror så händer det faktiskt att taxichaufför stänger av sina bilar ibland!
Och ändå håller det... fashinerande.
Finns ju faktiskt en o annan taxichaufför som använder bilens start-stopp-funktion också.
Och ÄNDÅ funkar både startmotor och batteri efter x antal år/mil!
Teknikens under...

Jag tror också på att köra enligt tillverkarens rekommendationer och använda högkvalitativa oljor istället för att korta ner intervallen o ta vad fan som helst som består av nedmalda dinosaurieben.

Problemet med koksning av motorer har också minskat avsevärt trots att Longlife fortsätter användas, så åter igen får man kanske ta sånt här med en nypa salt. Saker är inte som de alltid har varit smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
30 december 2020 · 7 268 Inlägg

RockaLivet skrev:
Men då slog det mig att det kanske finns en poäng att låta en märkesverkstad sköta denna service ändå. Jag vet att det inte längre krävs märkesverkstad för att upprätthålla garantin men om vi antar att en service upptäcker något som måste åtgärdas och täcks av garantin så kan det kanske vara en fördel att redan ha bilen inlämnad på märkesverkstad. För jag gissar att ev. garantiåtgärder måste utföras på märkesverkstad i.a.f.

Och förresten, gör det något om man går över 3000 mil en aning innan jag fixar servicen? Har lite planer att åka iväg över nyår och då kommer bilen passera 3000 mil.

Märkesverkstaden är uppdaterad på "recaller" och lämnar "Nonstop"-garanti.
Tveksamt om rostskyddsinspektionen hos "Mohammeds bil & kebab" gäller vid ett garantiärende.
VAG = SEAT är erkänt kritiska/noga till och med om bilen servats hos deras egen märkesverkstad,
enligt min erfarenheter av nyköpta VAG-bilar(som rostat).

RockaLivet
5 januari 2021 · 15 Inlägg

Ok, då kan jag uppdatera. Hade som sagt tur att få en tid hos märkesverkstaden dagen efter så det löste sig bra och min landsbyggdsturné över nyår kunde genomföras som planerat, till allmänhetens glädje smile

Har dessutom hunnit undersöka bilens historik lite och under 2/3 av milen har den tydligen gått som hyrbil och enligt meken så verkar det som att hyrbilsfirman tagit mycket väl hand om bilen, dock på "egen" verkstad och inte på märkesverkstad. Lite som bekantas goda erfarenheter av att köpa beg. (obusiga) hyrbilar.

Cuefa Ain't no place like home...
5 januari 2021 · 4 629 Inlägg

RockaLivet skrev:
Ok, då kan jag uppdatera. Hade som sagt tur att få en tid hos märkesverkstaden dagen efter så det löste sig bra och min landsbyggdsturné över nyår kunde genomföras som planerat, till allmänhetens glädje smile

Har dessutom hunnit undersöka bilens historik lite och under 2/3 av milen har den tydligen gått som hyrbil och enligt meken så verkar det som att hyrbilsfirman tagit mycket väl hand om bilen, dock på "egen" verkstad och inte på märkesverkstad. Lite som bekantas goda erfarenheter av att köpa beg. (obusiga) hyrbilar.

Slutet gott, allting gott med andra ord!
Tack för uppdatering smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang