InledningDetta är mitt första stora projekt. Jag har gjort mindre jobb genom hela mitt liv, men aldrig något stort, som jag alltid velat. Jag har gång på gång pratat om att ha något stort projekt, men det har alltid varit några anledningar till att inte börja, så som avsaknaden av verktyg, tid eller pengar. I och med en permittering från jobbet i och med Corona, så fick jag i varje fall tid. Så följ med mig på alla mina misstag samt framgångar.
BakgrundAllt började med att min Sambo skulle behöva ibland pendla med bil, så vi tänkte gå ihop och köpa en bil som hon kunde pendla med och som jag kunde få mecka lite med. Kanske göra lite mindre uppgraderingar som sänka, för att stilla mitt hunger för att skruva bil.
Hehe, en sak ledde till en annan och några månader senare är bakvagnen nere och en total renovering är i full fart.
BilenOkej, nog om allt runtomkring, vi börjar med utgångsbilen. Det är, som titeln redan avslöjat, en Saab 9-3 Aero från 2002.
Jag har aldrig riktigt varit en Saab entusiast. Men som med de flesta bilar, så har alla bilar sina för och nackdelar. Den största nackdelen med denna Saab är att väghållningen är... spännande? (Den beter sig som en snok när man drar på, kastar sig åt sidan). Sedan har vi ju förstås framhjulsdriften, kanske inte det roligaste. Och växellådan samt koppling som är av det svagare länken på bilen.. och rosten vid hundbenen och att det typ är en Opel i botten..
Okej, detta var kanske inte min drömbil direkt, men jag får se detta som min extremt dyra träningsbil.
Men det finns faktiskt lite fördelar också. Jag gillar hur den ser ut! Både invändigt och utvändigt är den cool! Inuti är det lite som en flygplanscockpit och utanpå har den en form av gammaldags blandat med ny form. Dessutom tål motorn att uppgraderas till viss del (trotts att jag skulle ha haft en T5 istället för T7 motor
) Slutligen var den billig. Helt klart i topplistan på hk per krona. Jag köpte den för 12 500kr. Den har gått ca 19 700mil. Skicket är väl ok bruksskick.
PlanenDen har ändrats fram och tillbaka. I början skulle jag bara sänka den och kanske tona rutorna, men som ni snart kommer inse, så blev det mer. Jag låter detta vara osagt just nu.
Ett litet förordDetta projekt har pågått i ca 1 år. Jag ville komma en bit innan jag startade någon tråd så att jag kan uppdatera på regelbunden basis. Så uppskattar kommentarer och tips, men det kan vara så att jag redan löst det eller gått en annan väg. Jag vill prova att skriva på detta sätt, så får vi se om det fungerar.