Ford Taunus 1982 går ryckigt på låga varv (samt ojämn tomgång)

raggigt
27 juli 2021 · 1 Inlägg

Tjena! Jag har lite bekymmer med min Taunus 2,0L pinto. Det sitter en original Weber 32/36 DGAV i den, som jag har plockat isär, rengjort och servat med nya packningar, acc membran osv. Tomgången är lite osäker, den låter helt okej men dippar och sen upp igen osv. Men den dör aldrig när man bromsar ner och kopplar osv. Och den går ojämnt på låga varv, samt går ryckigt och "blöddrar" när man kör ca 30-50 km/h. på höga varv och i farter mellan 80-120 går den riktigt bra. Jag har inte skruvat speciellt mycket med de här här gamla grejerna, så har inte jättemycket kunskap men vill gärna lära mig, haha.

Vilka justerskruvar finns det? Jag har bara sett tomgångsskruven och den är justerad så gott det går. Blandskruven är liten och inte fjäderbelastad (tror att den blev stor och fjäderbelastad på nyare webrar?)
Öppnade fördelarlocket också, och brytaren såg helt okej ut, locket och rotorn har gått drygt 200 mil. Nya stift och kablar ca 30 mil.
Jag kan inte hitta några vakuumläckor, har ingen rökmaskin men har sprayat lite startgas runt förgasarfoten m.m. men det är tätt.
Det är ju ett jäkla ormbo av slangar till nån form av EGR vid insuget runt förgasaren, finns det några man kan ta bort/plugga? Alternativt, vart ska slangarna gå? det ska väl vara en slang som går till luftburken också.

Kan en ventiljustering hjälpa? Andra idéer? Mycket tacksam för hjälp!


Som sagt, är rätt ny på detta med gamla grejer men jag vill bara få bilen att lira gött smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang