Köpråd. Toyota Avensis åt sambon.

mb_pucken
6 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

Börjar bli dags för min sambo att byta ut den franska pärlan mot något mera driftsäkert och komfortabelt.

Vi har kikat på Toyota Avensis kombi runt 2005 års modell.
Hur är bensinmotorerna i dessa? D-4 vvt-i 163hp i den vi kikat på.
Hur är automatlådan i dessa? Automat är tyvärr ett krav.
Förbrukning ungefär?

Något annat man bör se upp med?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
6 augusti 2021 · 2 912 Inlägg

D4 motorerna är väl Dieslar i Toyota.
Deras bensinmotorer brukar börja 1A eller 2A osv.

Toyotor är generellt mycket bra.
Automaterna brukar fungera bra, bara dom underhålls med oljebyten emellanåt. Som alla andra. Dock är det inte nödvändigtvis med i shemat på mil/år.
CVT automatlådor från Toyota är inte lika usla som Nissan's. (Eller subaru)
Bilda egen uppfattning för det finns mycket fördomar här i forumet.
E-CVT som i hybriderna är något helt annat och fungerar mycket bra.

Toyota har få barnsjukdomar. Det är nog mest ägarrelatetat i så fall. Dvs många äldre ägare som spöar koppling,  extremt ointresserade /okunniga ägare som inte ens vet att även Toyota ska servas.(jodå, dom finns)
Många ointresserade väljer Toyota pga driftsäkerheten.
Vissa från början av 00talet drabbas av "katalysatorsjukan". Dvs bilen varnar för katalysatorproblem, trots att bilprovningen mäter godkänt. (Googla "P0420 Toyota")
Bilen har hårdare krav än bilprovningen. Detta är också ägarrelaterat till stor del då främsta orsaken är kortkörningar.
Katalysatorn förstärktes runt 2004/05 någonstans.

Direktinsprutade 1AZ-FSE kan NOG inte köras på E10.

Hör man om ett motorras på Toyota är det oftast en D-4-D diesel. Därmed inte sagt att dom är dåliga! Sannolikt ändå bättre än många andras bästa motor. Men inte lika Toyotaklockrena som bensinarna.

Ser och känn bilen bra, och servicehistoriken är ok är den sannolikt ett tryggt köp. Kolla upp ang E10 för bilen i fråga!

Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti 2021)

mb_pucken
6 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

Mossan1 skrev:
D4 motorerna är väl Dieslar i Toyota.
Deras bensinmotorer brukar börja 1A eller 2A osv.

Toyotor är generellt mycket bra.
Automaterna brukar fungera bra, bara dom underhålls med oljebyten emellanåt. Som alla andra. Dock är det inte nödvändigtvis med i shemat på mil/år.
CVT automatlådor från Toyota är inte lika usla som Nissan's. (Eller subaru)
Bilda egen uppfattning för det finns mycket fördomar här i forumet.
E-CVT som i hybriderna är något helt annat och fungerar mycket bra.

Toyota har få barnsjukdomar. Det är nog mest ägarrelatetat i så fall. Dvs många äldre ägare som spöar koppling,  extremt ointresserade /okunniga ägare som inte ens vet att även Toyota ska servas.(jodå, dom finns)
Många ointresserade väljer Toyota pga driftsäkerheten.
Vissa från början av 00talet drabbas av "katalysatorsjukan". Dvs bilen varnar för katalysatorproblem, trots att bilprovningen mäter godkänt. (Googla "P0420 Toyota")
Bilen har hårdare krav än bilprovningen. Detta är också ägarrelaterat till stor del då främsta orsaken är kortkörningar.
Katalysatorn förstärktes runt 2004/05 någonstans.

Direktinsprutade 1AZ-FSE kan NOG inte köras på E10.

Hör man om ett motorras på Toyota är det oftast en D-4-D diesel. Därmed inte sagt att dom är dåliga! Sannolikt ändå bättre än många andras bästa motor. Men inte lika Toyotaklockrena som bensinarna.

Ser och känn bilen bra, och servicehistoriken är ok är den sannolikt ett tryggt köp. Kolla upp ang E10 för bilen i fråga!

Det låter ju bra. Service och underhåll på automatlådan är nog inga prodblem att utföra lika så övrig service.
Diesel är inget alternativ då hon ej pendlar så långt att det lönar sig, men tillräckligt långt för att bilarna ska må bra.
Kanske får bli en sväng och kolla/provköra en i helgen.

Eftersom jag jobbar som bilmek så vill jag skruva så lite som möjligt men service sköter jag exemplariskt för att slippa skruva ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
amazinjoey
6 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Mossan1 skrev:
D4 motorerna är väl Dieslar i Toyota.
Deras bensinmotorer brukar börja 1A eller 2A osv.

Toyotor är generellt mycket bra.
Automaterna brukar fungera bra, bara dom underhålls med oljebyten emellanåt. Som alla andra. Dock är det inte nödvändigtvis med i shemat på mil/år.
CVT automatlådor från Toyota är inte lika usla som Nissan's. (Eller subaru)
Bilda egen uppfattning för det finns mycket fördomar här i forumet.
E-CVT som i hybriderna är något helt annat och fungerar mycket bra.

Toyota har få barnsjukdomar. Det är nog mest ägarrelatetat i så fall. Dvs många äldre ägare som spöar koppling,  extremt ointresserade /okunniga ägare som inte ens vet att även Toyota ska servas.(jodå, dom finns)
Många ointresserade väljer Toyota pga driftsäkerheten.
Vissa från början av 00talet drabbas av "katalysatorsjukan". Dvs bilen varnar för katalysatorproblem, trots att bilprovningen mäter godkänt. (Googla "P0420 Toyota")
Bilen har hårdare krav än bilprovningen. Detta är också ägarrelaterat till stor del då främsta orsaken är kortkörningar.
Katalysatorn förstärktes runt 2004/05 någonstans.

Direktinsprutade 1AZ-FSE kan NOG inte köras på E10.

Hör man om ett motorras på Toyota är det oftast en D-4-D diesel. Därmed inte sagt att dom är dåliga! Sannolikt ändå bättre än många andras bästa motor. Men inte lika Toyotaklockrena som bensinarna.

Ser och känn bilen bra, och servicehistoriken är ok är den sannolikt ett tryggt köp. Kolla upp ang E10 för bilen i fråga!

Den går knas på E10, riktigt hackar och vibrerar.

98 okt fungerar dock

Jomn
6 augusti 2021 · 58 Inlägg

mb_pucken skrev:
Börjar bli dags för min sambo att byta ut den franska pärlan mot något mera driftsäkert och komfortabelt.

Vi har kikat på Toyota Avensis kombi runt 2005 års modell.
Hur är bensinmotorerna i dessa? D-4 vvt-i 163hp i den vi kikat på.
Hur är automatlådan i dessa? Automat är tyvärr ett krav.
Förbrukning ungefär?

Något annat man bör se upp med?

Vet bara att tvålitersmotorn i Avensis hade problem med att topplocksbultarna släppte, enda motorn jag bytt på en Toyota och det var för kompressionen försvann helt plötsligt smile

https://www.vibilagare.se/reportage/all … yota-35798

Kanske är åtgärdade på alla nu, men dumt att chansa..

/ Jomn

Utmarks-Loke
6 augusti 2021 · 5 896 Inlägg

Brorsan har en Avensis av just 2005 års modell, bensinmotor och med automatlåda. Han har haft en del fel på den, nu senast fick han byta startmotor. Och just idag konstaterade vi att motorlampan lyser för att det är felkod på lambdasonden. Jag såg också att lyktorna är matta, som på alla gamla bilar med plastlyktor. Men den har rullat 30.000 mil så man kan väl inte klaga för mycket. Alla bilar som är femton år och har rullat så långt kommer ha fel på sig.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (6 augusti 2021)

mb_pucken
6 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Brorsan har en Avensis av just 2005 års modell, bensinmotor och med automatlåda. Han har haft en del fel på den, nu senast fick han byta startmotor. Och just idag konstaterade vi att motorlampan lyser för att det är felkod på lambdasonden. Jag såg också att lyktorna är matta, som på alla gamla bilar med plastlyktor. Men den har rullat 30.000 mil så man kan väl inte klaga för mycket. Alla bilar som är femton år och har rullat så långt kommer ha fel på sig.

Det lät ju inte så farligt. Lite fel får man ju räkna med på en gammal bil. Men samtidigt vill man ju inte köpa på sig en bil man får skruva med allt för mycket.

I slutändan får man välja mellan att reparera eller amortera..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
6 augusti 2021 · 1 610 Inlägg

Hehe, ja den va inte svår. - Kan du köpa en Toyota  till hyfsat pris o inte ägd eller servad av Muhammed.... då kan du ta en åt mig oxå. Tyvärr e´dessa svårfunna. Att du ev. får köra 98 spelar ingen roll- du har igen det på att de e´skottsäkra.
Lycka till /husse

torsen
7 augusti 2021 · 7 300 Inlägg

Får du tag på en Avensis till rätt pris och skick är det bara att slå till.
Bättre bilar finns inte - om de inte misskötts av föregående ägare.
Men - de är eftertraktade, vilket leder till högt andrahandsvärde, tyvärr för dig.

amazinjoey
8 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Brorsan har en Avensis av just 2005 års modell, bensinmotor och med automatlåda. Han har haft en del fel på den, nu senast fick han byta startmotor. Och just idag konstaterade vi att motorlampan lyser för att det är felkod på lambdasonden. Jag såg också att lyktorna är matta, som på alla gamla bilar med plastlyktor. Men den har rullat 30.000 mil så man kan väl inte klaga för mycket. Alla bilar som är femton år och har rullat så långt kommer ha fel på sig.

Kablaget för lamdba sonden kan gå sönder vid kontakten, hände våran. va lite svårt att se tills man drog på ena och andra och såg att kabeln hade lödat av sig själv smile lätt fixat!


Vår har också rullat 30 000, Känns som den åkt 10 000. Lädret är högre kvalite än min gamla saab och volvo från samma årmodel.

Bra att veta om man tar en manuell är att kopplingsröret kan rosta sönder, går fixa billig genom att kapa och lägga nyttt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 586 Inlägg

De är bra bilar med få fel. Men som amazinjoey nämnde så ska den inte köras på E10. Kanske är därför den säljs? En kollega har en som rullat +30000 mil och han tankar E10 och kör som vanligt. Inga motorproblem ännu. Går som vanligt (Frågade för 2 minuter sedan). Automaten ska inte krångla heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 586 Inlägg

Kan det vara denna. Priusfälgar...

https://www.blocket.se/annons/dalarna/t … k/95049031

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
8 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

Är väll ingen speciell bil vi kikat på direkt utan mera rent allmänt kollade efter lämpliga objekt :-) hon har en fungerande bil som skall bytas ut så småningom.
Vi sitter stilla i båten och inväntar det perfekta exemplaret :-)

Det låter ju som det är en bra bil som borde rulla några år utan allt för mycket strul.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
8 augusti 2021 · 5 896 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De är bra bilar med få fel. Men som amazinjoey nämnde så ska den inte köras på E10. Kanske är därför den säljs? En kollega har en som rullat +30000 mil och han tankar E10 och kör som vanligt. Inga motorproblem ännu. Går som vanligt (Frågade för 2 minuter sedan). Automaten ska inte krångla heller.

Om det är bilen du länkar till så har den den största bensinmotorn på 163 hk, och är direktinsprutad. Liksom många andra av de tidiga direktinsprutade så hade den fuel rail av aluminium, och den löser upp sig av E10, åtminstone i teorin. Det upplösta materialet fastnar sedan i spridarna, men det tar tid innan det är helt tätt. Din arbetskamrat kan alltså få problem så småningom. Men sedan vet jag inte om de mindre motorerna på denna tid var direktinsprutade.

amazinjoey
8 augusti 2021 · 1 139 Inlägg

Vår 2.0 går kaiko med E10  men BF98 så går den rätt. 2.0 147hk  2004

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 586 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hybrid_ skrev:
De är bra bilar med få fel. Men som amazinjoey nämnde så ska den inte köras på E10. Kanske är därför den säljs? En kollega har en som rullat +30000 mil och han tankar E10 och kör som vanligt. Inga motorproblem ännu. Går som vanligt (Frågade för 2 minuter sedan). Automaten ska inte krångla heller.

Om det är bilen du länkar till så har den den största bensinmotorn på 163 hk, och är direktinsprutad. Liksom många andra av de tidiga direktinsprutade så hade den fuel rail av aluminium, och den löser upp sig av E10, åtminstone i teorin. Det upplösta materialet fastnar sedan i spridarna, men det tar tid innan det är helt tätt. Din arbetskamrat kan alltså få problem så småningom. Men sedan vet jag inte om de mindre motorerna på denna tid var direktinsprutade.

Arbetskamraten tar smällen när/om den kommer. Han är medveten om saken och tänkte köpa en annan bil.
Men TS sambo ska tydligen inte köra så mycket så tanka 98 kanske inte spelar någon roll rent ekonomiskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
15 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

Kan uppdatera att det idag inhandlades en Toyota Avensis kombi. Sambon är hittils skitnöjd!
Blev en 2005 som rullat strax över 25k mil.
Superfin invändigt och bruks skick utvändigt. Går perfekt i motor och växellåda så får se om den håller ihop :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
15 augusti 2021 · 7 300 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kan uppdatera att det idag inhandlades en Toyota Avensis kombi. Sambon är hittils skitnöjd!
Blev en 2005 som rullat strax över 25k mil.
Superfin invändigt och bruks skick utvändigt. Går perfekt i motor och växellåda så får se om den håller ihop :-)

Grattis till en bra bil - dock liiiite riskabelt med så många mil.

mb_pucken
15 augusti 2021 · 5 090 Inlägg

torsen skrev:

mb_pucken skrev:
Kan uppdatera att det idag inhandlades en Toyota Avensis kombi. Sambon är hittils skitnöjd!
Blev en 2005 som rullat strax över 25k mil.
Superfin invändigt och bruks skick utvändigt. Går perfekt i motor och växellåda så får se om den håller ihop :-)

Grattis till en bra bil - dock liiiite riskabelt med så många mil.

Tror den ska funka bra. Den var tyst och fin i motor och växellådan växlade perfekt.
Servicehistorik m.m såg bra ut så är inte så otrolig för milen. Kan ju faktiskt skruva även om jag gärna slipper :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
husseman
18 augusti 2021 · 1 610 Inlägg

Grattis, ja hittar aldrig några Toyotor till överkomligt pris. Ja hinner inte med att sitta o leta bilar på blocket, o när ja väl e´där ....så finns det bara Franskt skit o sånt i min prisklass.. kvar.  Kanonköp o frugan kommer vara en mkt. glad bilist. O du lär slippa skruva. Skål.
mvh/Husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang