ojämn tomgång på bmw e30!!

maxtreme maxtreme
1 februari 2007 · 90 Inlägg

Tjena...
tomgången pendlar mellan 1500 och 2000 varv. Och jag har bytt spjällhus kontakten, kollat så att den inte tar tjuvluft men när jag sprutar startgas på slangen som går från själlhuset till motorn så blir det ett annat motorljud men har bytt den slangen så jag tycker inte det ska vara den.

Nån som har någon ideé vad som kan jävlas? Bilen ifråga är en bmw 320/323 -83.
finnns det någon tomgångsventil, tomgångsmotor eller styrenhet på denna bil?

Väldigt tacksam för svar!!

maxtreme maxtreme
1 februari 2007 · 90 Inlägg

Ingen som har någon aning? behöver nämnligen bilen till vardags!

faloo
1 februari 2007 · 6 Inlägg

har du kolkanister silter på den? hade en 88a 318 m samma symptom då va d en el ventil på som ja koppla ur då funka d

Volkswagen golf mkII "Fire and ice edition" (1991)
maxtreme maxtreme
1 februari 2007 · 90 Inlägg

ok.. och den sitter vars?

maxtreme maxtreme
3 februari 2007 · 90 Inlägg

ingen som har nån aning vad som är fel???

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 februari 2007 · 3 585 Inlägg

prova på www.autopower.se enbart bmw forum där kan de det mesta

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
lynsch
3 februari 2007 · 16 Inlägg

Kolla om den suger fast oljelocket när den går på tomgång. troligen nå galet med vevhusventilation och den kan börja gå tokigt på tomgång i så fall.

maxtreme maxtreme
4 februari 2007 · 90 Inlägg

ToTTeN skrev:
prova på www.autopower.se enbart bmw forum där kan de det mesta

kan säga en sak... jag har frågat där och jag har fått mer svar på detta forum!! så jag tycker autopower är helt värdelöst, man får sällan svar på sina frågor och det hör inte till vanligheten att dom har rätt..

lynsch: tack för det, ska kolla upp det så fort som möjligt!!!

stylinguffe Egen företagare
4 februari 2007 · 201 Inlägg

hej prova att klämma ihop luftslangen från insugningsgummi till tomgångsregler motor under spjällhuset"använd en ploygrip" blir tomgången bra då,skruva ditt ett abaklammer på slangen som strypning då har du en justering via klamret

xc90
4 februari 2007 · 406 Inlägg

på autopower kan du ju även söka efter liknande inlägg, har för mig att det är ganska vanligt på äldre bmw. Korrekt justerade ventiler är osså viktigt på dom men det gör inte att tomgången pendlar SÅ mycket. Tänkte på det här me startgas, en "tät" motor ska ju INTE reagera på startgas(som du skrev i inlägget)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
maxtreme maxtreme
5 februari 2007 · 90 Inlägg

Jag har sökt där och gått igenom typ alla inlägg ang. dålig tomgång och sedan har jag kollat det dom trott det har varit utan framgång... tycker inte häller den ska reagera på startgas men  jag har sökt under insuget men hittar inte nånstans det kan läka.. Och det är inte varje gång jag sprutar startgas där, så jag vet inte om det är någon tillfällighet att den övar varv ibland.

maxtreme maxtreme
5 februari 2007 · 90 Inlägg

stylinguffe: hur ser den ut? Går det 4 slangar till den? två luft och två vatten???

Team-Adolfsson Gödseldräng
5 februari 2007 · 4 529 Inlägg

maxtreme skrev:
ingen som har nån aning vad som är fel???

kollat så tändningen är rätt inställd kan bli problem med den årsmodellen har jag hört hmm

Senast redigerat av bonnen (5 februari 2007)

maxtreme maxtreme
5 februari 2007 · 90 Inlägg

bonnen skrev:

maxtreme skrev:
ingen som har nån aning vad som är fel???

kollat så tändningen är rätt inställd kan bli problem med den årsmodellen har jag hört hmm

kan den göra så att tomgången pendlar? den går klockrent då man gasar..

maxtreme maxtreme
7 februari 2007 · 90 Inlägg

när jag nyper ihop slangen som går från insugsgummit och  till den ovannänmda "saken" som jag inte vet var det är. Den med 4 slangar i 2 vatten och 2 luft så går tomgången ner.. Vad är det som jävlas då?

rollator
7 februari 2007 · 47 Inlägg

Jag är säker på att du har luftläckage,du kompenserar det genom att klämma ihop slangen från insugsgummit.Hade liknande fel på en Passat.Kolla insugspackning,insprutarna sitter dom i plasthylsor?Det gör dom på Audi tex,där spricker dom med tiden.

maxtreme maxtreme
7 februari 2007 · 90 Inlägg

om  det nu är läkage så borde den ju höjja tomgången när jag sprutar startgas.. Men det gör den inte, provade igår och då hände ingeting.
har fotat det jag inte vet vad det är.. hoppas någon kan säga vad det är..
http://web.telia.com/~u95003218/sak.jpg

FULLGAS Mångsysslare
7 februari 2007 · 303 Inlägg

testa dra ur sladden från lufftmassemätarn och se om de bli anolunda ??

// matte

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
maxtreme maxtreme
7 februari 2007 · 90 Inlägg

har gjort det och det är ingen fel på lmm.. Har 3 st och den beter sig lika med alla..

simon c Bilnörd
7 februari 2007 · 16 Inlägg

kolla oljelockets packning.. är den trasig drar motorn tjyvluft genom vevhusventilationen..  kolla ventilspelet också.. dom bilarna är ganska känsliga..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang