Har kuggat 6 ggr på teorin!!! :(:(:(

dusty Living in the fastlane
4 februari 2007 · 2 616 Inlägg

jag satt 2 kvällar innan min teori framför en dator och lärde mig alla frågor sen vänder dom ju bara frågorna på vv så jag tyckte inte det var så svårt fick alla rätt.
och jag är inte den typen som var duktig i skolan.

Senast redigerat av dusty (4 februari 2007)

_daimler
4 februari 2007 · 10 Inlägg

bara o ta det lungt.. vet en kille som kugga 15 gånger. Finns en bra cd skiva som jaag hadde behövde bara sitta o lyssna o svara på frågor! så den var bra! Men fråga om du kan få ta det muntligt mycket lättare.. kugga 2 gåger när jag skulle göra mitt 3dje fick jag tag på cd skivan körde den några gånger o fick 58 p.

Lycka till

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
4 februari 2007 · 741 Inlägg

har ni prövat att kolla upp de toerietiska frågorna i verkligheten så ni får en bild över situationen (i huvudet), kan vara lättare att komma ihåg om man kopplar i hop det, och om man bor i stad bör väl alla vanligare grejjorna finnas som rondell trafikjlus enkelriktat mm

sen åker ni till arjeplog eller jmk för att köra upp, lättast i sverige tongue

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
terazzi
4 februari 2007 ·

eXXoritas skrev:

vulture skrev:
Men jag ser ju ett problem till - alla kan inte ta till sig information skriftligt. Det kvittar hur många gånger man läser en text om man inte förstår vad som står där!

Däremot kan man få samma text uppläst för sig och förstå precis, för då går inte all energi och koncentration åt till att sammanfoga bokstäver till ord, utan man kan koncentrera sig på budskapet och innehållet.

Det är inte lätt att begripa för den som inte har läs- och skrivsvårigheter, men jag har sett det på nära håll så jag vet att det går att ta sig runt. Det är inte dumhet det handlar om, utan helt enkelt olika sätt att ta in information.

Är man upptagen av något hör man kanske inte vad någon säger, det har väl alla råkat ut för? Många är så upptagna av att knåpa ihop de där bokstäverna att de faktiskt inte förstår vad som står där.

Men det är också märkligt att både skola och körskola är så oflexibla - den skrivna informationen dominerar ju totalt inom utbildningen, trots att massor av forskning visar hur mycket bättre man lär sig av att använda flera "kanaler" samtidigt - se text, höra den, resonera om sammanhanget.

Några är säkert lata, andra kan kämpa hur mycket som helst men det är inte det det handlar om för dem. Och somliga av oss bläddrar i boken, snappar upp det mesta och sedan sitter det i all evighet. Så orättvist är det när det gäller att ta till sig information,

// Ellen

mycket bra skrivit! ;(

håller med ellen!

terazzi
4 februari 2007 ·

Hertigen skrev:
har ni prövat att kolla upp de toerietiska frågorna i verkligheten så ni får en bild över situationen (i huvudet), kan vara lättare att komma ihåg om man kopplar i hop det, och om man bor i stad bör väl alla vanligare grejjorna finnas som rondell trafikjlus enkelriktat mm

sen åker ni till arjeplog eller jmk för att köra upp, lättast i sverige tongue

ska faktiskt göra så nu i veckan som kommer smile
samt läsa in boken,o nöta in det jag vet jag har svårt för, och det med testerna på datorn..bonniers ska vara skitbra,inte testat d själv.. men det man lär sig i boken ser man ju på dem testerna man gör, nötar man boken o gör testet,samt ser d i praktiken så blir det antagligen lättare smile rätta mig om ja har fel? men då har man 3e sett o se det på jue..flexibelt..
sen som ellen sa, jag har inte lätt LÄSA in ngt så sett..förklarar nån det o visar d i praktiken e d ju lättare fatta sammanhanget smile oj vad det lät som jag va kass nu.. haha..
men alla har som sagt inte lika lätt läsa in d.. folk borde ta mer hänsyn till det..

Youngblood Billackerare
4 februari 2007 · 737 Inlägg

Jag tycker att det verkar som att det är många som överdriver hur dem förbereder sig inför skrivningen. Jag är ju inte världens smartaste kille direkt.. gick ut gymnasiet med 13 IG bl.a. Intresset för skolan var inte direkt på topp om vi säger så. smile
Iallafall så fick jag alla rätt första gången jag skrev teori provet. 40 poäng av 40 möjliga. Och det var på det gamla "svårare" provet där det kunna vara flera svars alternativ som rätt. Sedan så blev jag av med körkortet och fick ta om det 1½ år senare. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att jag fick 65 poäng då. Första gången så läste jag igenom hela körskole boken  en gång.. egentligen bara för att "ha gjort det". Istället vrål pluggade jag på pärmarna (numera ersatta av datorer?) och lärde mig så småningom svaren på frågorna mer eller mindre utantill. Det är bara att nöta. Till slut sitter det. Tycker att det är lite pinsamt att ha kuggat på provet så många gånger som en del har gjort.. dåligt förberedda kanske? Så jäkla svårt är det inte... egentligen. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
andreas_940
4 februari 2007 · 498 Inlägg

Youngblood skrev:
Jag tycker att det verkar som att det är många som överdriver hur dem förbereder sig inför skrivningen. Jag är ju inte världens smartaste kille direkt.. gick ut gymnasiet med 13 IG bl.a. Intresset för skolan var inte direkt på topp om vi säger så. smile
Iallafall så fick jag alla rätt första gången jag skrev teori provet. 40 poäng av 40 möjliga. Och det var på det gamla "svårare" provet där det kunna vara flera svars alternativ som rätt. Sedan så blev jag av med körkortet och fick ta om det 1½ år senare. Kommer inte ihåg riktigt men jag tror att jag fick 65 poäng då. Första gången så läste jag igenom hela körskole boken  en gång.. egentligen bara för att "ha gjort det". Istället vrål pluggade jag på pärmarna (numera ersatta av datorer?) och lärde mig så småningom svaren på frågorna mer eller mindre utantill. Det är bara att nöta. Till slut sitter det. Tycker att det är lite pinsamt att ha kuggat på provet så många gånger som en del har gjort.. dåligt förberedda kanske? Så jäkla svårt är det inte... egentligen. smile

Japp pinsamt är ordet!

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

eXXoritas skrev:

terazzi skrev:

Xuri skrev:

Folk kan ha svårt för att läsa och eller andra orsaker ... inget säger att dom är sämre förare!  visst 6 gånger e kanske mycke ..men de beror vad man jämnför me ...jag hade nog försökt å ta provet muntligt istället om jag hade kuggat så många gånger

ja jag håller själv på kolla upp det så!!!

ska jag också göra ifall om jag nu kuggar igen om 2 veckor. men hur går det till då med muntligt? och kan vem som hälst göra de?

Jo muntligt ska alla kunna göra vad jag vet ...min kusin har lässvårigheter och intyg från doktor ..men han klarade de i alla fall ..en annan kompis hade inget intyg men efter 4 gången fick han göra de muntligt och klarade då galant...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

vulture skrev:
Men jag ser ju ett problem till - alla kan inte ta till sig information skriftligt. Det kvittar hur många gånger man läser en text om man inte förstår vad som står där!

Däremot kan man få samma text uppläst för sig och förstå precis, för då går inte all energi och koncentration åt till att sammanfoga bokstäver till ord, utan man kan koncentrera sig på budskapet och innehållet.

Det är inte lätt att begripa för den som inte har läs- och skrivsvårigheter, men jag har sett det på nära håll så jag vet att det går att ta sig runt. Det är inte dumhet det handlar om, utan helt enkelt olika sätt att ta in information.

Är man upptagen av något hör man kanske inte vad någon säger, det har väl alla råkat ut för? Många är så upptagna av att knåpa ihop de där bokstäverna att de faktiskt inte förstår vad som står där.

Men det är också märkligt att både skola och körskola är så oflexibla - den skrivna informationen dominerar ju totalt inom utbildningen, trots att massor av forskning visar hur mycket bättre man lär sig av att använda flera "kanaler" samtidigt - se text, höra den, resonera om sammanhanget.

Några är säkert lata, andra kan kämpa hur mycket som helst men det är inte det det handlar om för dem. Och somliga av oss bläddrar i boken, snappar upp det mesta och sedan sitter det i all evighet. Så orättvist är det när det gäller att ta till sig information,

// Ellen

Håller med dig ...alla e vi olika  ..klarade mitt teoriprov på första men folk jag gått i skolan med vet jag hade svårt å ta till sig informationen både läs och tal även att dom var intresserade !

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Palicuse
5 februari 2007 · 1 129 Inlägg

När jag skulle göra teorin till A-traktor så hade jag bara teoribok o kuggade ja 3 gånger. Så jag beslöt mig för att skita i't. Sen när det var dags för körkort så belutade ja att denna gången ska ja fan inte kugga. Så jag läste teori på cd-rom och hade teoriboken som uppslagsverk, och tränade i ca 3 månader. Och resultatet blev 60 av 65 på 1a försöket.


En orsak till att det gick bättre då ja använde cd'n kan ju va att jag ibland har svårt att få in det ja läser.

Senast redigerat av Palicuse (5 februari 2007)

Janne
5 februari 2007 · 252 Inlägg

Nya teoriböckerna e ju helt kassa. Vissa viktiga saker finns det ingen bild på. Jag kom till och med ihåk bilden som fanns i min bok (från 99)och efter lite letande så hittade vi den.
Mycket bättre bok rent pedagogiskt sett. Min flickvänn tittar på bilderna i min bok nu som komplement om det saknas bilder/ är svårtolkat i hennes bok.

Senast redigerat av Janne (5 februari 2007)

//Janne
Scorren
5 februari 2007 · 186 Inlägg

Jag har lite svårt att förstå detta, självklart är vi alla olika men själv läste jag igenom hela bonniers 1 gång, 1 vecka innan provet och sen satt jag och gjorde kunskapstestet 1 gång/dag fram tills provdagen och fick 59 rätt... tittade aldrig ens i boken!!!

Kan det vara så att man kan "överplugga"?? Ta in för mycket onödig information så att man glömmer det viktiga???

Catch me if you can!
Jonni
5 februari 2007 · 1 256 Inlägg

Gjorde en massa prov på teoriprovet.nu sen läste jag igenom HELA boken 2 kvällar irad innan provet.. 64 poäng, detta var dock ett tagsen..

Det går att göra provet muntligt för dem som har dyslexi eller känner sig gravt stressade.

Kan tillägga oxå att logiskt tänkade kan hjälpa en väldigt mycket på traven, är du osäker på en fråga markera den och ta nästa och gå tillbaks sen.

En sak till.. det är alltid det första alternativet man tror är rätt som är rätt, ÄNDRA ALDRIG!
Det gäller ALLA flervalsfrågor, inte bara på Teoriprov för körkort!

Senast redigerat av Jonni (5 februari 2007)

John87 Stolt Volvoägare
5 februari 2007 · 4 913 Inlägg

Håller med Jonni här, logisk tänkande är viktigt!

Kommer det en bild med en fråga till, tänk hur situationen hade vart i verkligheten, med dig i bilen och korsningen och mötande med allt annat runtomkring. Så tänker du vad som är smartast och säkrast att göra, och det är ofta rätt.
Tänk efter innan du svarar, du har gott om tid på dig på provet.
Jag hann att gå tillbaka och titta 2 gånger innan tiden va slut, och jag satt verkligen tiden ut.
Klarade det första gången.

Sen kan jag säga att teoriboken innehåller allt du behöver veta, datorprogram ser jag bara som ett tillägg för de som har svårt att läsa en bok. Själv läste jag boken när jag åkte buss och så, läste den flera gånger. Veckan innan provet satt jag med Bonniers Trafikskola på datorn och gick igenom det. Sedan bok igen för att gå igenom det jag kände mig lite osäker på.
Fick mycket bra träning innan kortet av min pappa och mamma, och "tränar" min flickvän genom att fråga vad alla skyltar betyder när vi är ute och åker bil tongue
Hon börjar kunna dom nu, och jag tror att när det är dags för teoriprov för henne så kommer hon sätta dom utan problem!

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Lindberg88
5 februari 2007 · 1 418 Inlägg

Hehe pluggade en vecka innan, nästan enbart program på datorn hemma å fick 54 rätt smile var klar på 14 min smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
tobi
5 februari 2007 · 562 Inlägg

ish.. fase har prov i morgon tongue fan man undrar ju hur det ska gå när man läst allt detta wink

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
tobi
5 februari 2007 · 562 Inlägg

ASSÅ fan måste skriva av mig lite!!!!

Har prov i morgon så skulle göra det sissta "testet" INNAN allvaret i morgon, så gör jag det så kommer det hundra jävla frågor om typ ögat, ozon lagret, vad överinlärning är osv osv vad fan ska det ha med min körkunskap å göra?

Okej då, man ska vara riskmedveten å veta konsekvenserna i miljön osv osv men VAD FAN har det med hur jag kan trafikregler som jag tycker ett prov borde testa i stället!!!!....
Dock så fattar jag frågor som rör sig skadade personer vad man ska göra men ja dom andra korkade frågorna då?!


FAN om det kommer ett gäng sånna frågor i morgon, i så fall ska jag fan ta å åka till väg verket å fråga varför det är så!

Tycker inte ni att provet borde gå ut mera på trafikregler än typ veta vad gula fläcken i ögat är? yikes

btw är det många sånna sjuka frågor på proven?

Senast redigerat av tobi (5 februari 2007)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
andreas_940
5 februari 2007 · 498 Inlägg

tobi skrev:
ASSÅ fan måste skriva av mig lite!!!!

Har prov i morgon så skulle göra det sissta "testet" INNAN allvaret i morgon, så gör jag det så kommer det hundra jävla frågor om typ ögat, ozon lagret, vad överinlärning är osv osv vad fan ska det ha med min körkunskap å göra?

Okej då, man ska vara riskmedveten å veta konsekvenserna i miljön osv osv men VAD FAN har det med hur jag kan trafikregler som jag tycker ett prov borde testa i stället!!!!....
Dock så fattar jag frågor som rör sig skadade personer vad man ska göra men ja dom andra korkade frågorna då?!


FAN om det kommer ett gäng sånna frågor i morgon, i så fall ska jag fan ta å åka till väg verket å fråga varför det är så!

Tycker inte ni att provet borde gå ut mera på trafikregler än typ veta vad gula fläcken i ögat är? yikes

btw är det många sånna sjuka frågor på proven?

De har med sådanna frågor för att du ska få en uppfattning om vad som händer ute i trafiken och kanske köra lite lugnare (funkar ju inte men iaf)

Om du får många sådanna frågor eller ej går inte att svara på då det är individuellt men någon kommer du säkert få!

Sandman
5 februari 2007 · 873 Inlägg

Gå fram till närmaste Miljöpartist och ge honom en känga.
Ett sätt att tacka för frågorna wink

Don't get mad, get even.
tobi
5 februari 2007 · 562 Inlägg

Mjo men asså man ska få en inblick vad som händer det fattar ja men det tycker jag inte tex har med frågorna: var sitter gulaflcäken i ögat någon stans? tongue

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang