Behöver man längre hjulbultar till 5mm spacers?

diese1
7 april 2022 · 102 Inlägg

Tjenare! Nyss installerat coils på bilen och nu går framdäcken emot fjädern. Var på Biltema o köpte 5mm spacers som jag nu satt ditt och nu är väl däcket några millimeter ifrån fjädern iaf big_smile
Men till min fråga, hjulbultar är orginal och går gängar kanske 13mm, och med spacersen så blir det ju drygt 8mm..
Det känns som att de gängar för lite för att däcket ska sitta på sin plats. Borde jag köpa nya bultar som är 5 mm längre?

diese1
7 april 2022 · 102 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237857/237857-cbbdd802764c5c9a1a26ea2ef2419528.jpg

Såhär stort avstånd är det mellan däcket o fjäder nu

zzr94092
7 april 2022 · 4 395 Inlägg

Klart att du ska göra det ...Först skriver du att däcket tar mot fjädern, sen skriver du "så här stort avstånd" till fjädern!! Vilket är det som gäller?

Senast redigerat av zzr94092 (7 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 285 Inlägg

diese1 skrev:
Tjenare! Nyss installerat coils på bilen och nu går framdäcken emot fjädern. Var på Biltema o köpte 5mm spacers som jag nu satt ditt och nu är väl däcket några millimeter ifrån fjädern iaf big_smile

zzr94092 skrev:
Klart att du ska göra det ...Först skriver du att däcket tar mot fjädern, sen skriver du "så här stort avstånd" till fjädern!! Vilket är det som gäller?

Är det inte just det som är frågan? Om han måste ha längre hjulbultar nu när han monterat spacers och däcket är som på bilden?

Och ja, det är nog helt klart lämpligt att skaffa längre hjulbultar om du kör med 5 mm spacers. Mycket möjligt att det går alldeles utmärkt, men som du själv noterat kan det vara på gränsen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
7 april 2022 · 2 834 Inlägg

Skulle nog också satsa på lite längre hjulskruv. Kan ju gå bra med dom som är.... Men är nog på gränsen. Känns ju lugnare med lite längre skruv.

diese1
7 april 2022 · 102 Inlägg

zzr94092 skrev:
Klart att du ska göra det ...Först skriver du att däcket tar mot fjädern, sen skriver du "så här stort avstånd" till fjädern!! Vilket är det som gäller?

Bilden är ju hur det blev efter jag monterade spacern, och då gick inte däcket emot längre.
Jag menade att däcket gick emot, men inte längre smile

torsen
7 april 2022 · 7 244 Inlägg

diese1 skrev:
Tjenare! Nyss installerat coils på bilen och nu går framdäcken emot fjädern. Var på Biltema o köpte 5mm spacers som jag nu satt ditt och nu är väl däcket några millimeter ifrån fjädern iaf big_smile
Men till min fråga, hjulbultar är orginal och går gängar kanske 13mm, och med spacersen så blir det ju drygt 8mm..
Det känns som att de gängar för lite för att däcket ska sitta på sin plats. Borde jag köpa nya bultar som är 5 mm längre?

Jag bytte till kraftigare styrstag på en JEEP.
Styrstagsändarna tog då emot fälgens insida vid fullt styrutslag.
Kompenserade jag med Biltemas "spacers".
Min bedömning var att gänglängden/pinnskruvarna räckte till.
Men kan ju vara "snålare" på andra bilar.

diese1
8 april 2022 · 102 Inlägg

torsen skrev:

diese1 skrev:
Tjenare! Nyss installerat coils på bilen och nu går framdäcken emot fjädern. Var på Biltema o köpte 5mm spacers som jag nu satt ditt och nu är väl däcket några millimeter ifrån fjädern iaf big_smile
Men till min fråga, hjulbultar är orginal och går gängar kanske 13mm, och med spacersen så blir det ju drygt 8mm..
Det känns som att de gängar för lite för att däcket ska sitta på sin plats. Borde jag köpa nya bultar som är 5 mm längre?

Jag bytte till kraftigare styrstag på en JEEP.
Styrstagsändarna tog då emot fälgens insida vid fullt styrutslag.
Kompenserade jag med Biltemas "spacers".
Min bedömning var att gänglängden/pinnskruvarna räckte till.
Men kan ju vara "snålare" på andra bilar.

8mm gänglängd känns på gränsen, som uhlin och brådhis sa. Det funkar nog, men för att vara på säkra sidan blir det att köpa längre bultar

Marcus_89 Biltokig elektriker
8 april 2022 · 3 352 Inlägg

Köp 5mm längre bultar, dumt att riskera att hjulet lossnar och det sker något tråkigt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang