Spricka i Differentialen

driver-78
20 juli 2022 · 3 Inlägg

Lämnade in min helt felfria tre år gamla Skoda Kodiaq på 7000-mila service. Där bytte de bla oljan i fyrhjulskopplingen. Två veckor efter service börjar den läcka olja kraftigt ifrån just denna. Lämnar tillbaka bilen och får svaret att det uppkommit en spricka i differentialen så att den måste bytas. De ser ingen yttre åverkan men kan heller inte ta på sig ansvaret för skadan. Jag misstänker dock att skadan orsakats av en felaktig serviceåtgärd men har för bristande kunskaper om hur fyrhjulskopplingen och differentialen hänger ihop.
Nu har jag startat ett försäkringsärende och kommer högst troligt att behöva betala självrisk och kostnad för hyrbil vilket är sjukt irreterande eftersom jag anser att skadan orsakats av verkstaden.
Vore tacksam för experthjälp för att förstå om jag kan stå på mig om att de har fel i sitt antagande om att deras servicearbete inte ligger bakom skadan som skett.

Senast redigerat av driver-78 (20 juli 2022)

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 293 Inlägg

driver-78 skrev:
Lämnade in min helt felfria tre år gamla Skoda Kodiaq på 7000-mila service. Där bytte de bla oljan i fyrhjulskopplingen. Två veckor efter service börjar den läcka olja kraftigt ifrån just denna. Lämnar tillbaka bilen och får svaret att det uppkommit en spricka i differentialen så att den måste bytas. De ser ingen yttre åverkan men kan heller inte ta på sig ansvaret för skadan. Jag misstänker dock att skadan orsakats av en felaktig serviceåtgärd men har för bristande kunskaper om hur fyrhjulskopplingen och differentialen hänger ihop.
Nu har jag startat ett försäkringsärende och kommer högst troligt att behöva betala självrisk och kostnad för hyrbil vilket är sjukt irreterande eftersom jag anser att skadan orsakats av verkstaden.
Vore tacksam för experthjälp för att förstå om jag kan stå på mig om att de har fel i sitt antagande om att deras servicearbete inte ligger bakom skadan som skett.

Hur menar du att det skulle uppstå en spricka i diffen, två veckor efter service, av att dom bytt olja i den?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
driver-78
20 juli 2022 · 3 Inlägg

Jag har via andra forum, hittat flera som haft samma problem där mekanikern tagit fel på Haldex och diffen då de sitter nära varandra och på så vis tömt rätt och fyllt på fel. Dessutom med fel olja. Som sagt, jag är okunnig i ämnet, men det låter som att felet inträffat tidigare.

Senast redigerat av driver-78 (20 juli 2022)

Mossan1
20 juli 2022 · 2 856 Inlägg

Jag kan inte heller backa den teoron tyvärr.
Att själva "huset" på lådan i fråga spricker pga fel olja är inte troligt alls.

Då skulle missljud ha uppstått, eller rent av lagerras. Det hade jag köpt.
Om sådant inträffat och spräckt lådan som följdfel borde det ha märkts av missljud, vibrationer, osv...

Låter som materialfel i godset som VAG bör bli inblandade i.

Edit:
Ok, en lite långsökt möjlighet slog mig några minuter senare.

Om vi antar att man med (tex) fel eller ingen olja i haldexkopplingen skulle få den stum, kan det i kraftig sväng på högfriktionsunderlag ge ett högre vridmoment i differensialen än den är designad för. Teoretiskt.
Då skulle den kunna spricka.

Men, man skulle då också känna i bilen att den "bryter", dvs ett fram eller bakhjul måste slira mot underlaget.

Senast redigerat av Mossan1 (20 juli 2022)

driver-78
20 juli 2022 · 3 Inlägg

Ok. Det ända missljudet jag haft sedan service är att den låter som att varvtalet ökat betydligt vid lägre växlar. Sedan slog, vad jag trodde var, motorbromsen till när jag körde i 100 km/h. Trodde först jag fått punktering då det lät konstigt. Stannade vid vägrenen men såg inget konstigt och körde vidare utan missljud. Dagen efter upptäckte jag oljeläckaget.

torsen
20 juli 2022 · 7 264 Inlägg

Har du själv kollat att det är en spricka, var den finns, och att det läcker olja - inte bara fuktar?
Om huset är av aluminium/lättmetall och dräneringspluggen är konisk finns det en teoretisk möjlighet att godset spruckit om pluggen dragits med övervåld.
VAG:s produkter är ju inte kända för kvalitet - snarare tvärt om - så en spricka kan vara möjlig.

Har sett på andra fabrikat att oljetråg och växellådshus kan spräckas av för hårt dragen konisk plugg.
Men en verkstad borde ha vett att inte dra med mutterdragare.
Till och med en Mekonomen- eller VAG-verkstad.
Vad är det för verkstad?

krambriw
20 juli 2022 · 433 Inlägg

Kört mot något? Eller att "någon" kört mot något utan din vetskap??

dan-kristian
20 juli 2022 · 518 Inlägg

kryp under bilen eller fäst kamera på någon pinne och filma lite.vore intressant att se bilder på sprickan.

Mossan1
20 juli 2022 · 2 856 Inlägg

driver-78 skrev:
Ok. Det ända missljudet jag haft sedan service är att den låter som att varvtalet ökat betydligt vid lägre växlar. Sedan slog, vad jag trodde var, motorbromsen till när jag körde i 100 km/h. Trodde först jag fått punktering då det lät konstigt. Stannade vid vägrenen men såg inget konstigt och körde vidare utan missljud. Dagen efter upptäckte jag oljeläckaget.

Här kan vi ha haft ett ras som orsakat sprickan.
Den trasiga diffen bör undersökas, och,  inte bara av firman i fråga som säkert kastar den sen. Även Haldex bör undersökas om den ev är felkällan och diffen följdfel.  Kan bli följdfel åt andra hållet också.

Dra en plugg för hårt är möjligt, men då borde nog sprickan utgå från pluggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang