Kamrem gått av! 850 GLT -92

Dialbo
5 februari 2007 · 124 Inlägg

Hej! idag gick kamremmen av på min 850. jag körde i ca 50km/h så jag fick bogsera hem den. sad 

Kan man köpa en ny kamrem och sätta på eller är det bättre att öppna toppen och se om det har hänt något med ventilerna? isåfall är det ett svårt arbete att öppna toppen?

Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

kan nog ta bort kamaxel och ventilkåpa samt tryckarna för å se om ventilerna är riktigt stängda ..är dom inte de så lär dom vara skeva...annars kan man kanske hänga dit en ny rem och kolla om de går att dra runt motorn ( en van person som vet ungefär vilket motstånd de ska vara i alla fall)  går de å dra runt så kan man ju testa göra kompprov på den och efter de göra beslut om vad som skal fixas ...de första är nog smartast i alla fall

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
dbjanoz
5 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Xuri skrev:
kan nog ta bort kamaxel och ventilkåpa samt tryckarna för å se om ventilerna är riktigt stängda ..är dom inte de så lär dom vara skeva...annars kan man kanske hänga dit en ny rem och kolla om de går att dra runt motorn ( en van person som vet ungefär vilket motstånd de ska vara i alla fall)  går de å dra runt så kan man ju testa göra kompprov på den och efter de göra beslut om vad som skal fixas ...de första är nog smartast i alla fall

Garanti för att minst ett par ventiler är krökta! Vet ingen 850 motor som klarar sig när en kamrem går av.

Men hör med en Volvo vad de säger om det. De brukar inte ta betalt för att man frågar dem.

Det smartaste är att byta remmen efter intervallerna som är angivna så slipper man haveri

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

De finns ju andra skäl till att remmarna går av .. löphjul och spännare kan ju blivit defekta av ett eller annat ... Men någon ventil lär ju gått och ska du ändå riva skiten så är de nog smartast å plocka bort kamaxel och tryckare för å se  vilka ventilerna e gångna ...blir ju mindre jobb då när du konstaterat vilka ventiler och dom ska bytas

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Dialbo
5 februari 2007 · 124 Inlägg

Tack för hjälpen, men om några ventiler har blivit krökta kan man bara köpa nya ventiler eller kan toppen eller kolvarna också ha tagit skada?

mr_green
5 februari 2007 · 847 Inlägg

Om du ska byta själv så byt vattenpumpen oxå. Polarn snålade på den biten. 500mil senare skar vattenpumpen ihop o vips så gick kamremmen av igen.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Xuri One Man Clan
5 februari 2007 · 4 287 Inlägg

Att toppen eller kolvarna har tagit skada tvivlar jag på (kanske något ventilsäte eller styrning dock men den risken e liten)...även om de kanske e nått märke i en kolv eller 2 så behöver man inte oroa sig ..kanske bara putsa till att om de är någon liten spånbit som kan lossna eller så ...annars e de bara till å byta ventiler men dom är ju inte gratis direkt ...insugsventil till en 850 har jag för mig kostar runt 400 kr och avgasventilen e nog inte billigare den

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
_ralle_ Servicetekniker
5 februari 2007 · 235 Inlägg

Lessen men tyvär blir det bara sallad av ventilerna på din motor när kamremmen går av. kommer inte ihåg om det är insug lr avgasventillerna som tar väst stryck. Men skulle tippa på att du får köpa 20 nya ventiler o slipa in dom lr att försöka få tag på en begagnad topp o sätta dit. Skulle tippa på att om du lämnar in det på en volvoverkstad så kostar det mellan 15 000-20 000 att fixa med nya ventiler o allt.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
Dialbo
6 februari 2007 · 124 Inlägg

Ok, ska först testa att köpa en ny kamrem och försöka dra runt motorn. Sen öppna toppen och kolla ventilerna. Men jag tvivlar på att ALLA ventiler har gått sönder. på min förra mazda 323f dohc hade kammen gått och bara 4 ventiler hade krökts.
Någon som vet något bra ställe där man kan köpa ventiler från?

lynsch
6 februari 2007 · 16 Inlägg

Jag kan nästa garantera att det är skrot av motorn. Har nämligen bytt en motor som dom hade kuggat kammremen fel på och kört på startmotorn. Resultat= alla ventiler skrot plus hål i alla kolvar. Lyft på toppen titta och är det så, köp en ny motor på skroten och byt.

twin_cam Smålänning
6 februari 2007 · 7 877 Inlägg

En kompis körde av kamremmen i en peugeot 405 mi16, och då testade vi att sätta dit en ny och köra på startmotorn. Inget motstånd alls överhuvudtaget... När vi lyfte toppen så va vartenda ventil krökt! Men kolvarna var det bara småmärken i! Visseligen en högkomprimerad racemotor, men jag tror inte en 850 klarar sig bättre. Tyvärr.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
stylinguffe Egen företagare
6 februari 2007 · 201 Inlägg

Fel använda ordet kamremsbyte,kamremsatsbyte för det är oftast löphjul,spännare,vattenpump som orsakar haveri"finns idag skf satser med allaerfoderliga delar"som krävs för byte

dbjanoz
6 februari 2007 · 1 785 Inlägg

Om du har möjliheten att riva av toppen själv så gör det först! Att motorn klarat sig utan skador finns inte en chans. Lägg därför inte pengar i onödan på en rem innan du vet vad du behöver göra.

Om kolvarna har klarat sig räcker det med en ny topp. Men glöm inte att byta vattenpump och se över brytrullar och spännare!

Givetvis är alla delar som har med kamremmen att göra viktigt. Spännare, brythjul osv.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bytte remmen på min volvo 940GLT 16V komplett med alla brytrullar + vattenpump när jag ändå var i gång. Det kostade nästan 4000kr i bara delar. Tur att man gjorde jobbet själv!

Konstruktionen med vatten pumpen driven av kamremmen kan ju diskuteras! Jag tycker det är en direkt korkad konstruktion som inte har några fördelar alls.

Vad tycker ni andra om drivninga av vattenpumpen på kamremmen? Någon som kan hitta en fördel?

Senast redigerat av dbjanoz (6 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xuri One Man Clan
6 februari 2007 · 4 287 Inlägg

lynsch skrev:
Jag kan nästa garantera att det är skrot av motorn. Har nämligen bytt en motor som dom hade kuggat kammremen fel på och kört på startmotorn. Resultat= alla ventiler skrot plus hål i alla kolvar. Lyft på toppen titta och är det så, köp en ny motor på skroten och byt.

vet inte vad de är för rejsing maskin med moppekolvar du har hållt på med ..men har aldrig sett varken en volvo eller renault där ventilerna gått igenom kolvarna (Skaften)...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
6 februari 2007 · 4 287 Inlägg

De billigaste e nog å köpa lösa ventiler / topp på blocket ... om du köper lösa ventiler så ska du kanske se efter styrningarna ...tror den har gått en bit din maskin eftersom remmen har gått av ...och då e dom kanske slut eller skadade me tanke på hur ventilerna lär se ut ..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
mektrollet Reparatör
6 februari 2007 · 630 Inlägg

dbjanoz skrev:
.



Konstruktionen med vatten pumpen driven av kamremmen kan ju diskuteras! Jag tycker det är en direkt korkad konstruktion som inte har några fördelar alls.

Vad tycker ni andra om drivninga av vattenpumpen på kamremmen? Någon som kan hitta en fördel?

För att motorn blir mycket kompaktare när drivningen sker av kamremmen framför allt behövs det då på framhjulsdrivna bilar med långa motorer på tvären.

Dialbo
6 februari 2007 · 124 Inlägg

Den har gått 35 000 mil och och jag har bara haft den i 3 månader. Tänkte byta kamremmen snart eftersom jag inte var säker på om den hade blivit bytt.Men serviceboken var ifylld upp till 29 000 mil ungefär på samma verkstad. Byter de inte remmen då?. Motorn gick perfekt innan kamremsbrottet. Jag har börjat titta runt lite och vad jag kan se är det inget fel på spännrullarna eftersom de inte glappar eller liknande. utan kamremmen som helt enkelt blev för sliten o gick sönder och det kan man se på den.

lynsch
6 februari 2007 · 16 Inlägg

Xuri skrev:

lynsch skrev:
Jag kan nästa garantera att det är skrot av motorn. Har nämligen bytt en motor som dom hade kuggat kammremen fel på och kört på startmotorn. Resultat= alla ventiler skrot plus hål i alla kolvar. Lyft på toppen titta och är det så, köp en ny motor på skroten och byt.

vet inte vad de är för rejsing maskin med moppekolvar du har hållt på med ..men har aldrig sett varken en volvo eller renault där ventilerna gått igenom kolvarna (Skaften)...

Tror inte det spelar så stor roll om det är en volvo eller renault eller något annat bilmärke. Kan ventilerna slå i så kan det bli hål i kolvarna. Just detta var en volvo 850 -92 men har även bytt motorer på andra bilar med hål i kolvarna.

simon c Bilnörd
8 februari 2007 · 16 Inlägg

det blir garanterat billigast att köpa en motor på skroten.. Jag bytte en motor på en som kamremmen hade gått av på, det var bara skrot av ventilerna.. motorn kostade 2800:- på skroten.. inte farligt alls!!!

Xuri One Man Clan
8 februari 2007 · 4 287 Inlägg

lynsch skrev:

Xuri skrev:

lynsch skrev:
Jag kan nästa garantera att det är skrot av motorn. Har nämligen bytt en motor som dom hade kuggat kammremen fel på och kört på startmotorn. Resultat= alla ventiler skrot plus hål i alla kolvar. Lyft på toppen titta och är det så, köp en ny motor på skroten och byt.

vet inte vad de är för rejsing maskin med moppekolvar du har hållt på med ..men har aldrig sett varken en volvo eller renault där ventilerna gått igenom kolvarna (Skaften)...

Tror inte det spelar så stor roll om det är en volvo eller renault eller något annat bilmärke. Kan ventilerna slå i så kan det bli hål i kolvarna. Just detta var en volvo 850 -92 men har även bytt motorer på andra bilar med hål i kolvarna.

Jau jau ..men e de tex en 16 ventilare eller dyligt så brukar ventilerna var vinklade och då böjs dom istället för å göra hål i kolvarna ? rätta mig om jag har fel

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang