Dubbdäck, 55 till 65 höjd på Passat 2007?

photo65
1 september 2022 · 2 Inlägg

Hej

Har idag 205/55-16 på mina vinterpjuck men vill montera Hakka 215/65-16 istället, bilen är en Passat 2.0 TDI 2007 och jag undrar
om detta fungerar? eller tar det i någonstans?. Att rulldiametern ökar för mycket vet jag, men funkar det rent platsmässigt?

Mats

torsen
1 september 2022 · 7 257 Inlägg

Att BÅDE öka dimension och profilhöjd medför sannolikt att det tar i skärmkanterna vid fulla rattutslag.
Byter du samtidigt till fälgar med mindre inpressningsdjup(ET) ökar sannolikheten för att det ska ta i.

Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2022 · 4 628 Inlägg

215/65R16 blir samma dimension som en samtida VW Tiguan. Det kommer ta i ordentligt.
Det du kan göra däremot är att gå upp till 205/60R16, det körde jag på mina Passater.
Gav bekvämare gång och fyllde ut hjulhuset bättre så hjulen inte såg så ynkliga ut.

Gällande rullomkretsen mellan 55- och 60-profil så skiljer det mindre än de maximala 5% som svensk lag förordar, så länge du fortsätter köra 205 i bredd på däcken.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
1 september 2022 · 10 287 Inlägg

Cuefa skrev:
215/65R16 blir samma dimension som en samtida VW Tiguan. Det kommer ta i ordentligt.
Det du kan göra däremot är att gå upp till 205/60R16, det körde jag på mina Passater.
Gav bekvämare gång och fyllde ut hjulhuset bättre så hjulen inte såg så ynkliga ut.

Gällande rullomkretsen mellan 55- och 60-profil så skiljer det mindre än de maximala 5% som svensk lag förordar, så länge du fortsätter köra 205 i bredd på däcken.

Denna lag försvann 2011 men lever kvar som en internet-myt... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
photo65
1 september 2022 · 2 Inlägg

Ok tack alla, misstänkte detta med skärmkanterna. blir till att leta andra däck då.
Går inte att köpa nya i år tyvärr.

Brådhis * Voff voff *
1 september 2022 · 10 287 Inlägg

photo65 skrev:
Ok tack alla, misstänkte detta med skärmkanterna. blir till att leta andra däck då.
Går inte att köpa nya i år tyvärr.

205/55-16" är ju tillsammans med 205/60-16" kanske dom vanligaste dimensionerna idag så det borde inte vara svårt att hitta något halvvettigt begagnat som går en säsong iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2022 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
215/65R16 blir samma dimension som en samtida VW Tiguan. Det kommer ta i ordentligt.
Det du kan göra däremot är att gå upp till 205/60R16, det körde jag på mina Passater.
Gav bekvämare gång och fyllde ut hjulhuset bättre så hjulen inte såg så ynkliga ut.

Gällande rullomkretsen mellan 55- och 60-profil så skiljer det mindre än de maximala 5% som svensk lag förordar, så länge du fortsätter köra 205 i bredd på däcken.

Denna lag försvann 2011 men lever kvar som en internet-myt... tongue

Sant att den försvann i den mån det finns ett %-värde, i stand corrected.
Lagboken säger numer följande:
"Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren"

Tack för att Du är vaken, Brådhis 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
1 september 2022 · 10 287 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
215/65R16 blir samma dimension som en samtida VW Tiguan. Det kommer ta i ordentligt.
Det du kan göra däremot är att gå upp till 205/60R16, det körde jag på mina Passater.
Gav bekvämare gång och fyllde ut hjulhuset bättre så hjulen inte såg så ynkliga ut.

Gällande rullomkretsen mellan 55- och 60-profil så skiljer det mindre än de maximala 5% som svensk lag förordar, så länge du fortsätter köra 205 i bredd på däcken.

Denna lag försvann 2011 men lever kvar som en internet-myt... tongue

Sant att den försvann i den mån det finns ett %-värde, i stand corrected.
Lagboken säger numer följande:
"Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren"

Tack för att Du är vaken, Brådhis 😊

Det finns några fler krav som kan vara bra att känna till också:

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Notera här speciellt sista raden. Fritt för tolkning? Ja, kanske...

Felvisning av hastighetsmätaren går ju att lösa. På dom flesta bilar kan den kalibreras. Det är ju tex samma instrumenthus i en XC70 som i en vanlig V70. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang