Baklampa på släpet lyser

Nickenille
11 oktober 2022 · 4 Inlägg

Hej.
Har en BMW e83 2.0d -07.
När jag har släpvagn påkopplad så lyser vänster bakljus på släpet även fast jag inte har tändning på.
Sedan en tid kör jag inte så mycket med bilen och misstänker att något drar ström.
Om spänning ligger på till släpvagnskontakten konstant även när jag inte har släp påkopplat. Kan det dra lite lite ström ändå?
Tacksam för svar

torsen
12 oktober 2022 · 7 245 Inlägg

Är det din egen släpvagn eller en lånad, som du inte vet hur den är kopplad i uttaget på bilen eller i stickproppen på släpet.
Teoretiskt låter det på din beskrivning som att "58L"- vänster bakljus - möter "54G" - ständig 12 volt.
Finns ingen laglig rekommendation om hur elanslutning ska göras - men de flesta följer tyska DIN/BOSCH-standarden.
Är det en gammal lånad släpvagn kanske ägaren själv anslutit elledningarna efter eget huvud.

Nickenille
21 oktober 2022 · 4 Inlägg

Hej, har inget släp och uppträder på alla typer av släpvagnar jag lånar.
En annan konstig sak är att vänster inte alltid lyser utan ibland när jag slår av tändningen så släcks det för att efter en stund tändas trots att tändningen är avslagen.

torsen
22 oktober 2022 · 7 245 Inlägg

Om fenomenet är lika oavsett släpvagn så bör felet vara att söka på dragbilen.

Rekommenderar dig att med en multimeter kolla om eluttaget på bilen är rätt anslutet.

"L" = vänster blinkers
"R" = höger blinkers
"31" = jord/stomanslutning
"54" = bromsljus
"54G" = ständig 12 volt
"58L" = vänster bakljus
"58R" = höger bakljus

Min teori är att du har ständig 12 volt på "58L".

Meko
22 oktober 2022 · 40 Inlägg

Kanske är något galet i dragkontakten eller kablaget, att 12v 54G ligger mot 58L vänster bakljus?

Nickenille
22 oktober 2022 · 4 Inlägg

Grymt tack för svar.
Men sista frågan blir då. Då  jag normalt inte har någon släpvagn påkopplat och därmed inte har någon strömförbrukare inkopplat, kan det trots det ta ström från batteriet?

Mew
23 oktober 2022 · 2 163 Inlägg

torsen skrev:
Om fenomenet är lika oavsett släpvagn så bör felet vara att söka på dragbilen.

Rekommenderar dig att med en multimeter kolla om eluttaget på bilen är rätt anslutet.

"L" = vänster blinkers
"R" = höger blinkers
"31" = jord/stomanslutning
"54" = bromsljus
"54G" = ständig 12 volt
"58L" = vänster bakljus
"58R" = höger bakljus

Min teori är att du har ständig 12 volt på "58L".

Eller om släpen i fråga har 54G kopplat till dimljus? Har sett det fenomenet ett antal gånger (EDIT: På nyare släpvagnar, kopplat så från fabrik, ska tilläggas), leder då till att dimljuset, som ju sitter just vänster bak, lyser konstant. Smidigaste lösningen är oftast att helt enkelt plocka bort glödlampan till dimljuset i släpets bakljus. Är ändå inte något krav på att ha det. Bilen hade jag inte rört, drar man husvagn vill man ju ha konstant 12v där.

Det är alltså släpets ägares bekymmer, inte bilens. Om detta är fallet så är det inget fel på bilen. Om ingen förbrukare är tillkopplad så ska det heller inte dra någon ström.

Senast redigerat av Mew (23 oktober 2022)

torsen
23 oktober 2022 · 7 245 Inlägg

Mew skrev:

torsen skrev:
Om fenomenet är lika oavsett släpvagn så bör felet vara att söka på dragbilen.

Rekommenderar dig att med en multimeter kolla om eluttaget på bilen är rätt anslutet.

"L" = vänster blinkers
"R" = höger blinkers
"31" = jord/stomanslutning
"54" = bromsljus
"54G" = ständig 12 volt
"58L" = vänster bakljus
"58R" = höger bakljus

Min teori är att du har ständig 12 volt på "58L".

Eller om släpen i fråga har 54G kopplat till dimljus? Har sett det fenomenet ett antal gånger, leder då till att dimljuset, som ju sitter just vänster bak, lyser konstant. Smidigaste lösningen är oftast att helt enkelt plocka bort glödlampan till dimljuset i släpets bakljus. Är ändå inte något krav på att ha det. Bilen hade jag inte rört, drar man husvagn vill man ju ha konstant 12v där.

Det är alltså släpets ägares bekymmer, inte bilens. Om detta är fallet så är det inget fel på bilen. Om ingen förbrukare är tillkopplad så ska det heller inte dra någon ström.

Kan ju finnas hur många specialkopplingar som helst, beroende på bilägaren och "kreativiteten".

Själv hade jag för många år sedan en SMW resevagn(INTE husvagn!) med LINDE elbromsar.
Där utnyttjade jag "58L" till el-bromsarna och byglade i mellan "58L" och "58R" i släpets stickkontakt för att få lyse i båda baklamporna.

En annan sak på äldre husvagnar var att koppla in en solenoid som lade i backspärren när man med påskjutsbroms skulle backa - så gjorde jag på en ADRIA.

Meko
23 oktober 2022 · 40 Inlägg

Nickenille skrev:
Grymt tack för svar.
Men sista frågan blir då. Då  jag normalt inte har någon släpvagn påkopplat och därmed inte har någon strömförbrukare inkopplat, kan det trots det ta ström från batteriet?

Du kan kolla tjuvström genom att koppla bort en batteriklämma, sedan med tändningen av och alla förbrukare av, ställa multimetern i Ampereläge och mäta mellan den avtagne batteriklämman och dess respektive batteripol. Seriekoppling, alltså.
Om du har tecken på tjuvström: mät fortfarande med allt avslaget och ryck ut säkringar individuellt, när strömmen sjunker så har du hittat på vilken krets felet ligger i. Kan ju också bara vara typ klockan wink
Tänk på att multimeterns inbyggda säkring kan gå vid för höga strömmätningar, men det är lätt att byta, oftast. Tjuvström brukar sällan vara så pass mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang