Eluppvärming med värmepump av husbil vid fricamping?

Subtext
12 december 2022 · 107 Inlägg

Det finns idag små luft-vatten värmepumpar med coop på ca 5,0 och de kan dra tex 600 watt och ger alltså ut upp till 3 Kilowatt värme,
men de jag hittat har tyvärr 230 volts kompressor fast man skulle vilja ha 12-volts.
Precis som i kompressorkylskåp för 12 volt.
3 kilowatt vattenburen värme ska kunna räcka till en hyfsat isolerad husbil när det är svinkallt.
Då är det bara att räkna lite, 600 watt från ett 12 volts batteri betyder 50 ampere.
För en natts värme behöver man mao 8 x 50 AH (amperetimmar) alltså 400 AH vilket betyder ett par riktigt stora vanliga blybatterier
eller Litium, som blir mindre och lättare och klarar djupurladdning bättre än tex AGM.
Därmed skulle man slippa både gasol och eländigt pruttande dieselvärmare som spyr ut både avgaser och en massa värme genom avgasröret.
Jag skulle nog helst satsa på AGM eller rentav Optimabatterier för att inte behöva ligga vaken och oroa mig för exploderande lithium.
Ett problem är väl att luft-vattenpumpen behöver mer vattenvolym att jobba mot än bara radiatorkretsen, så man behöver göra plats för en
ackumulatortank på ca 100 liter, men den ska kunna ge förbrukningsvarmvatten också.
Och så behöver man någon form av elektronisk reglering av det hela och kompressorn ska ha inverter så man slipper on-off reglering.
På sommaren har man på köpet en fantastisk A/C.

Brådhis * Voff voff *
12 december 2022 · 10 280 Inlägg

Subtext skrev:
Det finns idag små luft-vatten värmepumpar med coop på ca 5,0 och de kan dra tex 600 watt och ger alltså ut upp till 3 Kilowatt värme,
men de jag hittat har tyvärr 230 volts kompressor fast man skulle vilja ha 12-volts.
Precis som i kompressorkylskåp för 12 volt.
3 kilowatt vattenburen värme ska kunna räcka till en hyfsat isolerad husbil när det är svinkallt.
Då är det bara att räkna lite, 600 watt från ett 12 volts batteri betyder 50 ampere.
För en natts värme behöver man mao 8 x 50 AH (amperetimmar) alltså 400 AH
vilket betyder ett par riktigt stora vanliga blybatterier
eller Litium, som blir mindre och lättare och klarar djupurladdning bättre än tex AGM.
Därmed skulle man slippa både gasol och eländigt pruttande dieselvärmare som spyr ut både avgaser och en massa värme genom avgasröret.
Jag skulle nog helst satsa på AGM eller rentav Optimabatterier för att inte behöva ligga vaken och oroa mig för exploderande lithium.
Ett problem är väl att luft-vattenpumpen behöver mer vattenvolym att jobba mot än bara radiatorkretsen, så man behöver göra plats för en
ackumulatortank på ca 100 liter, men den ska kunna ge förbrukningsvarmvatten också.
Och så behöver man någon form av elektronisk reglering av det hela och kompressorn ska ha inverter så man slipper on-off reglering.
På sommaren har man på köpet en fantastisk A/C.

Dock räcker det ju inte med 400Ah, du måste troligen ha uppåt iaf det dubbla (om inte mer) för att kunna använda sakerna som du tänkt. Spänningen kommer sjunka långt under 12V en bra stund innan du förbrukat dina Ah.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
13 december 2022 · 7 290 Inlägg

finns inte en chans att fricampa med den utr,, vid fricamping är det bara gas som gäller wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Subtext
14 december 2022 · 107 Inlägg

Brådhis skrev:
Dock räcker det ju inte med 400Ah, du måste troligen ha uppåt iaf det dubbla (om inte mer) för att kunna använda sakerna som du tänkt. Spänningen kommer sjunka långt under 12V en bra stund innan du förbrukat dina Ah.

Jovars, men de bästa blyackarna håller spänningen över 12 volt större delen av tiden och när det rasar så rasar det snabbt.
Sen lägger inte en kompressor av direkt när spänningen sjunker.
400 AH är nog i minsta laget, men jag tycker att känslan med en sån värmeanläggning vore värt att frysa lite sista timmen hmm

Subtext
14 december 2022 · 107 Inlägg

granadadr skrev:
finns inte en chans att fricampa med den utr,, vid fricamping är det bara gas som gäller wink

Nejdu, jag har haft en SCANDIMOBIL med en Webasto (diesel) som tuffade på hela nätter, bara man hade ström nog.
Det var mao värmeväxlare till bilens radiatorer. Inge gas där inte.
Kaffet kokade man med rödsprit. Missförstå mig rätt mad

(men med vatten och bränslepump och alla omstarter med glödning så räckte två helt nya biltemabatterier på totalt 140 AH bara ca fyra timmar vid 5 minusgrader på utsidan, trots att jag monterade termostat. Vid varje omstart vaknade man, det tuffade på som ett ånglok innan det lugnade ned sig)

Senast redigerat av Subtext (14 december 2022)

zemet
14 december 2022 · 4 041 Inlägg

Vad har du tänkt att systemet skall klara för temperaturer? Luftvärme pumpar fungerar ju sådär om det är kallare än 5-10 minus. Men jävligt gött med AC på sommaren som du sa.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
viccoA
15 december 2022 · 3 110 Inlägg

Bränslecell eller dieselelverk kan vara ett bra komplement, behöver du inte så stor batteribank.
Enklast känns spontant en dieselvärmare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2022 · 17 485 Inlägg

viccoA skrev:
Bränslecell eller dieselelverk kan vara ett bra komplement, behöver du inte så stor batteribank.
Enklast känns spontant en dieselvärmare.

Hade EFOY bränslecell i husbilen. Den laddade på med strax över 7A om jag minns rätt. Saknade aldrig ström ens mitt i vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Subtext
17 december 2022 · 107 Inlägg

zemet skrev:
Vad har du tänkt att systemet skall klara för temperaturer? Luftvärme pumpar fungerar ju sådär om det är kallare än 5-10 minus. Men jävligt gött med AC på sommaren som du sa.

Numera, de senaste ger bra värme ner till minus 20, vi har en mitsubishi LLP som är ca fyra år gammal, den gav härlig värme vid minus 15 häromnatten

Subtext
17 december 2022 · 107 Inlägg

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Bränslecell eller dieselelverk kan vara ett bra komplement, behöver du inte så stor batteribank.
Enklast känns spontant en dieselvärmare.

Hade EFOY bränslecell i husbilen. Den laddade på med strax över 7A om jag minns rätt. Saknade aldrig ström ens mitt i vintern.

7A är ju vad min Webasto ville ha i snitt inkl pumparna, Ett 70 AH batteri räcker inte 10 timmar, kanske hälften, Webaston bryter vid 12,3 volt och det är bara bra, det ger batteriet en bra livslängd. Sen har man ju sällan full laddning när man ska nanna.
Nej jag föredrar WALLAS  fotogenvärmare, jag har en 1800 (avsedd för båt)  som drar väldigt lite ström
men värmer inte vatten
Bränslecell toppen, men inte olustigt med vätgas?
Gasol rinner ju ner i hål, men vätgas...

Senast redigerat av Subtext (17 december 2022)

Brådhis * Voff voff *
18 december 2022 · 10 280 Inlägg

Subtext skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Bränslecell eller dieselelverk kan vara ett bra komplement, behöver du inte så stor batteribank.
Enklast känns spontant en dieselvärmare.

Hade EFOY bränslecell i husbilen. Den laddade på med strax över 7A om jag minns rätt. Saknade aldrig ström ens mitt i vintern.

7A är ju vad min Webasto ville ha i snitt inkl pumparna, Ett 70 AH batteri räcker inte 10 timmar, kanske hälften, Webaston bryter vid 12,3 volt och det är bara bra, det ger batteriet en bra livslängd. Sen har man ju sällan full laddning när man ska nanna.
Nej jag föredrar WALLAS  fotogenvärmare, jag har en 1800 (avsedd för båt)  som drar väldigt lite ström
men värmer inte vatten
Bränslecell toppen, men inte olustigt med vätgas?
Gasol rinner ju ner i hål, men vätgas...

Men tänk så länge dom 400Ah du skriver om i första inlägget räcker då...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 485 Inlägg

Subtext skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Bränslecell eller dieselelverk kan vara ett bra komplement, behöver du inte så stor batteribank.
Enklast känns spontant en dieselvärmare.

Hade EFOY bränslecell i husbilen. Den laddade på med strax över 7A om jag minns rätt. Saknade aldrig ström ens mitt i vintern.

7A är ju vad min Webasto ville ha i snitt inkl pumparna, Ett 70 AH batteri räcker inte 10 timmar, kanske hälften, Webaston bryter vid 12,3 volt och det är bara bra, det ger batteriet en bra livslängd. Sen har man ju sällan full laddning när man ska nanna.
Nej jag föredrar WALLAS  fotogenvärmare, jag har en 1800 (avsedd för båt)  som drar väldigt lite ström
men värmer inte vatten
Bränslecell toppen, men inte olustigt med vätgas?
Gasol rinner ju ner i hål, men vätgas...

Den dricker Metanol ur en dunk. 10L för 700:- räcker "Hur länge som helst".

Ex:
https://www.caravankungen.se/bransle-ef … wQQAvD_BwE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Subtext
18 december 2022 · 107 Inlägg

Brådhis[/quote skrev:

Men tänk så länge dom 400Ah du skriver om i första inlägget räcker då...

Jovisst men bättre om de får driva en värmepump, mer ekonomiskt och kan reverseras till A/C
Sen ska dom laddas också, vid fricamping lär man sätta in en extra generator till motorn.
Vintertid ger inte ens hela husbilstaket med solceller någon laddning att tala om.
Bränslecell verkar intressant (men dyrt)
skönt att slippa bränslevärmare och gasol.

Senast redigerat av Subtext (18 december 2022)

SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2022 · 7 232 Inlägg

Finns där någon pump som har ett faktiskt scop på 5? Tycker att det låter otroligt bra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Subtext
19 december 2022 · 107 Inlägg

Ja det är otroligt bra, och de som testat påstår att det finns.
Cop över 3,0 vid -15 verkar iaf säkert då det sägs av många och även det är bra.
Scop över 4.0 tror jag på betr vår Mitsubishi, men det är mer en känsla, ger väldigt bra
vid -16 som det nyligen var på natten.
Även luft-vattenpumpar närmar sig bergvärme i effektivitet och de ger dessutom samma komfort, vilket inte luft-luft gör

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 december 2022 · 14 058 Inlägg

Subtext skrev:
Ja det är otroligt bra, och de som testat påstår att det finns.
Cop över 3,0 vid -15 verkar iaf säkert då det sägs av många och även det är bra.
Scop över 4.0 tror jag på betr vår Mitsubishi, men det är mer en känsla, ger väldigt bra
vid -16 som det nyligen var på natten.
Även luft-vattenpumpar närmar sig bergvärme i effektivitet och de ger dessutom samma komfort, vilket inte luft-luft gör

Vad är det för skillnad på Cop och Scop?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Subtext
19 december 2022 · 107 Inlägg

Är ingen expert, men som jag fattat det så är scop ett årsgenomsnitt, då cop varierar med ute-temperaturen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 december 2022 · 14 058 Inlägg

Subtext skrev:
Är ingen expert, men som jag fattat det så är scop ett årsgenomsnitt, då cop varierar med ute-temperaturen.

Okay!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 december 2022 · 7 232 Inlägg

Subtext skrev:
Ja det är otroligt bra, och de som testat påstår att det finns.
Cop över 3,0 vid -15 verkar iaf säkert då det sägs av många och även det är bra.
Scop över 4.0 tror jag på betr vår Mitsubishi, men det är mer en känsla, ger väldigt bra
vid -16 som det nyligen var på natten.
Även luft-vattenpumpar närmar sig bergvärme i effektivitet och de ger dessutom samma komfort, vilket inte luft-luft gör

Otroligt! Jag kikar på ny bergvärmepump och har svårt att hitta någon med mycket högre scop än 4

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
patrik79
20 december 2022 · 782 Inlägg

Det där löser du ju med tre "vanliga" lastbilsbatterier och en inverter.
Störst problem tror jag dock du kommer få med laddningen av batterierna... om du inte har tänkt att åka typ 20 - 30 mil efter en natt.
Gasol is king när det gäller smidighet och effektivitet (om du inte tycker ac-delen är den stora förtjänsten) :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang