Lackering

Tatrik
17 februari 2023 · 25 Inlägg

Tjena! Har nu beställt en v70n front från house of motorsport då de tyvärr gått i konkurs så det är asbilligt. Men fronten kommer vara vit och inte samma förg som min bil. Har då bestämmt mig att lackera den hemma. Men vet inte om vilka produkter jag ska ha för att kunna göra det, har lackerat innan med primer, grundlack mm men bara på mopeder och inte en stor bildel. Så frågar då om hjälp här. Vet ni vad jag ska ha för saker? Färgkoden på bilen är 455.

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
jaka54
17 februari 2023 · 5 752 Inlägg

Som vanligt när man ska lackera gäller 2-komp billack  , sprutpistol, kompressor, aceton , Förtunning, silikonbortagare, klibbduk, 500-600 torrslippapper (Indasa Red line Rhino dry är bäst) slipklossar, andningsmask samt filter för att filtrera färgen. Och inte minst... ett ställe utomhus att hålla till på.
Har du inte de här grejerna så lämna bort till billackerare!

zzr94092
17 februari 2023 · 4 395 Inlägg

Utomhus!! Kul!! Man lackar väl inne!
Glöm inte plastprimer,för fronten är väl i plast/glasfiber??

Low
17 februari 2023 · 3 314 Inlägg

Rekommenderar att lämna in den, behöver inte bli så dyrt.

Lucif3r
18 februari 2023 · 2 218 Inlägg

Lämna in om du vill ha ett så bra resultat som möjligt utan massa krångel. Uppskattningsvis kostar det runt 2000.

Vill du ändå lacka själv, kanske för att lära dig eller liknande, så får du ändå räkna med typ 1500kr i material, + ev. extra om du behöver göra om det.
Se till att köper produkter av bra kvalitet för att ha störst chans att lyckas. Dvs helst hos en lackerare. Kostar betydligt mer än 80kr's burkar på macken, men det går inte jämnföra kvaliten heller wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 februari 2023 · 13 748 Inlägg

zzr94092 skrev:
Utomhus!! Kul!! Man lackar väl inne!
Glöm inte plastprimer,för fronten är väl i plast/glasfiber??

det går utmärkt att måla ute.. men man får räkna med nyfikna småkryp. 
men är temperaturen rätt och man har lite tur med sig så blir det ganska bra..  har målat en del utanför lackboxen för att det är ett jäkla jobb att starta upp lackboxen. och ibland har man helt enkelt inte tiden att tömma boxen. så små grejer har blivit 100%  perfekta när man målat ute. 

men det kan oxå gå väldigt fel..   tex blåser till och någon maskros släpper frön och bam det ser förjävligt ut smile

Men om man ska måla ute så är denna årstiden inte rätt tid.  temperaturen är på tok för låg.  behöver iallafall +20grader innan man ger sig på att försöka lacka ute.

sen kan man köra sprej burk utan problem men! man måste välja rätt typ av sprayfärg alltså inte åka till biltema och tro att det kommer bli perfekt resultat. 

men dom mesta ställena som blandar färg brukar kunna blanda på sprejburk dessa burkar brukar ha bättre munstycken dessutom så resultatet brukar bli bättre.  klarlacken är den svåra delen med sprejburk.   Svårt att lägga på rätt mängd så det inte blir torrsprut.   men tålamod och inte tro att en burk räcker till en kofångare..   och bara köpa kvalitets sprayburkar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
18 februari 2023 · 7 244 Inlägg

Tatrik skrev:
Tjena! Har nu beställt en v70n front från house of motorsport då de tyvärr gått i konkurs så det är asbilligt. Men fronten kommer vara vit och inte samma förg som min bil. Har då bestämmt mig att lackera den hemma. Men vet inte om vilka produkter jag ska ha för att kunna göra det, har lackerat innan med primer, grundlack mm men bara på mopeder och inte en stor bildel. Så frågar då om hjälp här. Vet ni vad jag ska ha för saker? Färgkoden på bilen är 455.

Du kan inte, om du vill ha ett bra resultat, gå efter färgkoden.
Bilen är alldeles för gammal och färgen solblekt.
Besök en färghandel som har "färgbar" och blandar till färg efter recept.
De har en "receptmall" och hjälper dig på plats att får rätt nyans.

Tatrik
18 februari 2023 · 25 Inlägg

Growe skrev:

zzr94092 skrev:
Utomhus!! Kul!! Man lackar väl inne!
Glöm inte plastprimer,för fronten är väl i plast/glasfiber??

det går utmärkt att måla ute.. men man får räkna med nyfikna småkryp. 
men är temperaturen rätt och man har lite tur med sig så blir det ganska bra..  har målat en del utanför lackboxen för att det är ett jäkla jobb att starta upp lackboxen. och ibland har man helt enkelt inte tiden att tömma boxen. så små grejer har blivit 100%  perfekta när man målat ute. 

men det kan oxå gå väldigt fel..   tex blåser till och någon maskros släpper frön och bam det ser förjävligt ut smile

Men om man ska måla ute så är denna årstiden inte rätt tid.  temperaturen är på tok för låg.  behöver iallafall +20grader innan man ger sig på att försöka lacka ute.

sen kan man köra sprej burk utan problem men! man måste välja rätt typ av sprayfärg alltså inte åka till biltema och tro att det kommer bli perfekt resultat. 

men dom mesta ställena som blandar färg brukar kunna blanda på sprejburk dessa burkar brukar ha bättre munstycken dessutom så resultatet brukar bli bättre.  klarlacken är den svåra delen med sprejburk.   Svårt att lägga på rätt mängd så det inte blir torrsprut.   men tålamod och inte tro att en burk räcker till en kofångare..   och bara köpa kvalitets sprayburkar.

Vet du en bra hemsida att köpa sprejburkar ifrån? Färgkoden på bilen är 455

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
Utmarks-Loke
18 februari 2023 · 5 845 Inlägg
spillolja
18 februari 2023 · 4 028 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tatrik
18 februari 2023 · 25 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
https://www.bilfarg.se/

Om jag bara ska lackera fronten, räcker det med denna mängden? https://www.bilfarg.se/produktvaljaren/ … size=small

Volvo V70N "EPA V70N" (2008)
jaka54
19 februari 2023 · 5 752 Inlägg

Om du ska lacka själv så räcker den satsen inte!!!
Du måste ha:
1. Sprutspackel! (Sprutspackel är en extra fyllande grundfärg som är lätt att slipa)
2. Du måste/bör köpa förtunning , silikonbortagare samt aceton.
3. Klibbduk. (För att ta bort smått damm med).
4. Filter för att filtrera färgen innan du häller den i sprutan.
Samt naturligtvis kompressor, spruta med överliggande kopp samt andningsskydd.
Jag lackar alltid utomhus på garageuppfarten ,men naturligtvis bara sommartid när det är över 20 grader varmt.
Det är viktigt att alltid spruta ut vatten  på underlaget så inte damm virvlar upp på det man ska lacka samt att det helst ska vara vindstilla.

Senast redigerat av jaka54 (19 februari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2023 · 13 748 Inlägg

jaka54 skrev:
Om du ska lacka själv så räcker den satsen inte!!!
Du måste ha:
1. Sprutspackel! (Sprutspackel är en extra fyllande grundfärg som är lätt att slipa)
2. Du måste/bör köpa förtunning , silikonbortagare samt aceton.
3. Klibbduk. (För att ta bort smått damm med).
4. Filter för att filtrera färgen innan du häller den i sprutan.
Samt naturligtvis kompressor, spruta med överliggande kopp samt andningsskydd.
Jag lackar alltid utomhus på garageuppfarten ,men naturligtvis bara sommartid när det är över 20 grader varmt.
Det är viktigt att alltid spruta ut vatten  på underlaget så inte damm virvlar upp på det man ska lacka samt att det helst ska vara vindstilla.

nummer 1 beror ju helt på vad man ska måla..
jag har med gott resultat målat tex backspeglar bara genom att slipa dom med 400papper och sen gått ut och blåst på färg.. så gjorde jag på min backspeglar på min golf mk2 när jag målade mina cup speglar.. kan inte minnas att jag faktist gjorde något annat..   
dessutom blåste jag dom utomhus fast vi hade lackbox.. för det var minst jobb..

men glasfiber är en helt annan grej..  till och börja med kommer det bli fullt med porer som spricker upp så fort minsta lösningsmedel närmar sig skiten.    sen får man istort sätt klossa hela skiten för att det inte ska se ut som en puckelpist efteråt. 
men sprutspackel skulle jag personligen bara använda om jag gjort något stort jobb  tex bytit plåt och man varit på och spacklat och haft sig.
annars räcker det ju med filler för att ta bort sliprepor som är mindre..   då har man ju grundfärg på samma gång sen bara slipa med ett fint slippapper   men  jag skulle inte be min värsta fiende att hållas med glasfiber smile
uch   lagt många timmars jobb på mina egna bilar som haft glasfiber kjolpaket inget skoj alls..
framför allt inte när allt är klart och man lyssnar på folk på internet som säger att pl400 är bästa limmet man kan limma med och man tappar en sidokjol i 220blås..  bara att börja om smile  sen blev det limmat med Terostat 9220 sen lossnade det aldrig mer för mig..   snålheten bedrog visheten den gången.. smile   men dåligt med pengar allt nylackat och var tvungen att monteras så fort skiten torkat smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
19 februari 2023 · 4 395 Inlägg

Sprutspackel kör man inte med,tar åt sig fukt..man använder slipgrund
numera..

granadadr
19 februari 2023 · 7 292 Inlägg

torsen skrev:

Tatrik skrev:
Tjena! Har nu beställt en v70n front från house of motorsport då de tyvärr gått i konkurs så det är asbilligt. Men fronten kommer vara vit och inte samma förg som min bil. Har då bestämmt mig att lackera den hemma. Men vet inte om vilka produkter jag ska ha för att kunna göra det, har lackerat innan med primer, grundlack mm men bara på mopeder och inte en stor bildel. Så frågar då om hjälp här. Vet ni vad jag ska ha för saker? Färgkoden på bilen är 455.

Du kan inte, om du vill ha ett bra resultat, gå efter färgkoden.
Bilen är alldeles för gammal och färgen solblekt.
Besök en färghandel som har "färgbar" och blandar till färg efter recept.
De har en "receptmall" och hjälper dig på plats att får rätt nyans.

dem blandar ju efter färgkoden,, vad som behöva är en optisk mätning av färgen,  och sen blandas den efter det wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang