Missljud från motorn Ford Mondeo Mk3 2001 1.8 bensin

JT78
28 april 2023 · 7 Inlägg

Hej! Hoppas någon här kan ge tips på vad det är som orsaker detta otrevliga ljud från motorn.
Jag körde med bilen på förmiddagen, den stod stilla några timmar och sedan när jag startade bilen så började det direkt låta otäckt från motorn. Det låter som det kommer från vänster sida (framifrån) dvs den sida där multiremen sitter.
Hoppas det går att höra från den här videon:
https://vimeo.com/822158849?share=copy

Bilen har gått 22 000 mil.
Multirem och spännrulle är bytt av mig för ett par år sedan.
Bilen har kamkedja.

husseman
28 april 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, låter som nåt rasar snart. Vattenpump, Generator..osv - ta bort multiremmen o kolla upp allt som drivs av den. Lycka till.
mvh/husse

Mossan1
29 april 2023 · 2 879 Inlägg

Ingen plastkåpa som remmen gnuggar på?
Annars som föregående, demontera remmen och snurra allt för hand och lyssna.
Alternativt, köpa stetoskop (med metallpinne) på tex Biltema och lyssna.
Funkar också med en metallstång, fil, mejsel, osv mellan misstänkt detalj och direkt mot örat eller pannan. Metall leder ljud utmärkt. Även skallbenet.
Så kan man höra så väl att man kan avgöra om det till exempel är främre eller bakre lager som låter i en generator.

Se upp med kläder eller långt hår när det är roterande delar.  Stor fara!

Senast redigerat av Mossan1 (29 april 2023)

Utmarks-Loke
29 april 2023 · 5 874 Inlägg

Som sagt, plocka av multiremmen. Starta och se om ljudet är kvar och passa även på att snurra på alla hjul och remskivor och se om de känns bra

JT78
29 april 2023 · 7 Inlägg

Tack för tipsen!  Nu har jag lite att göra i helgen smile

JT78
30 april 2023 · 7 Inlägg

Hej igen, nu har jag plockat av multiremmen. Startar jag bilen utan rem hörs inget missljud. Det finns ingen plastkåpa över remmen och inget som går emot vad jag kan se (och remmen var inte sliten). Så ljudet måste väl kommer från någon av komponenterna som remmen driver, frågan är vilken. Jag har snurrat på alla remskivor och hade hoppats någon skulle låta illa eller vara glapp men så är det inte. Den enda som låter lite är generatorn så det är vad jag tror mest på, men tänkte höra om någon har någon annan åsikt:

Generator - snurrar ganska lätt och den enda som låter lite.
Vattenpump - går tyngst av alla (max 1 varv om jag snurrar till på den) men jag gissar det är normalt? 
AC - snurrar lätt.
Styrservo - lätt de första varven sedan tyngre.
Spännrulle - snurrar lätt.
Mellan-rulle - snurrar lätt.

Jag skulle kanske försökt lyssnat med en mejsel innan jag plockade bort remmen men gjorde ju inte det...

Senast redigerat av JT78 (30 april 2023)

Utmarks-Loke
1 maj 2023 · 5 874 Inlägg

Generatorn är väl det man först misstänker men man vill förstås inte gå och köpa en ny utan att vara säker. Ofta kan man plocka lös laddningsregulatorn som sitter ihop med kolen, man kan ju alltid kolla hur de ser ut. Och jag antar att du inte bara har snurrat på alla hjul utan även känt efter glapp i kullager?

Mossan1
1 maj 2023 · 2 879 Inlägg

JT78 skrev:
Jag skulle kanske försökt lyssnat med en mejsel innan jag plockade bort remmen men gjorde ju inte det...

Så sätt tillbaka remmen, starta och lyssna med metallstång.  Eller stetoskopet Biltema har.

Var försiktig bara med kläder, hår, osv.
Mycket farligt med löst hängande runt snurrande saker!

caromania Forummoderator
1 maj 2023 · 9 296 Inlägg

Spraya lite vatten med en blomspruta på remmen när du kör. Blir det tyst är det remmen som sannolikt slirar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang