pelpet
10 maj 2023
· 94 Inlägg
Jesper328 skrev:
Jadu, ju nyare bil desto mer kuckel som kan fela.
Å andra sidan så kanske en äldre inte blir lika väl omhändertagen som en ny.
Min filosofi lyder ändå - "varför slanta 300.000kr på en nyare bil när man kan köpa en för 30-50k och ha en ordentlig buffert?"
Jag finner personligen ingen mening att lägga massa stålar på en A till B-bil.
Hade det varit en busbil/drömbil så kan man lägga pengar, men ska man bara ha något att såsa runt i spelar det ingen större roll vad det är.
Barnen tycker jag ska köpa en Tesla, men de är ju inte de som betalar .
Jag tänker att en äldre bil kan se rätt fräsch ut bara man polerar upp lyktorna, ger den en tvättning och en rekond. Och stoppar man inte en större skärm och så ser den lite mindre omodern ut, och särskilt om man väljer en stereo med android auto eller apple-koppling. Bra för backkameran också.
Vad jag egentligen vill ha är en stor och bekväm bil som får in mig + barnen + samt då och då en hund och då och då fler personer.
Man kan ju räkna på det där. Säg att jag har 300000 kr.
Alt 1: Köper en nyare begagnad bil för pengarna. Tre år senare har jag en bil värd 180 000 kr.
Alt 2: Köper en äldre beg bil för 50000 kr, lägger 15000 kr mer på service än nybilen. Sparar 235 000 kr i indexfonder med 6% avkastning. Efter tre år har jag en bil värd 35000 kr och fonder för 280 000 kr.
Skillnad: 135 000 kr
Jesper328 skrev:
Sen så är ju en äldre bil en äldre bil, och framförallt äldre premiumbilar har ju en förmåga att orsaka en del huvudvärk.
Men det finns ju ingenting som säger att en ny kommer att strula mindre.
Jag skulle kolla upp några kärror i valfri prisklass och sen bara Googla "Märke Modell - common problems/issues".
Då kan du få en uppfattning om det är värt risken.
Det är väl det här jag försöker lista ut, om det faktiskt är så himla mycket mer fel på en äldre bil jämfört med en nyare. Och om det är fler fel, är det större risk att man blir stående vid vägkanten i väntan på bärgare, eller handlar det om man då och då måste lämna in bilen på verkstan för att fixa icke-akuta grejor? Det sistnämnda är ju inte så stort problem, utan mera en kostnad som troligen är mindre än värdeminskningen.
Generellt sett så tycker jag det verkar klokt att undvika de riktiga premiumbilarna såsom Audi Q7 och dyra Mercedesar. De har alltid stor motor vilket drar upp skatt och soppaförbrukning. Desstuom verkar reservdelarna vara dyrare. Tänker att det kanske är smartare att satsa på en välutrustad standardbil som ser snygg ut?