KÖPRÅD: Första bil, hjälp?!

Holgerc
20 maj 2023 · 1 Inlägg

Tjenare! Har funderat kring att skaffa min första bil nu till studenten i sommar och har funderat kring en massa olika bilmodeller. Budget ligger runt 25k och med dessa pengar försöker jag alltså hitta en lite större och bekvämare bil som dessutom inte är alltför slö. En gammal slö golf med 90hk är liksom kanske inte det jag är ute efter. Har kommit fram till att Saab verkar vara riktigt prisvärt jämfört med mycket annat på blocket (kraftiga motorer, relativt stora och bekväma bilar + billig försäkring). Har varit och provkört en 9-3 från 04 och tyckte att den kändes riktigt trevlig. Även kollat på en del 9-5or, det går ju hitta Aeros för under 20 så det känns ju ritkigt lockande.
Jag är bilintresserad men har inte mycket koll på bilmekk, är dock något jag är villig att lära mig (dock inte något jag pallar hålla på med på heltid). Så vill gärna ha något som är relativt pålitligt, och då kanske inte saab är det bästa, eller?

Vad tycker ni om Saab som första bil? 93 eller 95? Vilken är mest pålitlig?
Eller har ni helt andra rekommendationer?
Kom gärna med tips smile

Jesper328
20 maj 2023 · 2 389 Inlägg

Den mest pålitliga av dem två är ng9-3, 2004-2011.
Skulle väl rekommendera att få tag i en med Vector eller Aeropaket.

9-5 är ju något dyra att skatta, runt 3300kr om jag inte missminner mig.
En 9-3 biopower kostar väl runt 1800kr.
Motorn i 9-3 däremot, b207, har lite klena glidskenor för kamkedjetransmissionen.
Jag har renoverat en drös såna motorer p.g.a att främre glidskenan gått av.. samtliga hade rullat runt 25.000 mil.
Finns ingenting som säger att det kommer att hända då det inte är direkt jättevanligt.
Vill man vara på säkra sidan så byter man skenor och sträckare på plats bara, tar ett par timmar.
Smartaste är väl att byta kedja och drev samtidigt också. smile

Annars så är det stabila maskiner.
Vanliga fel är tändspolar, och packboxen mellan kamaxel & servopump.
Är servobehållaren grisig så har du garanterat en defekt packbox som gör att den trycker motorolja in i servobehållaren. smile
Vi snackar 3 skruv och byta packbox så.. 15 minuter och 100kr att byta. smile

Senast redigerat av Jesper328 (20 maj 2023)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang