Gamla bilar och körglada människor (oftast unga).

Lucif3r
26 juni 2023 · 2 233 Inlägg

V70in kör jag som farmor till kyrkan med typ, den är jag rätt rädd om smile 'Gasar ur' den ibland dock...
945an kör jag skiten ur dock, den har ju bara rullat 43k mil med tvivelaktig service big_smile

Jesper328
26 juni 2023 · 2 392 Inlägg

Man måste ju sota ur grejerna. smile

Nä, en bil har ju t.ex ett varvstopp av en anledning.
Kör man sönder något efter några fullgasrepor så var nog maskinen inte speciellt frisk från första början ändå.

Jag har ännu inte lyckats köra sönder något än på sisådär 70st bilar.
Hade en w202 c180 som gick en hel vinter på varvstopp och gul oljelampa.
Brorsan likaså, fast med korrekt oljenivå.

Fanns inte ett missljud i dom där när våren anlände.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
26 juni 2023 · 10 299 Inlägg

Plågat dom flesta av mina bilar på Autobahn. När man passerar 10 minuter utan att ha lyft pedalen från botten en sekund så vet man att den har fått jobba lite (och att trafiken varit gynnsam, ni som vet ni vet...)! wink

Och så ett antal varv på Nürburgring då förstås... Som Jesper skrev, rasar det så var det trasigt redan innan. tongue

10:21 BTG är godkänt med allt original.

https://www1.garaget.org/archive/8/7682/389351/large_389351-3751281.jpg

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=344390

Gissar på en sliten 740D som inte servats på evigheter..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Plågat dom flesta av mina bilar på Autobahn. När man passerar 10 minuter utan att ha lyft pedalen från botten en sekund så vet man att den har fått jobba lite

Jo. Min i10 har en maxfart på cirka 150 km/h. Den fick rulla med gaspedalen dikt an i 2 timmar för några veckor sedan. Bilen är från 2022 och bör således tåla det. Varväknaren var inte på rött. Enligt manualen ska den inte dras in på rött. Vilket inte heller robotlådan tillåter. Lustigt nog har bränsleförbrukningen sjunkit rejält efter den resan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
27 juni 2023 · 4 043 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lustigt nog har bränsleförbrukningen sjunkit rejält efter den resan.

det kan inte vara så att inprutningsventilerna öppnar innan insugningsventilen hunnit stänga, vid högre varv och belastning så insuget delvis har blivit fritt från sot ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2023 · 13 775 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Plågat dom flesta av mina bilar på Autobahn. När man passerar 10 minuter utan att ha lyft pedalen från botten en sekund så vet man att den har fått jobba lite

Jo. Min i10 har en maxfart på cirka 150 km/h. Den fick rulla med gaspedalen dikt an i 2 timmar för några veckor sedan. Bilen är från 2022 och bör således tåla det. Varväknaren var inte på rött. Enligt manualen ska den inte dras in på rött. Vilket inte heller robotlådan tillåter. Lustigt nog har bränsleförbrukningen sjunkit rejält efter den resan.

bilar mår bra av att jobba ordenkligt att ligga på varvstoppet i 2timmar är ju ganska dumnt men att gå in på varvstoppet korta stunder kvittar ju.. 

sen är det få bilar som faktist orkar lägga sig på varvstoppet på högsta växel..  enda bil jag kört som klarat det var en 1988::ans 360Gl 

smile

men samtidigt så var den knappast orginal  2liters motorn var bytt mot en 2.3liter 16v med turbo.. smile

men annars är det högst ovanligt att en bil även motorstarka bilar att man faktist kan varva ur dom på högsta växeln

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2023 · 17 559 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Plågat dom flesta av mina bilar på Autobahn. När man passerar 10 minuter utan att ha lyft pedalen från botten en sekund så vet man att den har fått jobba lite

Jo. Min i10 har en maxfart på cirka 150 km/h. Den fick rulla med gaspedalen dikt an i 2 timmar för några veckor sedan. Bilen är från 2022 och bör således tåla det. Varväknaren var inte på rött. Enligt manualen ska den inte dras in på rött. Vilket inte heller robotlådan tillåter. Lustigt nog har bränsleförbrukningen sjunkit rejält efter den resan.

bilar mår bra av att jobba ordenkligt att ligga på varvstoppet i 2timmar är ju ganska dumnt men att gå in på varvstoppet korta stunder kvittar ju.. 

sen är det få bilar som faktist orkar lägga sig på varvstoppet på högsta växel..  enda bil jag kört som klarat det var en 1988::ans 360Gl 

smile

men samtidigt så var den knappast orginal  2liters motorn var bytt mot en 2.3liter 16v med turbo.. smile

men annars är det högst ovanligt att en bil även motorstarka bilar att man faktist kan varva ur dom på högsta växeln

Mm. Rött är 6500v. Den låg konstant på 5500v. Så lite till godo där. Ibland försökte lådan lägga i högsta växeln på plan/lätt sluttande väg och då sjönk det väl till 4500v men inte länge. Den orkade inte hålla den farten som cruise var inställd på.

Sen är ju farthållare i asiatbilar som de är. 0,5 km/h under så växla ner och ge fullt... Tills slut la jag lådan i läge manuell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang