Efterdra hjulbultar, viktigt?

Mittenfil1
24 juli 2023 · 7 Inlägg

Hej,

Hur viktigt är det efterdra hjulbultar egentligen? Har inte gjort det senaste bytena, men däckgubbarna var väldigt påpekandes om att det är viktigt.

Har kört 150 mil sedan hjulbytet nu, bör jag åka in för efterdragning?

Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 26 160 Inlägg

Mittenfil1 skrev:
Hej,

Hur viktigt är det efterdra hjulbultar egentligen? Har inte gjort det senaste bytena, men däckgubbarna var väldigt påpekandes om att det är viktigt.

Har kört 150 mil sedan hjulbytet nu, bör jag åka in för efterdragning?

Eller så gör du det själv?
Du känner ju direkt om någon utav dem är lös, alternativt behöver dras åt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Lucif3r
24 juli 2023 · 2 218 Inlägg

Däckgubbar brukar dra åt hjulbultarna åt h-e för hårt just för att kompensera för att folk inte efterdrar dom.
Dom gånger jag haft hjulen monterade av däckgubbe(t ex vid punktering, eller däckbyte) så gör jag alltid tvärtom - lossar skiten och drar dom med rätt moment big_smile

Jesper328
24 juli 2023 · 2 379 Inlägg

Efterdra ALLTID hjulen efter 50-100km.

Jag själv momentdrar alltid mina egna och mina kunders bilar, och det är ytterst sällan en efterdragning krävs.
MEN man bör alltid vara på den säkra sidan och efterdra ändå.

Up the RA
zleepy Trucker
24 juli 2023 · 1 392 Inlägg

alltid efterdra hjulbultar, slipper man ev stå som ett fån och skämmas vid vägen när ens hjul har lossnat och bilen skrapat underrede smile

ser ganska många såna både efter vårbytet och höstbytet av däck utmed vägen smile

Senast redigerat av zleepy (24 juli 2023)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
25 juli 2023 · 10 285 Inlägg

Efterdra alltid! Precis som Zleepy skriver ser man många längs vägarna med tappade hjul vår och höst.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
25 juli 2023 · 4 028 Inlägg

jag bruka dra med ca 20-30Nm först köra några km sedan dra slutgiltigt till ca 95-110Nm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2023 · 14 066 Inlägg

Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
25 juli 2023 · 5 528 Inlägg

Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.

Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna.
Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
25 juli 2023 · 7 245 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.

/Benny

Instämmer med Benny! - har ändå ALDRIG "tappat ett hjul"!

torsen
25 juli 2023 · 7 245 Inlägg

Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen.
På högersidan är muttrarna "självåtdragande".
Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande.
Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.

Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte.
Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!

Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.

Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.

Kommentera gärna, haha.

Brådhis * Voff voff *
25 juli 2023 · 10 285 Inlägg

simlar skrev:
Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.

Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna.
Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.

Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...

Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
25 juli 2023 · 5 528 Inlägg

torsen skrev:
Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen.
På högersidan är muttrarna "självåtdragande".
Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande.
Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.

Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte.
Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!

Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.

Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.

Kommentera gärna, haha.

Hjulbult/skruvarna är inte i centrum av axeln och påverkas inte av dom krafter som lossar/självdrar.
Av denna anledning är höger/vänstergänga onödigt på hjulen på en bil såvida man inte har centrummutter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nickeboii
25 juli 2023 · 762 Inlägg

torsen skrev:
Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen.
På högersidan är muttrarna "självåtdragande".
Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande.
Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.

Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte.
Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!

Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.

Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.

Kommentera gärna, haha.

Skillnaden är att bilens hjul snurrar åt samma håll och tillsammans med navet detta innebär ju i teorin att det aldrig ska lossa, medan en cykels pedal hela tiden hålls vågrätt under foten. Således roterar cykelns pedal ett varv i motsatt riktning varje gång man tagit ett fullt tramptag (båda ben) smile

Därför är det "mer befogat" att man har vänster respektive högergänga jämfört med en på bil.

På en bil torde det enbart vara förändringen i vinkelhastighet  och vinkelacceleration relativt däckets kontaktpunkt mot vägen som bidrar till att hjulmuttrarna lossar. Då borde det enligt min egna logik vara högersidans hjuk som löper minimalt högre risk att lossa på bilar? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
simlar
25 juli 2023 · 5 528 Inlägg

Brådhis skrev:

simlar skrev:
Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.

Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna.
Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.

Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...

Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?

Tunga fordon har oftast platta muttrar samt stålfälg.
Hjälper ju inte heller att fälgarna är betydligt svårare att sätta på plats på naven pga vikten.

Personbilar har nästan alla koniska eller sfäriska bultar/muttrar som både hjälper fälgarna styra in rätt mot navet samt kilar fast sig hårdare än två platta ytor mot varandra.

Senast redigerat av simlar (25 juli 2023)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
25 juli 2023 · 10 285 Inlägg

simlar skrev:

Brådhis skrev:

simlar skrev:
Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.

Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna.
Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.

Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...

Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?

Tunga fordon har oftast platta muttrar samt stålfälg.
Hjälper ju inte heller att fälgarna är betydligt svårare att sätta på plats på naven pga vikten.

Personbilar har nästan alla koniska eller sfäriska bultar/muttrar som både hjälper fälgarna styra in rätt mot navet samt kilar fast sig hårdare än två platta ytor mot varandra.

Fast dom har ju navstyrning. Så det går inte att sätta dom fel så länge dom hänger på navet.

Även om inte alufälgar är lika vanligt som på lätta fordon så är det ändå tämligen vanligt förekommande idag och behovet av att efterdra är lika stort med båda varianterna.

Så nej, jag håller fortsatt inte med om att behovet av att efterdra skulle bero på att man "gör fel". smile Varken på lätta eller tunga fordon.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
25 juli 2023 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.

/Benny

Instämmer med Benny! - har ändå ALDRIG "tappat ett hjul"!

samma här, fast jag har "bara" haft körkort i 27år.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MickeEng
25 juli 2023 · 481 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.

/Benny

Samma här aldrig efterdragit på typ 41års bilägande, aldrig haft problem att få bort hjulmuttrar/bultar där någon däcksnubbe gått loss med muttermaskin med allt vad han har.
Men det är klart känner man sig osäker kan man ju känna på dem.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Low
25 juli 2023 · 3 314 Inlägg

Självklart! Du vet aldrig om verkstaden har missat att dra heller.

Utmarks-Loke
25 juli 2023 · 5 845 Inlägg

Jag har aldrig heller efterdragit hjulen och ingen har någonsin lossnat eller suttit löst nästa gång jag skruvat av hjulen. Jag ser inte heller folk stående längs vägarna med tappade hjul på vår och höst, som vissa skrivit. I mitt liv har detta varit ett icke-problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang