Hur viktigt är det efterdra hjulbultar egentligen? Har inte gjort det senaste bytena, men däckgubbarna var väldigt påpekandes om att det är viktigt.
Har kört 150 mil sedan hjulbytet nu, bör jag åka in för efterdragning?
Eller så gör du det själv? Du känner ju direkt om någon utav dem är lös, alternativt behöver dras åt.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Däckgubbar brukar dra åt hjulbultarna åt h-e för hårt just för att kompensera för att folk inte efterdrar dom. Dom gånger jag haft hjulen monterade av däckgubbe(t ex vid punktering, eller däckbyte) så gör jag alltid tvärtom - lossar skiten och drar dom med rätt moment
Jag själv momentdrar alltid mina egna och mina kunders bilar, och det är ytterst sällan en efterdragning krävs. MEN man bör alltid vara på den säkra sidan och efterdra ändå.
Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.
Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna. Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.
Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen. På högersidan är muttrarna "självåtdragande". Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande. Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.
Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte. Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!
Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.
Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.
simlar skrev: Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.
Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna. Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.
Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...
Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
torsen skrev: Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen. På högersidan är muttrarna "självåtdragande". Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande. Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.
Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte. Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!
Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.
Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.
Kommentera gärna, haha.
Hjulbult/skruvarna är inte i centrum av axeln och påverkas inte av dom krafter som lossar/självdrar. Av denna anledning är höger/vänstergänga onödigt på hjulen på en bil såvida man inte har centrummutter.
torsen skrev: Skulle vara intressant att veta på vilken sida av bilen man tappat hjulen. På högersidan är muttrarna "självåtdragande". Förr hade en del bilar vänstergäng på vänster sida för att även de muttrarna skulle vara självåtdragande. Har själv bara råkat ut för vänstergäng på en FIAT och en Bedford.
Hur det var med "Hubbarna" på ekerhjulen till MGA och MGB minns jag inte. Glidbommarna(splines´en) var samma på alla hjul!
Det är inte utan anledning cykelpedaler har olika gäng på de olika sidorna.
Analogt härmed borde man, om man över huvud taget ska efterdra, endast göra det på vänster sida, eller hur.
Kommentera gärna, haha.
Skillnaden är att bilens hjul snurrar åt samma håll och tillsammans med navet detta innebär ju i teorin att det aldrig ska lossa, medan en cykels pedal hela tiden hålls vågrätt under foten. Således roterar cykelns pedal ett varv i motsatt riktning varje gång man tagit ett fullt tramptag (båda ben)
Därför är det "mer befogat" att man har vänster respektive högergänga jämfört med en på bil.
På en bil torde det enbart vara förändringen i vinkelhastighet och vinkelacceleration relativt däckets kontaktpunkt mot vägen som bidrar till att hjulmuttrarna lossar. Då borde det enligt min egna logik vara högersidans hjuk som löper minimalt högre risk att lossa på bilar?
simlar skrev: Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.
Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna. Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.
Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...
Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?
Tunga fordon har oftast platta muttrar samt stålfälg. Hjälper ju inte heller att fälgarna är betydligt svårare att sätta på plats på naven pga vikten.
Personbilar har nästan alla koniska eller sfäriska bultar/muttrar som både hjälper fälgarna styra in rätt mot navet samt kilar fast sig hårdare än två platta ytor mot varandra.
simlar skrev: Har aldrig efterdragit och alltid dragit med momentstav på muttermaskin och har inte tappat ett endaste hjul på dom 12år jag kört bil.
Varför däckverkstäder hävdar att det är livsviktigt att efterdra är för att friskriva sig ifall hjulen mot förmodan skulle lossna. Lossnar hjulen satt dom inte med rätt moment från början eller så satt fälgarna inte an mot naven ordentligt så man dragit med rätt moment men när fälgarna arbetat sig på sin rätta plats helt an mot naven blir hjulbultarna/muttrarna lösa.
Håller inte med här... På tunga fordon går det i princip alltid att dra åt mer när man kört. Även fast man dragit med rätt moment...
Vet inte varför det skulle vara skillnad på lätta fordon?
Tunga fordon har oftast platta muttrar samt stålfälg. Hjälper ju inte heller att fälgarna är betydligt svårare att sätta på plats på naven pga vikten.
Personbilar har nästan alla koniska eller sfäriska bultar/muttrar som både hjälper fälgarna styra in rätt mot navet samt kilar fast sig hårdare än två platta ytor mot varandra.
Fast dom har ju navstyrning. Så det går inte att sätta dom fel så länge dom hänger på navet.
Även om inte alufälgar är lika vanligt som på lätta fordon så är det ändå tämligen vanligt förekommande idag och behovet av att efterdra är lika stort med båda varianterna.
Så nej, jag håller fortsatt inte med om att behovet av att efterdra skulle bero på att man "gör fel". Varken på lätta eller tunga fordon.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Vettemannen skrev: Jag har aldrig under mina 49 år som bilägare efterdragit några hjulskruvar eller hjulmuttrar.
/Benny
Samma här aldrig efterdragit på typ 41års bilägande, aldrig haft problem att få bort hjulmuttrar/bultar där någon däcksnubbe gått loss med muttermaskin med allt vad han har. Men det är klart känner man sig osäker kan man ju känna på dem.
Jag har aldrig heller efterdragit hjulen och ingen har någonsin lossnat eller suttit löst nästa gång jag skruvat av hjulen. Jag ser inte heller folk stående längs vägarna med tappade hjul på vår och höst, som vissa skrivit. I mitt liv har detta varit ett icke-problem.