Behöver hjälp med Renault Clio 2 Hatchback -01

Kronnoz
9 augusti 2023 · 12 Inlägg

Tjenare folket.

Jag har lite problem med min Renault Clio Hatchback från 2001 (1.4 Bensin 75 hk).
Hastighetsmätaren har slutat att fungera och jag har en ABS lampa som lyser. Dem jag pratat med har sagt att det verkar vara en klassik 9/10 fall att hastighetsmätaren dör när något är fel med ABS'en. Så som jag fått det förklarat så går hastighetsmätaren via en '' Magnetisk minus till minus pool'' som mäter rotationen i hjulet och därifrån kan avgöra hastigheten på bilen.

Jag tänkte jag skulle byta sensor + ring men jag har inte den blekaste aning om vilken sida som den isf skulle mäta hastigheten på.
Jag hade inne den på verkstad och dem sa att ABS-ringen såg bra ut men dem nämnde inte ett skit om sensorerna trotts att jag frågade dem så det känns mer som att de inte hade tid/ville ta i bilen av någon anledning.

Så nu undrar jag, Vilken sida är det som den mäter hastigheten på? Då bilen säkert ändå kan behöva lite nya delar runt ABS så är det lika bra att försöka med ABS'en innan jag testar att dra till skroten för att plocka ett nytt mätarhus.

All hjälp uppskattas!
Tack på förhand!

Senast redigerat av Kronnoz (9 augusti 2023)

spillolja
9 augusti 2023 · 4 028 Inlägg

En felkodsläsning kan avslöja vilken sensor som spökar, det går inte med en OBD2 utan en som är anpassad för just Renault, Autocom kan fungera, diagnostikuttag finns under askkoppen (gäller fas1 av Clio II )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
9 augusti 2023 · 2 831 Inlägg

Det är inte alltid hastigheten tas från ABS.  Det kan sitta en givare på växellådan också även om det är osannolikt att det då skulle sammanfalla med lysande ABS lampa.

Felkoder behövs som sagt.
Inte nödvändigtvis en sensor, kablaget eller en ring.  Finns fler saker inblandat.
Ofta, men inte alltid, tas hastigheten som en medel mellan höger och vänster drivhjul.

Kronnoz
9 augusti 2023 · 12 Inlägg

spillolja skrev:
En felkodsläsning kan avslöja vilken sensor som spökar, det går inte med en OBD2 utan en som är anpassad för just Renault, Autocom kan fungera, diagnostikuttag finns under askkoppen (gäller fas1 av Clio II )

Yes jag har hittat diagnostikuttag men verkstaden påstår att dem inte hittar något. Men ABS + servicelampa börjar lysa efter man kört en stund (oftast i högre hastighet) så känns ju som att det är ABS'en som spökar. Kanske får ta in den till en annan verkstad som kan avläsa felen. Hastighetsmätare är som sagt helt död och den vill inte mäta kilometer i mätarställningen.

Kronnoz
9 augusti 2023 · 12 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är inte alltid hastigheten tas från ABS.  Det kan sitta en givare på växellådan också även om det är osannolikt att det då skulle sammanfalla med lysande ABS lampa.

Felkoder behövs som sagt.
Inte nödvändigtvis en sensor, kablaget eller en ring.  Finns fler saker inblandat.
Ofta, men inte alltid, tas hastigheten som en medel mellan höger och vänster drivhjul.

Jag tänkte på detta med men dem jag pratat med som jobbat med denna modellen säger allihopa att det är via ABS'en som hastigheten mäts och att hastighetsmätaren tydligen verkar lägga av i samband med ABS'en. Tydligen ett vanligt problem på Clion från 01.

spillolja
9 augusti 2023 · 4 028 Inlägg

Min 00:a har ingen sensor på växellådan vad jag vet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
9 augusti 2023 · 1 597 Inlägg

Hehe, ingen sensor på lådan på min 04 heller. Koppla upp med Autocom tex. så får du veta vilken sensor som spökar. Felkod bör finnas- annars kör du aktuell data o ser signalen när du kör från varje abs givare. Har du otur, så har du kabelbrott. Men troligtvis en givare fram som gett upp.

mvh/Husse

Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

Uppdatering.

Sensorerna verkar fungera. Däremot har jag fått felkod 12D

Någon som fått denna felkoden och kan ge mig lite mer info än vad datorn gjorde som kopplades upp. Allt jag vet är att en ABS-ring spökar. Men mer än så fick jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2023 · 17 502 Inlägg

"Felkod BCM-0012 - Wheel Sensor Left Front. Mechanical Fault"


???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
10 augusti 2023 · 4 028 Inlägg

Sensorringen ser man om man vrider ut hjulet, hissa upp och snurra på hjulet och kolla den noga med en start fick lampa, har bytt en sådan ring som var kass ,men det kan vara någon rostflaga eller liknande som stör, man kan evt. lossa på givaren så den inte sitter smuts på den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
"Felkod BCM-0012 - Wheel Sensor Left Front. Mechanical Fault"


???

Detta är allt vi fick ut på felkoderna.

https://ibb.co/k46c1R5

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2023 · 13 748 Inlägg

Kronnoz skrev:

Hybrid_ skrev:
"Felkod BCM-0012 - Wheel Sensor Left Front. Mechanical Fault"


???

Detta är allt vi fick ut på felkoderna.

https://ibb.co/k46c1R5

Felkoden säger ju rätt tydlig att abs ringen är felet. Sen skulle jag inte lita till hundra på det men mest troligen är den sprucken så kolla och byt on den är trasig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

Growe skrev:

Kronnoz skrev:

Hybrid_ skrev:
"Felkod BCM-0012 - Wheel Sensor Left Front. Mechanical Fault"


???

Detta är allt vi fick ut på felkoderna.

https://ibb.co/k46c1R5

Felkoden säger ju rätt tydlig att abs ringen är felet. Sen skulle jag inte lita till hundra på det men mest troligen är den sprucken så kolla och byt on den är trasig

Fullt medveten av vad koden säger. Det jag bollar på är vilken sida det kan vara då felkoden inte säger något om det. Men får nog bli att lyfta upp bilen och kolla helt enkelt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2023 · 13 748 Inlägg

Kronnoz skrev:

Hybrid_ skrev:
"Felkod BCM-0012 - Wheel Sensor Left Front. Mechanical Fault"


???

Detta är allt vi fick ut på felkoderna.

https://ibb.co/k46c1R5

Felkoden säger ju rätt tydlig att abs ringen är felet. Sen skulle jag inte lita till hundra på det men mest troligen är den sprucken så kolla och byt on den är trasig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

spillolja skrev:
Sensorringen ser man om man vrider ut hjulet, hissa upp och snurra på hjulet och kolla den noga med en start fick lampa, har bytt en sådan ring som var kass ,men det kan vara någon rostflaga eller liknande som stör, man kan evt. lossa på givaren så den inte sitter smuts på den

Hur krångligt är det att byta? Snackar vi 3 pilsner, domkraft och pallbock eller snackar vi verkstad?
Jag är helt ok kunnig på en del saker på bilar när det kommer till att fixa det mekaniska men ABS-ring är något jag inte riktigt fått chansen att byta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2023 · 17 502 Inlägg

Kronnoz skrev:
Hur krångligt är det att byta? Snackar vi 3 pilsner, domkraft och pallbock eller snackar vi verkstad?

Den där kommer jag att återanvända... Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kronnoz skrev:
Hur krångligt är det att byta? Snackar vi 3 pilsner, domkraft och pallbock eller snackar vi verkstad?

Den där kommer jag att återanvända... Tack!

Bjuder på den! ;p

spillolja
10 augusti 2023 · 4 028 Inlägg

Först får man ta read på om den har 28 eller 44 taggar ( min 00:a har 28 taggar)
lossa på nav muttern 30mm-hylsa  (vä)
ta av hjulet, ställ upp med en pallbock
lossa på de 2 torxskruvarna som håller bromsskivan med en T50 torx och slagskruvmejsel
lossa på de 2 bultar som håller okhållaren 17mm hylsa
lossa på genomgående bult för spildelled  16 eller 17 mm hylsa och ringnyckel
hissa upp hjulet på andra sidan (hö) så det lämnar marken ca 5cm
lossa på mutter som håller fjäderbenet på samma sida (hö) (lång 21mm hylsa ?)

dela på spindel och spindelled (en liten huggmejsel kan undelätta)
dela även så styrled och spindel

trä ut drivaxeln ut navet  och slå på den nya ringen med en lämpligt dorn efter  rengörning

återmonera och fetta in gängor, skuvar,för skivor och ok fettas in med aluminiumpasta

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Kronnoz
10 augusti 2023 · 12 Inlägg

spillolja skrev:
Först får man ta read på om den har 28 eller 44 taggar ( min 00:a har 28 taggar)
lossa på nav muttern 30mm-hylsa  (vä)
ta av hjulet, ställ upp med en pallbock
lossa på de 2 torxskruvarna som håller bromsskivan med en T50 torx och slagskruvmejsel
lossa på de 2 bultar som håller okhållaren 17mm hylsa
lossa på genomgående bult för spildelled  16 eller 17 mm hylsa och ringnyckel
hissa upp hjulet på andra sidan (hö) så det lämnar marken ca 5cm
lossa på mutter som håller fjäderbenet på samma sida (hö) (lång 21mm hylsa ?)

dela på spindel och spindelled (en liten huggmejsel kan undelätta)
dela även så styrled och spindel

trä ut drivaxeln ut navet  och slå på den nya ringen med en lämpligt dorn efter  rengörning

återmonera och fetta in gängor, skuvar,för skivor och ok fettas in med aluminiumpasta

smile

Låter helt klart som att det är 3 pilsner då! Tack för genomgången! ^^

Mossan1
11 augusti 2023 · 2 831 Inlägg

Det är också viktigt med avståndet mellan sensor och ring.

Ibland (Jag har sett det själv) har det rostat under sensorn och lyft den så avståndet till ringen blir för långt.
Kallas "Rust-jacking" när metallen expanderar av rösten.

En spricka i en ring brukar leda till att ABS går in när den inte ska, tex precis när man ska stanna.

Jag har också sett en ring som spruckit och är helt lös så den roterar som den tycker. Ibland fastnad på ABS sensorn. (Som är en magnet)
Kan då se ok ut när man tittar, men snurrar man hjulet står den stilla.

Vid montering av Absring är det viktigt att både ringen och sensorn hamnar rätt. Bara nån millimeter fel kan påverka negativt.
Sitter sensorn rätt, och den inte MÅSTE lossas är det klokt att låta den vara.  Bända ur den kan skada den lätt.

Senast redigerat av Mossan1 (11 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang