Tips av mutterknack

Ravil
22 augusti 2023 · 92 Inlägg

Tjena tänkte köpa mig en egen knack med batteri och laddare då jag är lite trött på att låna pappas ryobi grejer, har kollat in mycket på milwaukee men märker att alla dom stora märkena har runt samma priser på sina maskiner, och sen att de finns att välja mellan 12 volt, 18 volt, de ena och de andra. Vad har ni för tips på mutterknack? Har beslutsångest

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Mossan1
23 augusti 2023 · 2 836 Inlägg

Med tanke på hur sällan sådan används är min rekommendation att skaffa en som delar batteri med verktyg du använder oftare.

Ska du bara ha för tex hjulskifte duger vilken som helst.

zemet
23 augusti 2023 · 4 044 Inlägg

Gör ett smart val, när man väl valt ett märke är tröskeln att byta till något annat ganska hög för att man vill använda samma batterier till alla sina maskiner.

Själv har jag makita, det fungerar bra för mig som privat person då makita har alla möjliga batteridrivna verktyg även för trädgården mm.

Hade jag stått inför valet idag så hade jag nog gått på milwalkee istället. Deras verktyg presterar oftast bättre än makita, dewalt mm i tester och dom brukar dessutom inte vara det dyraste alternativet.

Ryobi är väll ett ganska bra märke för hobbybruk som ändå håller hyfsad kvalitet.

Jag hade inte köpt en mutterknack i 12v. Minimum 18V

Kolla lite jämförelser mellan de olika märkena och maskinerna på Project farm och torque test channel på youtube.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
master_lars
23 augusti 2023 · 1 162 Inlägg

Köp Lidls Parkside, de dyker upp ett par ggr per år.
Sjukt stark och mångsidig mutterknack för under 1000-lappen med tillhörande batteri.

https://www.youtube.com/watch?v=-lRhMXrr89s

https://www.youtube.com/watch?v=i6N-mkOv1-w

Har den själv och kan varm rekommendera den.

Senast redigerat av master_lars (23 augusti 2023)

Ravil
28 augusti 2023 · 92 Inlägg

Kollat på den lilla 18v knacken från milwaukee men de slår 340nm, tror ni de räcker? Grejar ofta med rostiga gamla bilar så den kanske inte orkar

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Jesper328
28 augusti 2023 · 2 380 Inlägg

Nja, 340nm är i klenaste laget.
Nu kan det säkert bero på hur den slår osv, jag kan inte så mycket av det tekniska när det kommer till knackar.

Jag har en Ryobi ”400” NM som används rätt så flitigt, och den funkar väl till det mesta även om man ofta får släppa på skruven med ett dragskaft först.
Har den mest för att den är hyfsat smidig.
Har sedan en SnapOn som har runt 1000-1200nm i lossningsmoment och även den får kämpa ibland..

Jag har provat Milwaukee 1/2” en gång, och kommer att kliva över till det framöver.

Senast redigerat av Jesper328 (28 augusti 2023)

Up the RA
Lucif3r
29 augusti 2023 · 2 218 Inlägg

Ryobi's 400nm dragare duger till det mesta, har den själv, men några 400nm levererar den dessvärre inte. TTC mätte upp den till runt 300nm om jag minns rätt.
Deras nya HP-serie är desto bättre dock! ... Och betydligt dyrare...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang