Rörligt elpris mot timpris.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 augusti 2023 · 14 058 Inlägg

Är det någon som har erfarenhet av rörligt elpris gentemot timpris?

Vi är två vuxna utan barn hemma. Vi laddar ingen elbil. De största elförbrukarna är luftvärmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin och torktumlare utöver lampor, mikro, spis, ugn samt TV. Är det någon större vits med att gå över till timpris eller är det bara ett väldigt jagande på lågpristimmar utan att förtjänsten blir så stor?
Vad tycker ni?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2023 · 17 486 Inlägg

Förutsättningar: 2 personer, hus, värmepump och golvvärme. Årsförbrukning cirka 11800 kWh.
Bakgrund: November 2022 gick vårt fasta pris ut. Beslöt då att gå över till timpris med tanken att ha koll och kunna styra förbrukning mer.

Detta visade sig vara ett klokt beslut. Elen är normalt dyrast klockan 07-09 och sen 18-21. På helgerna är den billig. Förutom katastrofmånader Nov-Feb 2022 har vi haft de lägsta elräkningarna någonsin. Jobbar på dagarna. Värmepumpen går enbart på kompressor mellan 0600-2200 och tvätt & disk körs igång med timer på kvällen så de går på nätterna då elen är som billigast. Senaste förbrukning var på 189:- Mina föräldrar har också Fortum men månadspris. De betalar det dubbla.

Sen har vi förvisso dieselvärmaren som dras igång om priset skenar iväg. Pannan känner ju då att det blir varmare inne och lugnar ner sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-976b0016c61581bc74a16bbe6efcd517.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 augusti 2023 · 14 058 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Förutsättningar: 2 personer, hus, värmepump och golvvärme. Årsförbrukning cirka 11800 kWh.
Bakgrund: November 2022 gick vårt fasta pris ut. Beslöt då att gå över till timpris med tanken att ha koll och kunna styra förbrukning mer.

Detta visade sig vara ett klokt beslut. Elen är normalt dyrast klockan 07-09 och sen 18-21. På helgerna är den billig. Förutom katastrofmånader Nov-Feb 2022 har vi haft de lägsta elräkningarna någonsin. Jobbar på dagarna. Värmepumpen går enbart på kompressor mellan 0600-2200 och tvätt & disk körs igång med timer på kvällen så de går på nätterna då elen är som billigast. Senaste förbrukning var på 189:- Mina föräldrar har också Fortum men månadspris. De betalar det dubbla.

Sen har vi förvisso dieselvärmaren som dras igång om priset skenar iväg. Pannan känner ju då att det blir varmare inne och lugnar ner sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-976b0016c61581bc74a16bbe6efcd517.jpg

Förbrukningen på 189 kr är väl kwH x timpris? Tack för förklaringen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2023 · 17 486 Inlägg

Vettemannen skrev:
Förbrukningen på 189 kr är väl kwH x timpris? Tack för förklaringen.

Riktigt. Inklusive allt. Fakturan var på 189:-!!!

Nackdelen var att vi inte kunde hålla poolen varm på semestern utan vi har värmt upp den 2 helger bara under denna säsongen. Men läget är ju som det är just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2023 · 7 232 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Förbrukningen på 189 kr är väl kwH x timpris? Tack för förklaringen.

Riktigt. Inklusive allt. Fakturan var på 189:-!!!

Nackdelen var att vi inte kunde hålla poolen varm på semestern utan vi har värmt upp den 2 helger bara under denna säsongen. Men läget är ju som det är just nu.

189kr, hur är det möjligt? 😳 Hur många kWh gör ni av med?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 augusti 2023 · 14 058 Inlägg

346 kr hade jag i elkostnad för juli månad. Det är inklusive allt, ju förutom elöverföring, elskatt, abbonemangsavgift och moms på den biten. Men förbrukad el med moms var 346 kr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Förbrukningen på 189 kr är väl kwH x timpris? Tack för förklaringen.

Riktigt. Inklusive allt. Fakturan var på 189:-!!!

Nackdelen var att vi inte kunde hålla poolen varm på semestern utan vi har värmt upp den 2 helger bara under denna säsongen. Men läget är ju som det är just nu.

våran högsta i vintras var 20k  det var 2månader som var  så rolig räkning vi hade fast pris som gick över till något jävla skit som slutade i katastrof.. istort sätt.. =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 augusti 2023 · 17 486 Inlägg

Growe skrev:
våran högsta i vintras var 20k  det var 2månader som var  så rolig räkning vi hade fast pris som gick över till något jävla skit som slutade i katastrof.. istort sätt.. =/

När ett aktivt valt avtal går ut så får man just ett löpande skräpavtal. Tänk hur många som har det i landet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
29 augusti 2023 · 1 160 Inlägg

Fastpris kör jag, totlat pris med alla skatter och avgifter är 1,8kr/kW
Bundet i 6 år, 4½ år kvar. Man kan tydligt se trenden redan nu. Kommer bli dyrare så länge inte ny kärnkraft är på plats.

Vindkraften är rejält skadlig, kolla bara nödslakten av djur i Danmark.

https://supermiljobloggen.se/nyheter/pf … tande-kor/

Det är alltså mikroplaster från Vindkraftverken. Det var det som utredningen man gjorde visade i alla fall.

Senast redigerat av master_lars (29 augusti 2023)

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 augusti 2023 · 14 058 Inlägg

master_lars skrev:
Fastpris kör jag, totlat pris med alla skatter och avgifter är 1,8kr/kW
Bundet i 6 år, 4½ år kvar. Man kan tydligt se trenden redan nu. Kommer bli dyrare så länge inte ny kärnkraft är på plats.

Vindkraften är rejält skadlig, kolla bara nödslakten av djur i Danmark.

https://supermiljobloggen.se/nyheter/pf … tande-kor/

Det är alltså mikroplaster från Vindkraftverken. Det var det som utredningen man gjorde visade i alla fall.

Med överföringsavgiften också?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Presidento Of World
29 augusti 2023 · 3 329 Inlägg

Jag har bundet på totalt 98 öre inkl allt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 augusti 2023 · 14 058 Inlägg

Presidento skrev:
Jag har bundet på totalt 98 öre inkl allt.

Överföringsavgiften tillkommer väl?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
våran högsta i vintras var 20k  det var 2månader som var  så rolig räkning vi hade fast pris som gick över till något jävla skit som slutade i katastrof.. istort sätt.. =/

När ett aktivt valt avtal går ut så får man just ett löpande skräpavtal. Tänk hur många som har det i landet...

problemet var bara att vi tog fel på månaden så derför missade min sambo det men att avsluta det jo tjena.. men det hjälpte inte just då  nu har vi rörligt går liksom inte att binda till fast pris just nu

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
master_lars
31 augusti 2023 · 1 160 Inlägg

Vettemannen skrev:

master_lars skrev:
Fastpris kör jag, totlat pris med alla skatter och avgifter är 1,8kr/kW
Bundet i 6 år, 4½ år kvar. Man kan tydligt se trenden redan nu. Kommer bli dyrare så länge inte ny kärnkraft är på plats.

Vindkraften är rejält skadlig, kolla bara nödslakten av djur i Danmark.

https://supermiljobloggen.se/nyheter/pf … tande-kor/

Det är alltså mikroplaster från Vindkraftverken. Det var det som utredningen man gjorde visade i alla fall.

Med överföringsavgiften också?

/Benny

Precis.
Elpriset är bundet på strax under 1 kr innan avgifter, och skatter

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 september 2023 · 2 972 Inlägg

Jag har haft timpris i 4 år nu i höst med Tibber. Med onlinetjänsten offpeak.se kan man kolla hur den senaste månaden eller de senaste 31 dagarna har sett ut jämfört med helt vanligt rörligt pris (just idag blir det exakt samma siffror dock) om man kör Tibber.
Men jag har elbil och laddar på natten med smartladdning mot elpriset, styr två luft-luft VP med Sensibo-enheter mot elpriset (sköter sig själv) och försöker styra frugan att köra tvätt och tork när det är billigare även om hon inte bryr sig öht smile
Augusti blev 36% billigare men det tror jag beror på dyrare dagar och billiga nätter just nu sista tiden. Brukar ligga 10-25% billigare.

Hade jag inte haft elbil tror jag inte det hade spelat någon större roll.

Senast redigerat av matteeee (1 september 2023)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2023 · 17 486 Inlägg

matteeee skrev:
Jag har haft timpris i 4 år nu i höst med Tibber. Med onlinetjänsten offpeak.se kan man kolla hur den senaste månaden eller de senaste 31 dagarna har sett ut jämfört med helt vanligt rörligt pris (just idag blir det exakt samma siffror dock) om man kör Tibber.
Men jag har elbil och laddar på natten med smartladdning mot elpriset, styr två luft-luft VP med Sensibo-enheter mot elpriset (sköter sig själv) och försöker styra frugan att köra tvätt och tork när det är billigare även om hon inte bryr sig öht smile
Augusti blev 36% billigare men det tror jag beror på dyrare dagar och billiga nätter just nu sista tiden. Brukar ligga 10-25% billigare.

Hade jag inte haft elbil tror jag inte det hade spelat någon större roll.

För oss har timpris spelat en väldig roll det senaste året. Om än med vissa uppoffringar. Inga smarta system utom pannan som går strikt på tid. Frun brukar fråga på helgen: Priset idag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 september 2023 · 2 972 Inlägg

Hybrid_ skrev:

matteeee skrev:
Jag har haft timpris i 4 år nu i höst med Tibber. Med onlinetjänsten offpeak.se kan man kolla hur den senaste månaden eller de senaste 31 dagarna har sett ut jämfört med helt vanligt rörligt pris (just idag blir det exakt samma siffror dock) om man kör Tibber.
Men jag har elbil och laddar på natten med smartladdning mot elpriset, styr två luft-luft VP med Sensibo-enheter mot elpriset (sköter sig själv) och försöker styra frugan att köra tvätt och tork när det är billigare även om hon inte bryr sig öht smile
Augusti blev 36% billigare men det tror jag beror på dyrare dagar och billiga nätter just nu sista tiden. Brukar ligga 10-25% billigare.

Hade jag inte haft elbil tror jag inte det hade spelat någon större roll.

För oss har timpris spelat en väldig roll det senaste året. Om än med vissa uppoffringar. Inga smarta system utom pannan som går strikt på tid. Frun brukar fråga på helgen: Priset idag?

Min fru när jag blir lite sur för att hon tar en dusch och startar hela tvätteriet de dyraste timmarna: Och? Jag är smutsig och behöver duscha nu och hinner inte hänga tvätten imorgon bitti.
Men men, bilen laddar för mer än en tvätt kostar ändå. Nu har jag även löst dagarna lite med solceller så det hjälper ju till lite.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
viccoA
1 september 2023 · 3 110 Inlägg

Kör också timpris via tibber.

Har 3 elbilar, smart billaddare (anpassar sig efter inställningar i tibber/laddar bara på billiga timmar, laddade för 24 öre per kwh i juli och bilarna förbrukar ungefär 1.6kwh per mil), smart luft/vatten värmepump med golvvärme/gjutna golv på båda planen och volymtank samt en skvätt solceller,
Sparar grova pengar mot diesel/bensinräkningen (legat kring max 2kr/mil för elen max senaste året sett över en hel månad inkl allt), hushållet kör ca 6000 elbilsmil om året.

Senast redigerat av viccoA (2 september 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang