Ta ut fläkt panel 944 -98

Skumgummi34
31 augusti 2023 · 1 Inlägg

Hej!
AC på min 944 har lagt av och jag har hört att panelen (där man ställer in fläkten och värmen) ofta lägger av.

Jag har tagit bort plast delen som sitter mellan tändningslåset och runt själva panelen med fläkt vred, men jag kan verkligen inte förstå hur man får loss själva panelen.
Det sitter ju en skruv i varje hörn men sen då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 augusti 2023 · 13 746 Inlägg

man får börja nerifrån och riva bort med askfatet och sen ta loss plasten runt cigg utaget och ta loss skruvarna där.  sen tar man loss stereo facket med och sen bort med plåtramen som sitter skruvad i sidorna sen kan du ta loss fläktpanelen..  det låter svårare än vad det är.. det är 5min jobb. 

men som sagt man får ta bort allt i mittkonsollen för att få bort fläktpanelen då plåtramen sitter utanför allt smile  om jag inte minnns allt åt helvete    var nog 10år sen sist jag rev brädan på en 940 smile   men har rivit ett 20tal  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
1 september 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:
man får börja nerifrån och riva bort med askfatet och sen ta loss plasten runt cigg utaget och ta loss skruvarna där.  sen tar man loss stereo facket med och sen bort med plåtramen som sitter skruvad i sidorna sen kan du ta loss fläktpanelen..  det låter svårare än vad det är.. det är 5min jobb. 

men som sagt man får ta bort allt i mittkonsollen för att få bort fläktpanelen då plåtramen sitter utanför allt smile  om jag inte minnns allt åt helvete    var nog 10år sen sist jag rev brädan på en 940 smile   men har rivit ett 20tal  smile

Nu minns jag bara 760/960 (88-98), men där var det bara att ta loss och dra rakt ut. Behövdes inte riva något under. Är det verkligen så annorlunda på en 940? Du tänker inte på 740 nu?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2023 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
man får börja nerifrån och riva bort med askfatet och sen ta loss plasten runt cigg utaget och ta loss skruvarna där.  sen tar man loss stereo facket med och sen bort med plåtramen som sitter skruvad i sidorna sen kan du ta loss fläktpanelen..  det låter svårare än vad det är.. det är 5min jobb. 

men som sagt man får ta bort allt i mittkonsollen för att få bort fläktpanelen då plåtramen sitter utanför allt smile  om jag inte minnns allt åt helvete    var nog 10år sen sist jag rev brädan på en 940 smile   men har rivit ett 20tal  smile

Nu minns jag bara 760/960 (88-98), men där var det bara att ta loss och dra rakt ut. Behövdes inte riva något under. Är det verkligen så annorlunda på en 940? Du tänker inte på 740 nu?

samma skit ...   på alla nej problemet är att det sitter en stålram som håller ihop sidorna med överdelen och den sitter liksom på utsidan av fläktpanelen..  visst jag kan minnas fel men har skruvat så inåt helvete med 940 men det är ju 10+år sen

ska sitta med typ 2 eller 3st m6 skruvar på varje sida sen sitter panelen me 4st skruv dom 2 övre blir inte blockerade men dom 2nedre sitter ju genom plåtkonsollen och fläktpanelen. och för att få bort fläktpanelen måste man antingen bryta sönder fläktpanelen eller ta loss plåtkonsollen

men kan så klart minnas helt fel.  har minne som är som en guldfisk..  jag har nog allt ligger i förådet till en komplett 940 instrument panel.. men vete fasen om jag orkar gå ut i förådet..   tror den är komplett med ac panel och elsystem och mätarhus smile      blev över efter jag sålde min 740 för några år sen...  skulle bygga om från den där äklia orginal brädan från 1985    ville ju ha all utustning inkl ecc.  smile   fasen att man alltid jobbar 200+ timmar varje månad så man inte har tid



sen är det väll så att 760 och 960 inte har samma bräda som 940 utan från 88b är det ju en helt annan bräda i 760/960 mot 740 -91 och 940

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2023 · 13 746 Inlägg

här ser fästet jag pratar om att dom sitter på utsidan av fläktpanelen.  och det enda sättet att ta bort den konsollen är att att plocka bort allt under och släppa skruvarna i sidopanelenera inget svårt jobb men tråkigt  att plocka ur stereo facket och allt för att komma åt skruvarna

men man ser det enkelt när man börjar skruva..  när man endå är där och river kan man säkert fixa härvan till stereon som alltid en massa klåfingriga ungjävlar varit och klippt sönder..    totalt allergisk mot folk som är och stökar till bakom paneler i bilar.. med kablar över allt.. så man kan stripa upp allt och fixa det så det blir mint!


https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44b53c7f3221eaac2f04b341a7445e47.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
1 september 2023 · 10 280 Inlägg

Snygg stereo... tongue

Aha, okej, ja då skiljer det så pass mycket där mellan dom olika brädorna. Märkligt, för som sagt på 760/960 är det bara att lossa fyra skruv och dra den rakt ut. Klart smidigare! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
1 september 2023 · 2 217 Inlägg

Brådhis skrev:
Snygg stereo... tongue

Aha, okej, ja då skiljer det så pass mycket där mellan dom olika brädorna. Märkligt, för som sagt på 760/960 är det bara att lossa fyra skruv och dra den rakt ut. Klart smidigare! smile

Är man lite "smart" så sätter man tillbaka panelen utanpå stålramen, då slipper man riva allt nästa gång man ska ut med panelen. Varför stålramen prompt ska sitta framför panelen orginal är en gåta, och en idiotilösning tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2023 · 13 746 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Snygg stereo... tongue

Aha, okej, ja då skiljer det så pass mycket där mellan dom olika brädorna. Märkligt, för som sagt på 760/960 är det bara att lossa fyra skruv och dra den rakt ut. Klart smidigare! smile

Är man lite "smart" så sätter man tillbaka panelen utanpå stålramen, då slipper man riva allt nästa gång man ska ut med panelen. Varför stålramen prompt ska sitta framför panelen orginal är en gåta, och en idiotilösning tongue

inte speciellt smart för då passar inte täckplasten  så då ser det förjävligt ut.  det är liksom 5min jobb att ta ner det där så inget som är svårt bara tråkigt.. det svåra är väll att slita ut stereon..   om man har 3lågnivå och massa sånt.. framför allt när alla 3 är identiska och man glömmer att märka dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
1 september 2023 · 2 217 Inlägg

Growe skrev:
inte speciellt smart för då passar inte täckplasten

Det gör den visst det. Var iaf inga som helst problem på min -98a.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2023 · 13 746 Inlägg

Lucif3r skrev:

Growe skrev:
inte speciellt smart för då passar inte täckplasten

Det gör den visst det. Var iaf inga som helst problem på min -98a.

klart det går men då sitter aldrig plasten som sitter ovan rätt..  skulle bli galen på att fläkt panelen sitter snett...  nej varför tatta till saker när man kan göra dom rätt?

för hur i slutänden måstee den bort för att ta bort fläktpanelen om man inte ska bryta sönder den  för att spara 5min  det verkar väldigt kortsiktigt tänkt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
2 september 2023 · 2 217 Inlägg

Growe skrev:
klart det går men då sitter aldrig plasten som sitter ovan rätt..

Jodå det gör den... Iaf på min -98a, har inte provat på -92an...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang