Laddbox/laddstation 7.5 kWh 1 fas ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2023 · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar Matteee och viccoA för inlägg och engagemang.

Jo stolpen i Sunne hade två uttag ( fanns en till likadan stolpe) så max 11 kWh på varje uttag.
Chargefinder anger 11kWh på dessa stolpar  men...
Jag fick som att ca 1.4 kWh på en fas. Det var dock ingen annan som laddade samtidigt så det skall inte ha varit problemet.
Däremot så pratade jag med en kille som hade en Tesla 3,  tror jag, på ladd där nör jag kom och han sa att han laddar där emellanåt och att det är " löjligt låg effekt på dessa stolpar även med hans elbil.

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
22 september 2023 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

vad laddarn klarar och vad som finns att tillgå är ju inte samma sak. 

lite som allt snack om hur bra det är med ellastbilar och ingen ser problemet om ett åkeri med 100st lastbilar som kör lokala leveranser kommer tillbaka vid 16tiden. kopplas in på laddning och bam.  det kommer ta 7månader att ladda dom där 100lastbilarna.   endå är det ingen som snackar om det.

för det finns inte oändligt med kapacitet på elnätet.   större städer är ju redan på bristningsgränsen.

så bara för att märkeffekten är en visst måste det finnas el in oxå

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2023 · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:

Så små stolpar har bara effektvakter mot sitt eget abonnemang (11kw motsvarar huvudsäkringarna i en vanlig lägenhet utan egen uppvärmning), de har ingen aning om belastningen på elnätet i stort. Det går heller inte att begränsa dem på det sättet.

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

något sätt begränsas ju laddningen om inte effekten finns..   antingen via ladd stationen eller bilen.  aldrig att man låter något slockna helt pga den försöker ta mer effekt än vad som finns tillgängligt.  någon form av begräsning någonstans finns det.. 

sen att säckringen drar om man försöker plocka 16amp på en 6amp säkring säger sig själv.  någonsans finns det något som reglerar hur mycket effekt man tar från nätet vs hur mycket som finns att tillgå.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
24 september 2023 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

När volten droppar kommer bilen begränsa sig oavsätt   tex en enfas laddare går den under 230volt så märks det ju i bilens laddare. Och belastar man då ner skiten massor kommer kapaciteten bli begränsad. Man kan helt enkelt inte plocka 11kw om det inte finns 11kw ström.   Dessutom riskerar man skador på kablar och dyligt om man inte styr effektuttaget  för droppar volten så kommer värmen som ett brev på posten så någon reglering måste det finnas  antingen i laddstationen eller i fordonet   hur den tekniska lösningen ser ut låter jag vara osagt     i usa har dom ju verkligen satt sig i en knivigt läge med sina 110v  vilket kräver dubbla tjockleken på kablar för samma effektuttag som vi har på 240volt

Kort svar: nej. Volten/frekvensen droppar inte många procent före nätet släcks ner.

något sätt begränsas ju laddningen om inte effekten finns..   antingen via ladd stationen eller bilen.  aldrig att man låter något slockna helt pga den försöker ta mer effekt än vad som finns tillgängligt.  någon form av begräsning någonstans finns det.. 

sen att säckringen drar om man försöker plocka 16amp på en 6amp säkring säger sig själv.  någonsans finns det något som reglerar hur mycket effekt man tar från nätet vs hur mycket som finns att tillgå.

Precis, laddstationen och huset är avsäkrat, boxen och tex bergvärmen har oftast lastvakt, sen knivsäkringar ute i gatan, osv osv. Spänning och frekvens faller inte mycket, det skadar utrustning. Säkringar kan gå. Börjar frekvensen sjunka i ett för stort område släcker nätägaren ner det (något som knappt aldrig händer i Sverige).

Det som däremot händer:
Du installerar 10 laddstolpar vid ett hyreshus med 80A huvudsäkring; alla 10 laddarna kan då inte ladda med full effekt samtidigt, men tex laddhybrider använder oftast bara 1 fas, vilket innebär att man kan förflytta last till andra faser om man har någorlunda intelligenta boxar och man kan ladda 10 hybrider med full effekt men kanske inte 10 Tesla model S  eller Porsche (32A / 22 kw laddare), varefter bilar börjar bli fulla ökar boxarna effekten till de som har kvar att ladda osv.

KenthIJ
15 januari · 1 465 Inlägg

Har jag förstått det rätt att den här laddstationen skulle leverera 6.6 kWh till vår bil ?

Det är ju två uttag på laddstationen så vad händer om vi står två och laddar samtidigt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-7f24d57f390cb9e406516d86e71caf0e.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (15 januari )

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 januari · 2 972 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har jag förstått det rätt att den här laddstationen skulle leverera 6.6 kWh till vår bil ?

Det är ju två uttag på laddstationen så vad händer om vi står två och laddar samtidigt?

Det beror på hur den i sig är kopplad mot elnätet. Är det framdraget 3x32A och varje uttag har 1x32A som är fullt tillgängliga så kan två bilar ladda med upp till 7,4kW vardera.
Är en 1-fas 32A framdragen så lär den dela mellan bilarna - mest troligt 50/50 så du får som bäst 3,7kW.

Edit: Alternativ två är troligast.

Senast redigerat av matteeee (16 januari )

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
viccoA
16 januari · 3 110 Inlägg

matteeee skrev:

KenthIJ skrev:
Har jag förstått det rätt att den här laddstationen skulle leverera 6.6 kWh till vår bil ?

Det är ju två uttag på laddstationen så vad händer om vi står två och laddar samtidigt?

Det beror på hur den i sig är kopplad mot elnätet. Är det framdraget 3x32A och varje uttag har 1x32A som är fullt tillgängliga så kan två bilar ladda med upp till 7,4kW vardera.
Är en 1-fas 32A framdragen så lär den dela mellan bilarna - mest troligt 50/50 så du får som bäst 3,7kW.

Edit: Alternativ två är troligast.

Kan även balanseras mellan flera stoplar. Därav texten "MAX". Det är en 1-fas stolpe, ofta delar båda uttagen på 16A alt 32A i verkligheten om det sitter flera laddare. Vad säger chargefinder om hastigheten? Alt har man flera faser fram till stolpen och då 2x32A dvs båda uttagen får full fart.
Vill man ladda med någorlunda hastighet på publika AC-laddare ska man undvika bilar med halvmesyrer till interna laddare som laddar med en fas. Fast på den aktuella stolpen kvittar det då det är en en-fas stolpe.

Senast redigerat av viccoA (16 januari )

KenthIJ
16 januari · 1 465 Inlägg

Tackar både viccoA och matteeee för svar.

Grejen är att jag kan få hyra en sådan p plats.
Har försökt få tag i ansvarig för mer info. Men inte lyckats

viccoA
16 januari · 3 110 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar både viccoA och matteeee för svar.

Grejen är att jag kan få hyra en sådan p plats.
Har försökt få tag i ansvarig för mer info. Men inte lyckats

Aha, kanske kan du kolla med någon annan som laddar på stolparna vilken hastighet de max kommit upp i.

KenthIJ
16 januari · 1 465 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar både viccoA och matteeee för svar.

Grejen är att jag kan få hyra en sådan p plats.
Har försökt få tag i ansvarig för mer info. Men inte lyckats

Aha, kanske kan du kolla med någon annan som laddar på stolparna vilken hastighet de max kommit upp i.

Tackar för tips.
Jag skall flytta dit och deltidsbo där men inte förän första mars och jag känner ingen där att fråga,  ännu.
Har en bit dit så jag kan inte heller " haffa " någon på parkeringen,  att fråga.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 januari · 2 972 Inlägg

Hur långt kör du ungefär varje dag?
Med långsamma men troliga 3-ish kW kommer du ändå hinna ladda ca 8hx3kW = 24kWh på en natt. Det lär du komma ca 12mil på.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
17 januari · 1 465 Inlägg

matteeee skrev:
Hur långt kör du ungefär varje dag?
Med långsamma men troliga 3-ish kW kommer du ändå hinna ladda ca 8hx3kW = 24kWh på en natt. Det lär du komma ca 12mil på.

Tackar för synpunkter och engagemang.

Vår bil (Toyota RAV 4 PHEV AWD 2020) har ett batteri på 18.1 kW och en ombordladdare på 6.6 kWh.

Jag har dock aldrig kunnat ladda den med mer än 14 kWh på en laddning, resten är förmodligen nån buffert.

Den går som bäst 85 km på en laddning (på sommaren ca 20 C ) och drar då 1.4 kWh milen och på vintern med några minusgrader går den ca 50 km (beroende på hastighet) och drar på 2.9 kWh.

Där jag bor nu har vi en laddare på 32A 3 fas och max 11 kW . Där laddar vi på ca 3.5 kWh och det tar ca 4 timmar och 40min. om vi står ensamma vid stolpen . Står det en bil till där tar det ca 9 timmar , från "tom" till "full".

Laddaren där vi skall växelbo fr. o. m 240301 är på 32A 1 fas max 7.4 kWh så jag hade hoppats att vår bil kunde ladda med 6.6 kWh på den. Iaf om det inte står någon bredvid (vi har möjlighet att ladda mitt på dagen då inte så många är hemma)

Vi har hittills (kört bilen 7 000 mil) kört 62% (sträcka. Tid 72%) på el enl. vår MyT app.

Vi kör ofta (ca 5 dar / V ) ca 80 km , utan att kunna ladda, på morgon/fm och ca 50 km em/ kväll och då skulle det vara bra att kunna ladda upp bilen till "full" så snabbt det går.
Ofta går det inte mer än ca 3 timmar emellan turerna.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 januari · 2 972 Inlägg

KenthIJ skrev:

matteeee skrev:
Hur långt kör du ungefär varje dag?
Med långsamma men troliga 3-ish kW kommer du ändå hinna ladda ca 8hx3kW = 24kWh på en natt. Det lär du komma ca 12mil på.

Tackar för synpunkter och engagemang.

Vår bil (Toyota RAV 4 PHEV AWD 2020) har ett batteri på 18.1 kW och en ombordladdare på 6.6 kWh.

Jag har dock aldrig kunnat ladda den med mer än 14 kWh på en laddning, resten är förmodligen nån buffert.

Den går som bäst 85 km på en laddning (på sommaren ca 20 C ) och drar då 1.4 kWh milen och på vintern med några minusgrader går den ca 50 km (beroende på hastighet) och drar på 2.9 kWh.

Där jag bor nu har vi en laddare på 32A 3 fas och max 11 kW . Där laddar vi på ca 3.5 kWh och det tar ca 4 timmar och 40min. om vi står ensamma vid stolpen . Står det en bil till där tar det ca 9 timmar , från "tom" till "full".

Laddaren där vi skall växelbo fr. o. m 240301 är på 32A 1 fas max 7.4 kWh så jag hade hoppats att vår bil kunde ladda med 6.6 kWh på den. Iaf om det inte står någon bredvid (vi har möjlighet att ladda mitt på dagen då inte så många är hemma)

Vi har hittills (kört bilen 7 000 mil) kört 62% (sträcka. Tid 72%) på el enl. vår MyT app.

Vi kör ofta (ca 5 dar / V ) ca 80 km , utan att kunna ladda, på morgon/fm och ca 50 km em/ kväll och då skulle det vara bra att kunna ladda upp bilen till "full" så snabbt det går.
Ofta går det inte mer än ca 3 timmar emellan turerna.

Jag får inte ihop din matematik riktigt.
Om du fyller på 3,5kWh på 4h40min så har du en effekt på ca 0,75kW. Och 9h om det står en bil bredvid och laddar - då har du endast 0,38kW effekt. Låter oerhört märkligt med en 11kW-laddare (även om du bara får 16A på 1 fas till din PHEV)? Du borde få 2-3kW lätt och då ladda 3,5kWh på 1-1,5h.

Men som nämnts tidigare, märkningen på stolpen är vad som är max och "i bästa fall". Jag gissar att du normalt får 3-4kW ur den stolpen, och då fyller du dina 14kWh på 3-4h lite drygt. Hela batteriet på 18kWh tar då 4,5-6h. Med tur kan du få fulla 6,6kW men det beror helt på vad som mer är på samma matning och om stolpen lastbalanserar (vilket är troligt). Vad som gäller då kan ingen här veta utan att råka ha erfarenhet av just den stolpen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
18 januari · 1 465 Inlägg

Tackar återigen "matteeee".

Nu har vi iaf hyrt laddplatsen fr o m 240301 så jag får ge mig till tåls tills dess :-)

Vår MyT (Toyota) app säger att bilen behöver 4 tim och 40 min för att ladda från "tom" ( appen säger oxå att det är 30% kvar på batteriet även när den är tom. Är väl  nån buffert ) på den 32A 3 fas max 11 kWh stolpen vi har i dag men...
efter  4 timmar säger den oxå att bilen är laddad till 100% , dock säger den att det är ca 40 min laddtid kvar. Kanske nån "värmning av batteriet" ?

Samma om vi står två vid stolpen. Då säger den 9 timmar men brukar vara laddad 100% efter ca 7.5

master_lars
19 januari · 1 160 Inlägg

Räcker långt med enfasladdare för normalt hemmabruk. Kör man normalt, säg 10 mil om dagen så behöver man egentligen inte mer effekt än 16A, egentligen räcker till och med 10A, ger ju 1 mil i timmen och ponera att du ställer bilen på laddning mellan 19-07 så är det ju ändå nästan 14 mil du får per kväll/natt på 10A och 22 mil på 16A.

10A = 2,3*12=27,6kW
16A = 3,7*12= 44,4kW
Man laddar således nästan en normal elbil till 100% på en natt. Tittar man tex på en Vw Id3 med 58kW-batteriet , och laddar till max 80% så behöver du 46,4kWför att ladda 0-80%, sällan man står med 0% på en elbil, men säg att vi har 10% när vi kommer hem, då behöver du alltså 40,6kW att nå 80%, vilket du alltså klarar av enkelt på en enfasladdare om 16A över natt.

Väldigt få som behöver ladda 66 mil per natt med 11kW-laddare. Än mindre 22kW-laddare. Detta är kanske om man skall ladda en linjetrafikbuss.
Därtill behöver man också utökad säkring vilket också kostar pengar.

KenthIJ
30 mars · 1 465 Inlägg

Nu har vi testst att ladda från den stolpen ett tag och... har som bäst lyckats ladda bilen från "tom" till "full" på 4 tim 30 min ( är väl ca 3.5 kWh) och då har vi stått ensamma vid stolpen hela tiden. Hoppas den inte laddar långsammare än så om det står en bil till och laddar från samma stolpe.

Skulle varit väldigt bra att kunna ladda de 6.6 kWh som vår bil klarar att ta emot eftersom vi ,ganska ofta behöver köra slut på en fulladdning på morgon/förmiddag och sedan en fulladdning på em/kväll.
Med 3.5 kWh tar det ju som sagt ca 4.5 timmar och det hinns oftast inte med.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 april · 2 972 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu har vi testst att ladda från den stolpen ett tag och... har som bäst lyckats ladda bilen från "tom" till "full" på 4 tim 30 min ( är väl ca 3.5 kWh) och då har vi stått ensamma vid stolpen hela tiden. Hoppas den inte laddar långsammare än så om det står en bil till och laddar från samma stolpe.

Skulle varit väldigt bra att kunna ladda de 6.6 kWh som vår bil klarar att ta emot eftersom vi ,ganska ofta behöver köra slut på en fulladdning på morgon/förmiddag och sedan en fulladdning på em/kväll.
Med 3.5 kWh tar det ju som sagt ca 4.5 timmar och det hinns oftast inte med.

Du blandar ihop kW med kWh.
kW är effekt - laddhastighet (motsvarande liter/minut vid tankning). Din bil laddar med ca 3,5kW på den stolpen men kan i teorin ladda med upp till 6,6kW
kWh är energimängd (motsvarande liter vid tankning). Din bil kan fyllas på med ca 14kWh energi (eller möjligen 18 men det var buffert menade du?). 

Oavsett, 14kWh energi som fylls på med 3,5kW ger laddtid på 4h. Lite värme/överförings-förluster på det så kanske det innebär ca 4,5h.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
KenthIJ
3 april · 1 465 Inlägg

matteeee skrev:

KenthIJ skrev:
Nu har vi testst att ladda från den stolpen ett tag och... har som bäst lyckats ladda bilen från "tom" till "full" på 4 tim 30 min ( är väl ca 3.5 kWh) och då har vi stått ensamma vid stolpen hela tiden. Hoppas den inte laddar långsammare än så om det står en bil till och laddar från samma stolpe.

Skulle varit väldigt bra att kunna ladda de 6.6 kWh som vår bil klarar att ta emot eftersom vi ,ganska ofta behöver köra slut på en fulladdning på morgon/förmiddag och sedan en fulladdning på em/kväll.
Med 3.5 kWh tar det ju som sagt ca 4.5 timmar och det hinns oftast inte med.

Du blandar ihop kW med kWh.
kW är effekt - laddhastighet (motsvarande liter/minut vid tankning). Din bil laddar med ca 3,5kW på den stolpen men kan i teorin ladda med upp till 6,6kW
kWh är energimängd (motsvarande liter vid tankning). Din bil kan fyllas på med ca 14kWh energi (eller möjligen 18 men det var buffert menade du?). 

Oavsett, 14kWh energi som fylls på med 3,5kW ger laddtid på 4h. Lite värme/överförings-förluster på det så kanske det innebär ca 4,5h.

Tackar för att du rätar ut begreppen

master_lars
5 april · 1 160 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu har vi testst att ladda från den stolpen ett tag och... har som bäst lyckats ladda bilen från "tom" till "full" på 4 tim 30 min ( är väl ca 3.5 kWh) och då har vi stått ensamma vid stolpen hela tiden. Hoppas den inte laddar långsammare än så om det står en bil till och laddar från samma stolpe.

Skulle varit väldigt bra att kunna ladda de 6.6 kWh som vår bil klarar att ta emot eftersom vi ,ganska ofta behöver köra slut på en fulladdning på morgon/förmiddag och sedan en fulladdning på em/kväll.
Med 3.5 kWh tar det ju som sagt ca 4.5 timmar och det hinns oftast inte med.

Du laddar alltså på en enfas 16A.
Troligen är det en enfasladdare om 6,6kW som du har i din bil. Alltså att den kan ta emot enfasladdning upp till 6,6kW, egentligen då en 32A-laddare. Extremt få som har 32A  i sina hus, än mindre i garagelängor.

Om du behöver köra med än 10 mil dagligen, och vill köra så mycket som möjligt på el, så är det ju fel bil du har. Du borde ha en ren elbil istället. Då skulle du inte ha detta problem.

KenthIJ
5 april · 1 465 Inlägg

master_lars skrev:

KenthIJ skrev:
Nu har vi testst att ladda från den stolpen ett tag och... har som bäst lyckats ladda bilen från "tom" till "full" på 4 tim 30 min ( är väl ca 3.5 kWh) och då har vi stått ensamma vid stolpen hela tiden. Hoppas den inte laddar långsammare än så om det står en bil till och laddar från samma stolpe.

Skulle varit väldigt bra att kunna ladda de 6.6 kWh som vår bil klarar att ta emot eftersom vi ,ganska ofta behöver köra slut på en fulladdning på morgon/förmiddag och sedan en fulladdning på em/kväll.
Med 3.5 kWh tar det ju som sagt ca 4.5 timmar och det hinns oftast inte med.

Du laddar alltså på en enfas 16A.
Troligen är det en enfasladdare om 6,6kW som du har i din bil. Alltså att den kan ta emot enfasladdning upp till 6,6kW, egentligen då en 32A-laddare. Extremt få som har 32A  i sina hus, än mindre i garagelängor.

Om du behöver köra med än 10 mil dagligen, och vill köra så mycket som möjligt på el, så är det ju fel bil du har. Du borde ha en ren elbil istället. Då skulle du inte ha detta problem.

Behöver inte köra 10-12 mil varje dag men kanske 3/4 dagar i veckan.
Jovisst har vi funderat på och kollat rena elbilar men inte hittat någon som passar oss.

Vi skulle behöva en bil som lastar dotterns rullstol lite lättare och då finns ju Stellantis el bilar (gärna long) typ Citroen Berlingo . Peugeot Partner. Toyota Proace City men... de går ju max (som med laddstolpar, i bästa fall) ca/knappa 30 mil på en laddning och det skulle iofs kunna funka för vår del.
Vi behöver kunna köra minst 25 mil på en laddning, även på vintern så de ovan nämnda är ju på gränsen.

VW ID Buzz skulle nog funka men de kostar ju en hel del

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang