Sportratt på v70n?

filipdarius0
9 september 2023 · 102 Inlägg

Funderar på att skaffa sportratt till min v70n 2002 men jag hittar ingen som gjort det när dom fixat tutan också, någon som vet hur man gör detta?

Mossan1
9 september 2023 · 2 828 Inlägg

Du får airbagproblem också och kan glömma besiktning.
Dessutom är en bil avsedd för airbag som nu saknar airbag farligare än en som saknar airbag från början pga rattstångens design.

Pininfarina406
9 september 2023 · 539 Inlägg

filipdarius0 skrev:
Funderar på att skaffa sportratt till min v70n 2002 men jag hittar ingen som gjort det när dom fixat tutan också, någon som vet hur man gör detta?

Hej, de fiesta nav till sportrattar kommer med ett rattcentrum som samtidigt fungerar som tutknapp.
Den jordas mot ratten när du trycker på den och så borde även din original ratt göra.
Angående airbagen så behöver du bara ett ett airbag motstånd att koppla in istället. Finns att köpa online.
Se till att koppla bort batteriet innan du börjar och koppla inte in det igen innan du har satt ditt airbag motståndet så slipper du att airbag lampan tänds.
Den måste i så fall kodas bort med dator.
Du måste såklart byta tillbaka till original ratt till besiktningen.
Lycka till.

Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Mossan1
9 september 2023 · 2 828 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Du måste såklart byta tillbaka till original ratt till besiktningen.
Lycka till.

Mvh T.

Ja, och vara extra försiktigt för att krocka.  Rattstången är stum när det är (ska vara) Airbag.  Annars är den kollapsade.  Det blir alltså en betydande skillnad i stötuppdagandet.
Det är inte "bara-utan-airbag"...

Detta vet inte alla. Det ska man göra!!!

Senast redigerat av Mossan1 (9 september 2023)

filipdarius0
9 september 2023 · 102 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

filipdarius0 skrev:
Funderar på att skaffa sportratt till min v70n 2002 men jag hittar ingen som gjort det när dom fixat tutan också, någon som vet hur man gör detta?

Hej, de fiesta nav till sportrattar kommer med ett rattcentrum som samtidigt fungerar som tutknapp.
Den jordas mot ratten när du trycker på den och så borde även din original ratt göra.
Angående airbagen så behöver du bara ett ett airbag motstånd att koppla in istället. Finns att köpa online.
Se till att koppla bort batteriet innan du börjar och koppla inte in det igen innan du har satt ditt airbag motståndet så slipper du att airbag lampan tänds.
Den måste i så fall kodas bort med dator.
Du måste såklart byta tillbaka till original ratt till besiktningen.
Lycka till.

Mvh T.

Yes, tack för svaret!

Jesper328
9 september 2023 · 2 375 Inlägg

Inte för att vara dryg, jag förstår helt och hållet varför man vill modifiera sina bilar, men jag måste bara fråga;

Varför sportratt i en V70?
Det finns enbart nackdelar såvida man inte tänkt att köra bana, och V70 är nog inte det första man tänker på när det kommer till vettiga banbilar.
Och som Mossan säger - ge isåfall fan i att krocka.

Up the RA
filipdarius0
9 september 2023 · 102 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inte för att vara dryg, jag förstår helt och hållet varför man vill modifiera sina bilar, men jag måste bara fråga;

Varför sportratt i en V70?
Det finns enbart nackdelar såvida man inte tänkt att köra bana, och V70 är nog inte det första man tänker på när det kommer till vettiga banbilar.
Och som Mossan säger - ge isåfall fan i att krocka.

Enligt mig så tycker jag ratten i min v70 är väldigt stor och något har hänt när jag bytte kontakt rulle, ratten skrapar emot kåpan låter det som.

Jesper328
9 september 2023 · 2 375 Inlägg

filipdarius0 skrev:

Jesper328 skrev:
Inte för att vara dryg, jag förstår helt och hållet varför man vill modifiera sina bilar, men jag måste bara fråga;

Varför sportratt i en V70?
Det finns enbart nackdelar såvida man inte tänkt att köra bana, och V70 är nog inte det första man tänker på när det kommer till vettiga banbilar.
Och som Mossan säger - ge isåfall fan i att krocka.

Enligt mig så tycker jag ratten i min v70 är väldigt stor och något har hänt när jag bytte kontakt rulle, ratten skrapar emot kåpan låter det som.

Är det inte då bättre att åtgärda felet som troligtvis är rattkåpan?
Jag menar, en sportratt kräver ju ett nav som troligtvis kommer att sitta lika djupt på splinesen som originalratten gör.

Up the RA
filipdarius0
9 september 2023 · 102 Inlägg

Jesper328 skrev:

filipdarius0 skrev:

Jesper328 skrev:
Inte för att vara dryg, jag förstår helt och hållet varför man vill modifiera sina bilar, men jag måste bara fråga;

Varför sportratt i en V70?
Det finns enbart nackdelar såvida man inte tänkt att köra bana, och V70 är nog inte det första man tänker på när det kommer till vettiga banbilar.
Och som Mossan säger - ge isåfall fan i att krocka.

Enligt mig så tycker jag ratten i min v70 är väldigt stor och något har hänt när jag bytte kontakt rulle, ratten skrapar emot kåpan låter det som.

Är det inte då bättre att åtgärda felet som troligtvis är rattkåpan?
Jag menar, en sportratt kräver ju ett nav som troligtvis kommer att sitta lika djupt på splinesen som originalratten gör.

Jo de är klart men jag hittar inget fel, har haft av ratten flera gånger men hittar inte vad som ligger o skrapar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang