Oseriös felsökning?

linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Hej!
Jag har noll koll på bilar och bilproblem, så tänkte om jag kunde få lite hjälp av er kunniga🥹

Jag råkade köra min bil i lite för djupt vatten då när det var översvämningar här i trakterna… Efter det lät min bil väldigt konstigt när den växlade. Så jag kontaktade försäkringsbolaget och fick lämna in bilen på en verkstad som dem har avtal med.

Verkstaden ringde upp efter de hade felsökt bilen och sa att det var bromsoket på ena sidan som  kärvade och frågade om de fick byta det. Jag ifrågasatte om de var säkra på att det var det som gjorde att den växlade konstigt, eftersom det verkade lite långsökt… Det var dem, så då lät jag dem byta det. De ringde sedan upp och sa att även det bromsoket på andra sidan var dåligt, så de behövde byta det med.

Hela kalaset gick på 15000kr (!!) och de sa själva att detta problemet kan inte ha orsakats av vatten. Vilket jag tyckte var konstigt eftersom det var efter det problemet började… De sa även att de hade provkört bilen nu efteråt och att de hade inte hört något konstigt.

Så jag betalade summan i tron att problemet var löst, men redan när jag åkte hem så lät den likadant som tidigare. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra då, jag tänkte att det kanske ger sig efter en stund då eftersom de sa att det var lagat. Men det gjorde det inte. Tillslut åkte jag till en annan verkstad som kollade om det fanns några felkoder, vilket det gjorde. Det var på kopplingsadaptionen och haldex pumpen.

Känner mig ganska lurad av första verkstaden då dem inte verkar ha felsökt bilen ordentligt. De kan ju inte ens ha kollat felkoder eller provkört den.

Vad gör jag nu? Har jag några rättigheter i detta? Jag godkände ju att de skulle byta bromsoken men det var eftersom de sa att det skulle lösa problemet som jag lämnade in bilen för. Kan absolut vara så att de behövde bytas, men det löste inte problemet som jag lämnade in bilen för från första början.

Mvh Linnea

linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Kanske ska tillägga att bilen var besiktigad 2v innan denna händelse. Borde de inte sett då att bromsarna var dåliga? Eller kollar dem inte just det?

Mew
9 september 2023 · 2 160 Inlägg

linnealinnea skrev:
Kanske ska tillägga att bilen var besiktigad 2v innan denna händelse. Borde de inte sett då att bromsarna var dåliga? Eller kollar dem inte just det?

Om det är tillräckligt långt gånget så märker de det på besiktningen, jo (eller, ska göra, om de inte missar det). Kan ju ha varit gränsfall och att de släppte det på besiktningen. Och ett småkärvande bromsok kan absolut bli värre av vatten, t.ex. om damasken (tätningen) är trasig och det kommer in vatten innanför.

Å andra sidan så är det inte relevant i sammanhanget, även om det kan vara rimligt att det är ett legitimt fel som de hittade, eftersom det inte var det du lämnade in bilen för. Det är väl okej om de märker att det kärvar och upplyser dig om att det behövs bytas, men det låter väldigt oseriöst att ignorera det bilen faktiskt är inlämnad för.

Du nämnde kontakt med försäkringsbolaget. Stod de för hela eller en del av kostnaden? Ring upp den person som har hand om ditt skadeärende och berätta hela historien, berätta att felet kvarstår, och fråga vad deras åsikt är, och om de eventuellt har avtal med en annan verkstad du kan lämna in bilen hos.

linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Mew skrev:

linnealinnea skrev:
Kanske ska tillägga att bilen var besiktigad 2v innan denna händelse. Borde de inte sett då att bromsarna var dåliga? Eller kollar dem inte just det?

Om det är tillräckligt långt gånget så märker de det på besiktningen, jo (eller, ska göra, om de inte missar det). Kan ju ha varit gränsfall och att de släppte det på besiktningen. Och ett småkärvande bromsok kan absolut bli värre av vatten, t.ex. om damasken (tätningen) är trasig och det kommer in vatten innanför.

Å andra sidan så är det inte relevant i sammanhanget, även om det kan vara rimligt att det är ett legitimt fel som de hittade, eftersom det inte var det du lämnade in bilen för. Det är väl okej om de märker att det kärvar och upplyser dig om att det behövs bytas, men det låter väldigt oseriöst att ignorera det bilen faktiskt är inlämnad för.

Du nämnde kontakt med försäkringsbolaget. Stod de för hela eller en del av kostnaden? Ring upp den person som har hand om ditt skadeärende och berätta hela historien, berätta att felet kvarstår, och fråga vad deras åsikt är, och om de eventuellt har avtal med en annan verkstad du kan lämna in bilen hos.

Tusen tack för ett bra svar! Tyvärr stod inte försäkringsbolaget för någon del alls, jag antar att det blev klassat som en förslitningsskada bara… Så jag fick betala 15000kr från egen ficka.

Low
9 september 2023 · 3 313 Inlägg

15.000kr för byta bromsok??? Woah.

Mossan1
9 september 2023 · 2 828 Inlägg

Kärvande bromsok som får bilen att växla konstigt?
2x bromsok och HELA 15.000kr?

Hmmmm.
Visst finns nog en felsökning i det, men jag får inte ihop summan.

linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Low skrev:
15.000kr för byta bromsok??? Woah.

Det var lite annat dem böt runt bromsarna också tror jag?
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245178/245178-c4bbc433601fb718edef6a15f796d557.jpg

linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kärvande bromsok som får bilen att växla konstigt?
2x bromsok och HELA 15.000kr?

Hmmmm.
Visst finns nog en felsökning i det, men jag får inte ihop summan.

Det var nog bromsok på ena sidan och något annat på andra tror jag. Vet inte vad allt heter🥲

Detta betalade jag för iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245178/245178-c4bbc433601fb718edef6a15f796d557.jpg

Jesper328
9 september 2023 · 2 373 Inlägg

Vad är det för bil?
Kopplingsadaption och Haldex får mig att gissa på att du har en VAG.

Tyvärr så har ju du godkänt en reparation på bromseriet, och då är det vad det är.
Det absolut bästa här är ju att verkstaden bjuder på arbetskostnaden, men jag står lika frågande när det kommer till varför de har bytt bromsok när bilen är inlämnad för något helt annat.

Up the RA
linnealinnea
9 september 2023 · 33 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad är det för bil?
Kopplingsadaption och Haldex får mig att gissa på att du har en VAG.

Tyvärr så har ju du godkänt en reparation på bromseriet, och då är det vad det är.
Det absolut bästa här är ju att verkstaden bjuder på arbetskostnaden, men jag står lika frågande när det kommer till varför de har bytt bromsok när bilen är inlämnad för något helt annat.

Det är en passat -12, automat.

Ja absolut, de behövdes kanske bytas ändå oså. Men det var ju inte det jag lämnade in bilen för. Så stör mig lite att dem avslutade felsökningen där liksom? Och att de har sagt att den var lagad utan att ens ha provkört den eller kollat felkoder… Vet inte ens varför man börjar kolla på bromsarna när man säger att den växlar konstigt?

Jomn
9 september 2023 · 54 Inlägg

Och jag som tyckte jag var dyr som bytte koppling och kamrem för 16 totalt..

Tycker också det är lustigt att fokusera på bromsarna när det är växellådan (eller något i närheten där) som är problemet.

Visst, bromsarna kanske behövde bytas men jag hade ju inte fått för mig att kontrollera bromsarna när det är något annat bilen är inlämnad för.

/ Jomn

jaka54
9 september 2023 · 5 734 Inlägg

Hur gick det med "felet" i växellådan? Det det vara ju därför du lämnade in bilen.

Jesper328
9 september 2023 · 2 373 Inlägg

linnealinnea skrev:

Jesper328 skrev:
Vad är det för bil?
Kopplingsadaption och Haldex får mig att gissa på att du har en VAG.

Tyvärr så har ju du godkänt en reparation på bromseriet, och då är det vad det är.
Det absolut bästa här är ju att verkstaden bjuder på arbetskostnaden, men jag står lika frågande när det kommer till varför de har bytt bromsok när bilen är inlämnad för något helt annat.

Det är en passat -12, automat.

Ja absolut, de behövdes kanske bytas ändå oså. Men det var ju inte det jag lämnade in bilen för. Så stör mig lite att dem avslutade felsökningen där liksom? Och att de har sagt att den var lagad utan att ens ha provkört den eller kollat felkoder… Vet inte ens varför man börjar kolla på bromsarna när man säger att den växlar konstigt?

Det låter onekligen oseriöst eller att det förekommer en helt fullständig brist på kompetens.
Du kan ju alltid prova att ringa ner till verkstan och ifrågasätta.. var förbannad också. smile

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2023 · 13 744 Inlägg

Jomn skrev:
Och jag som tyckte jag var dyr som bytte koppling och kamrem för 16 totalt..

Tycker också det är lustigt att fokusera på bromsarna när det är växellådan (eller något i närheten där) som är problemet.

Visst, bromsarna kanske behövde bytas men jag hade ju inte fått för mig att kontrollera bromsarna när det är något annat bilen är inlämnad för.

/ Jomn

nja ligger bromsarna på rejält så kan det faktist påverka hur en dsg beter sig..
eftersom den inte är van vid det motståndet..

även om jag personligen tror att dom bullshitar.    och att  dom "hittar" ett fel.

tanke på summorna oxå¨

byte skivor och belägg på min polo det kostade under 700kr inkl belägg och skivor smile

nu gjorde jag och grabben detta själva på uppfarten tog väll 30min eller nått  med domkraft .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

Jomn skrev:
Och jag som tyckte jag var dyr som bytte koppling och kamrem för 16 totalt..

Tycker också det är lustigt att fokusera på bromsarna när det är växellådan (eller något i närheten där) som är problemet.

Visst, bromsarna kanske behövde bytas men jag hade ju inte fått för mig att kontrollera bromsarna när det är något annat bilen är inlämnad för.

/ Jomn

Ja jag känner att jag betalade väldigt mycket pengar för jag trodde att problemet jag lämnade in den för skulle vara löst då… Men så blev det icke.

Ja men ellerhur! Känns som att de började i helt fel ände. Sen absolut att de kunde ha nämnt att bromsarna var dåliga, men då som ett bifynd, inte som anledningen till att den växlade dåligt.

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gick det med "felet" i växellådan? Det det vara ju därför du lämnade in bilen.

Ja det kvarstår ju. Den låter exakt likadant som innan jag lämnade in den.

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

Jesper328 skrev:

linnealinnea skrev:

Jesper328 skrev:
Vad är det för bil?
Kopplingsadaption och Haldex får mig att gissa på att du har en VAG.

Tyvärr så har ju du godkänt en reparation på bromseriet, och då är det vad det är.
Det absolut bästa här är ju att verkstaden bjuder på arbetskostnaden, men jag står lika frågande när det kommer till varför de har bytt bromsok när bilen är inlämnad för något helt annat.

Det är en passat -12, automat.

Ja absolut, de behövdes kanske bytas ändå oså. Men det var ju inte det jag lämnade in bilen för. Så stör mig lite att dem avslutade felsökningen där liksom? Och att de har sagt att den var lagad utan att ens ha provkört den eller kollat felkoder… Vet inte ens varför man börjar kolla på bromsarna när man säger att den växlar konstigt?

Det låter onekligen oseriöst eller att det förekommer en helt fullständig brist på kompetens.
Du kan ju alltid prova att ringa ner till verkstan och ifrågasätta.. var förbannad också. smile

Ja men ellerhur… Känner mig så lurad och dum typ? Tanken är väl nu att åka tillbaka dit med bilen och iallafall kräva att de gör en ordentlig felsökning av den gratis. Tycker det är det minsta dem kan göra med tanken på summan jag betalade och att de inte felsökt ordentligt från första början.

spillolja
10 september 2023 · 4 026 Inlägg

Låter som det skulle kunna kommit in vatten i mekatroniken, om så är fallet borde en gällande vagnskadeförsäkring träda in, då det är en yttre påverkan

märkesverkstäder tar snuskigt bra betalt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Låter som det skulle kunna kommit in vatten i mekatroniken, om så är fallet borde en gällande vagnskadeförsäkring träda in, då det är en yttre påverkan

märkesverkstäder tar snuskigt bra betalt

Ja det var nått sånt jag tänkte att de skulle hitta fel på. Att det hade kommit in vatten där det inte ska vara det…

Jag har kollat med försäkringsbolaget, och försäkringen ska gälla. Men det gällde inte när de bytte bromsarna eftersom det inte verkade ha med vattenkörningen att göra.

Så förhoppningsvis kommer väl försäkringen gälla när de får felsöka igen, och förhoppningvis hittar rätt fel.

linnealinnea
10 september 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Låter som det skulle kunna kommit in vatten i mekatroniken, om så är fallet borde en gällande vagnskadeförsäkring träda in, då det är en yttre påverkan

märkesverkstäder tar snuskigt bra betalt

Nyfiken på om det nu är felet som du skriver, vad kostar det att laga på ett ungefär? Tänk märkesverkstadspris då också…
Jag googlade lite själv och det lät dyrt, om man nu behöver byta hela den delen? Funderar på om försäkringsbolaget ens kommer tycka det är värt att laga bilen isånafall. Tror inte den är värd mer än 80-90 tusen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang