Volvo 945 1998 Turbo Växel/kopplings problem??

Leij0n
26 september 2023 · 9 Inlägg

Hej! köpte mig igår en 945 turbo 1998 med m90 lådan men har ett problem som jag inte riktigt kan förstå. Problemet är nämligen att växlarna är tröga. (Kopplingen vet jag är dålig och tror eventuellt att detta spelar roll i problemet). Jag stod idag i garaget med bilen avstängd på plan yta och gick igenom växlarna utan problem det går så lätt som man kan förvänta sig antar jag tongue men startar jag bilen och står kvar på samma yta och trycker ner kopplingen i botten så hårt jag kan så är växlarna helt plötsligt tröga speciellt 1an och backen skulle jag vilja påstå, värt att notera är att det är trögt när bilen rullar och man kör den också. SÅÅÅ kära vänner vad kan felet vara? är det bara uttrampningslagret/koppling som är helt nedkörd eller strular det i växellådan också? eller är det något helt annat??

TACK MVH Leijon

simlar
26 september 2023 · 5 528 Inlägg

Kan vara trött tryckplatta så det inte går att frikoppla helt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Leij0n
26 september 2023 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Kan vara trött tryckplatta så det inte går att frikoppla helt.

Ja som sagt kopplingen ska ju väck så får väl i värsta av fallen köra uteslutningsmetod och se om det växlar bättre när jag har ny koppling på bara keligt o bänka m90 två gånger på en vecka xD

Jesper328
26 september 2023 · 2 377 Inlägg

Kolla hur slavcylindern rör sig.
Du skall ha ett litet spel i kopplingspedalen innan huvud/slav börjar röra sig.
Vi snackar alltså knappt 1cm i rörelse av kopplingspedalen.

Men ja, ska den ner igen så är det ju bara att byta kopplingen.
Ta huvudcylinder och slavcylinder också medans du är igång.. kostar ju inget att byta.

Up the RA
zzr94092
27 september 2023 · 4 395 Inlägg

Kan åxxå vara så att lamellen kärvar på splinsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang