Stark motor, vad är skillnaden?

SZ
4 oktober 2023 · 4 Inlägg

Hej!

Polaren har en Kia Ceed 1.4 med 99 hästkrafter men jag tycker att den är lite klen i omkörningar och uppförsbackar. Svarar inte alls bra (och då kräver jag inte vidare mycket).

Min Golf är 1.6 (basic, ingen Fsi eller liknande) med 102 hästkrafter och den svarar mycket bättre när jag gasar men de tre hästkrafterna kan inte göra så stor skillnad som jag upplever att det är på våra bilar.

Har kollat på t.ex Ford Focus 1.0 med 100 hästkrafter och Ford Focus 1.6 med 99 hästkrafter.

Vilken är starkast?
Vad är det som avgör, det kan inte enbart vara hästkrafterna.

Kommer Fordarna vara mer som min eller polarens? Hur vet jag (förutom om jag provkör såklart).

Tacksam för hjälp, det här är inte alls mitt ämne 😂

viccoA
4 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Alla skrindorna du nämner är trötta som traktorer, riktiga sömnpiller. Vilken är minst pina? 0-100 på en kaffekopp? Golf 1.6 (beroende på årsmodell) ligger strax över 10 sekunder till 100. Ford Focus 1.0 kring 12 sekunder. Kian nästan 13 sekunder.


Kanske inte bara effekten som avgör utan även körbarhet, väghållning, buller, styrkänsla osv. Ingen av ovan nämnda kommer särskilt högt på den skalan heller. Om prestandan spelar någon roll, köp lämpligen något med iaf dubbla hästarna.

Bmsone Reservdelsnisse
4 oktober 2023 · 183 Inlägg

Utväxlingen spelar ju en stor roll med.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
SZ
4 oktober 2023 · 4 Inlägg

Jag behöver inget starkt eller så, vill bara undvika det allra klenaste som Kian. Min Golf räcker alldeles utmärkt men jag kan inget om bilar och vill inte köpa en som Kian (t.ex på kvd eller liknande där jag inte kan provköra).

SZ
4 oktober 2023 · 4 Inlägg

Bmsone skrev:
Utväxlingen spelar ju en stor roll med.

Jag är alltså helt nollställd när det gäller motorer och bilar, vilken av ovanstående tror du har bäst utväxling?

krambriw
4 oktober 2023 · 427 Inlägg

Kolla på och jämför deras vridmoment också

xXSammy
4 oktober 2023 · 6 576 Inlägg

Utväxling är hur många varv något snurrar i förhållande till 1

Effektkurvan på motorn spelar roll ihop med vilken utväxling på drivlinan, alltså när effekten eller vridmomentet är som optimalast beroende på växel

Just Ford's 1.0 ser fundersam ut på papper men fungerar riktigt bra i verkligheten, med tanke på motorstorleken
En anledning till detta är variabla ventiltider samt variabel turbo

Vet ej om Kia'n har variabla ventiltider (eller turbo överhuvudtaget) men om det finns så brukar kåpan på transmissionssidan (rem/kedja) vara utstickande och ha antingen kontakter på framsidan och/eller på toppen, vissa har även synliga ventiler utanpå

De/Dem
SZ
4 oktober 2023 · 4 Inlägg

Tack! 🙏🏽

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 oktober 2023 · 17 485 Inlägg

Min tjänsteholk är en Caddy med DSG6 och en 2.0TDI på ynka 102Hk. Men den duger. Men visst kliar det i fingrarna. Den kan ju vrida ur sig 185hk... KIA:s bensinmotorer ger mycket kraft på pappret. Men de är träiga och tröga pjäser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
clabbe14
4 oktober 2023 · 76 Inlägg

Vikten på bilen spelar också stor roll. Glöms ofta bort när man jämför effekt.
/Hälsningar Claes

simlar
5 oktober 2023 · 5 526 Inlägg

Maxeffekt och maxvrid är inte superintressanta saker att kolla på egentligen.
Vrid och effektkurvan är det man vill se.

T.ex säg att du har två likadana bilar.
Samma vikt, samma utväxling m.m
Enda som skiljer är motorn.

Bil nr 1 har en motor med 100hk/150Nm
Bil nr 2 har också 100hk/150Nm

Men
Bil nr1 har 100Nm redan vid 1000rpm och 150Nm vid 2000rpm.
Bil nr2 har endast 50Nm vid 1000rpm och endas 100Nm vid 2000rpm och når inte maxvrid på 150Nm förrän vid 3000rpm.

Bil nr1 kommer då kännas markant starkare trots att motorerna är "samma" på papper.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
krambriw
5 oktober 2023 · 427 Inlägg

Ett bra ställa att kolla dessa kurvor är på BSR (förutsatt att du har en bil som listats hos dom)

Där ser man tydligt hur det förhåller sig. Och det intressanta är att samma fabrikat och modell men med olika generationers motor kan ha helt olika egenskaper. Jag hade tex en gång för ett antal år sedan en Audi A6 1.8T och där kom vridmomentet väldigt tidigt redan på lägre varv medans vissa senare modeller som ersatte, ja där krävdes mer varvtal för att nå samma

torsen
5 oktober 2023 · 7 238 Inlägg

xXSammy skrev:
Utväxling är hur många varv något snurrar i förhållande till 1

Effektkurvan på motorn spelar roll ihop med vilken utväxling på drivlinan, alltså när effekten eller vridmomentet är som optimalast beroende på växel

Just Ford's 1.0 ser fundersam ut på papper men fungerar riktigt bra i verkligheten, med tanke på motorstorleken
En anledning till detta är variabla ventiltider samt variabel turbo

Vet ej om Kia'n har variabla ventiltider (eller turbo överhuvudtaget) men om det finns så brukar kåpan på transmissionssidan (rem/kedja) vara utstickande och ha antingen kontakter på framsidan och/eller på toppen, vissa har även synliga ventiler utanpå

Inte menat som anmärkning eller ifrågasättande av ditt inlägg, men hur menar du att variabla ventiltider, VVT, påverkar?

simlar
5 oktober 2023 · 5 526 Inlägg

torsen skrev:

xXSammy skrev:
Utväxling är hur många varv något snurrar i förhållande till 1

Effektkurvan på motorn spelar roll ihop med vilken utväxling på drivlinan, alltså när effekten eller vridmomentet är som optimalast beroende på växel

Just Ford's 1.0 ser fundersam ut på papper men fungerar riktigt bra i verkligheten, med tanke på motorstorleken
En anledning till detta är variabla ventiltider samt variabel turbo

Vet ej om Kia'n har variabla ventiltider (eller turbo överhuvudtaget) men om det finns så brukar kåpan på transmissionssidan (rem/kedja) vara utstickande och ha antingen kontakter på framsidan och/eller på toppen, vissa har även synliga ventiler utanpå

Inte menat som anmärkning eller ifrågasättande av ditt inlägg, men hur menar du att variabla ventiltider, VVT, påverkar?

Med VVT kan du ha flera "kamprofiler" i samma kamaxel.
På så sätt kan du ha riktigt fin vridkurva genom hela registret.

T.ex många moderna 1L turbo har ca 200Nm från 1500-3000rpm och ändå uppemot 150hk då den orkar varva ur när VVT ställer om ventiltiderna för höga varv.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

vrid är en viktig faktor som man inte får glömma

skulle jag kolla på bilar är det bilar med turbo som gäller.. 
dels får man bättre vrid på köpet.  men när man 2dagar efter köpet inser att en 90hk polo inte är pigg så optimerar man den och bam man har 45hk extra och nästan 80vrid extra det gör grym skillnad.        sen tycker jag att vikten är väldigt viktig..  kan säga att min lilla 60hk Seat Arosa inte alls känns så slö som den ser ut på pappret..  det är ingen raket verkligen inte men den har 60hk..     <

så man får ta det till vad allt är..  att köpa en 1.0:a och tro att den på något sätt kommer kännas pigg så är man helt fel ute.   men rätt bil kan vara helt okej med en 1.0:a medans det kan bli totalt okörbart oxå. 

för mig är a-o att man kan ligga mellan 90-120 och inte någonsin behöva växla ner för den tappar fart.  och att den iallfall klarar att ligga konstant i 160 utan att man tror att motorn ska flyga i luften..  där passar min Arosa in perfekt. för den klarar allt sånt fast den har 60hk.  men så är den liten och lätt.. vilket gör det till en otroligt rolig bil att köra fast den inte har någon effekt i huvudtaget..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
5 oktober 2023 · 427 Inlägg

att köpa en 1.0:a och tro att den på något sätt kommer kännas pigg så är man helt fel ute

MIn dotter har en Audi A3 1.0 TFSI och den är oväntat pigg måste jag säga, redan från start kändes den rapp och stark på växlarna. Sedan lade vi in BSR steg1 och då blev den ytterst trevlig!!

Första gången jag öppnade huven på den undrade jag var motorn satt...men där var den, inte större än ett gammalt bromsservo

viccoA
6 oktober 2023 · 3 110 Inlägg

Growe skrev:
vrid är en viktig faktor som man inte får glömma

skulle jag kolla på bilar är det bilar med turbo som gäller.. 
dels får man bättre vrid på köpet.  men när man 2dagar efter köpet inser att en 90hk polo inte är pigg så optimerar man den och bam man har 45hk extra och nästan 80vrid extra det gör grym skillnad.        sen tycker jag att vikten är väldigt viktig..  kan säga att min lilla 60hk Seat Arosa inte alls känns så slö som den ser ut på pappret..  det är ingen raket verkligen inte men den har 60hk..     <

så man får ta det till vad allt är..  att köpa en 1.0:a och tro att den på något sätt kommer kännas pigg så är man helt fel ute.   men rätt bil kan vara helt okej med en 1.0:a medans det kan bli totalt okörbart oxå. 

för mig är a-o att man kan ligga mellan 90-120 och inte någonsin behöva växla ner för den tappar fart.  och att den iallfall klarar att ligga konstant i 160 utan att man tror att motorn ska flyga i luften..  där passar min Arosa in perfekt. för den klarar allt sånt fast den har 60hk.  men så är den liten och lätt.. vilket gör det till en otroligt rolig bil att köra fast den inte har någon effekt i huvudtaget..

60hk Arosa gör 0-100 på 14.1 sekunder enligt fabrikssiffrorna. Det ÄR slött. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:
vrid är en viktig faktor som man inte får glömma

skulle jag kolla på bilar är det bilar med turbo som gäller.. 
dels får man bättre vrid på köpet.  men när man 2dagar efter köpet inser att en 90hk polo inte är pigg så optimerar man den och bam man har 45hk extra och nästan 80vrid extra det gör grym skillnad.        sen tycker jag att vikten är väldigt viktig..  kan säga att min lilla 60hk Seat Arosa inte alls känns så slö som den ser ut på pappret..  det är ingen raket verkligen inte men den har 60hk..     <

så man får ta det till vad allt är..  att köpa en 1.0:a och tro att den på något sätt kommer kännas pigg så är man helt fel ute.   men rätt bil kan vara helt okej med en 1.0:a medans det kan bli totalt okörbart oxå. 

för mig är a-o att man kan ligga mellan 90-120 och inte någonsin behöva växla ner för den tappar fart.  och att den iallfall klarar att ligga konstant i 160 utan att man tror att motorn ska flyga i luften..  där passar min Arosa in perfekt. för den klarar allt sånt fast den har 60hk.  men så är den liten och lätt.. vilket gör det till en otroligt rolig bil att köra fast den inte har någon effekt i huvudtaget..

60hk Arosa gör 0-100 på 14.1 sekunder enligt fabrikssiffrorna. Det ÄR slött. smile

jo men kan garantera dig att jag skulle kunna köra fortare än du vågar sitta i den bilen.. som sagt när farten är uppe är väghållningen otrolig. bra styrrespons..    men jag håller med 0-100 på 14sec är inte snabbt.. men när man inser hur mycket roligare en lätt bil är att köra än en tung..    miatan är ju ett levande exempel hur en motorsvag bil spöar skiten ur bilar med mer än dubbla effekten under rätt förutsättningar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 oktober 2023 · 13 744 Inlägg

krambriw skrev:

att köpa en 1.0:a och tro att den på något sätt kommer kännas pigg så är man helt fel ute

MIn dotter har en Audi A3 1.0 TFSI och den är oväntat pigg måste jag säga, redan från start kändes den rapp och stark på växlarna. Sedan lade vi in BSR steg1 och då blev den ytterst trevlig!!

Första gången jag öppnade huven på den undrade jag var motorn satt...men där var den, inte större än ett gammalt bromsservo

1.0tfsi är okej enda tills man gör något annat än kör normalt..  har kört ett par golfar med den motorn..  och ja den fungerar bra enda tills man åker på motorvägen och ska göra en snabb fartökning. ooch den faller pladask. tyvärr för liten motor för sitt eget bästa.. men känns betydligt piggare i stan än vad den är när man väl åker motorväg.   

antar att det är totalt avsaknad av någon form av vrid..  jag chippade min polo 2dagar efter jag köpte den för jag märkte att den var totalt stendöd vid omkörningar typ 90-140.  noll och inget. 
men blev bättre med optimering men där är det 230nm orginal 310nm optimerad.

jag har noll tollerans mot bilar som inte kan hålla farten utan att växla ner när det lutar lite imot..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang